Approach to the research component in industrial engineering: prototype of semi-automatic solid filler

Authors

Keywords:

instrumentation and control, C.P.E. questionnaire, research component

Abstract

The main research purpose was to encourage students of the subject Instrumentation and Control, code TIN-0933, of the 2023-3 period of Industrial Engineering, from a Venezuelan university, to applied entrepreneurship for the development and construction of a prototype of a semi-automatic solid filler, with a non-experimental epistemological approach of learning by doing, together with the methodological technique of feasible projects in the subject of industrial automation, combined with self-taught entrepreneurial management, sponsored as a transversal competence of the curricular unit indicated above. The intentional sample was applied a questionnaire validated by the researcher J.B.Biggs on processes in the study (C.P.E.), to define the dominant learning style in the group, resulting in a Deep Style, which contributed to the success of the filling device. It is concluded that the most important thing was the motivation of the participants towards the empowerment of their own training process, while strengthening their sense of belonging to their university. Likewise, the project ultimately demonstrated that it is possible to apply research as an effective component associated with daily teaching activity, taking the Classroom to the field where Industrial Engineering is applied.

References

Córdoba, E. (2006). Manufactura y automatización. Depto de Ingeniería Mecánica y Mecatrónica, Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá. Revista Ingeniería e Investigación. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-56092006000300014

Dávila, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. Laurus, 12(2006), 180-205. https://www.redalyc.org/pdf/761/76109911.pdf

Etxeberria, J. y Villanueva, P. (2012). Desarrollo de un Producto Industrial. [Tesis de Grado, Universidad Pública de Navarra].

Gutiérrez, M. y Iturralde, S. (2017). Fundamentos básicos de Instrumentación y Control. Universidad Estatal Península de Santa Elena. Quito, Ecuador. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/4228

Hernández, F., García, M. y Maquilón, J. (2006). Análisis del Cuestionario de Procesos de Estudio 2-Factores de Biggs en Estudiantes Españoles. Universidad de Sevilla. Revista Fuentes. (6). https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2394

Hurtado de Barrera, J. (2000). Metodología de Investigación Holística. 3ª ed. SYPAL. Caracas.

Lacoboni, M. (s/f). Las Neuronas Espejo. Libros Tauro. Argentina.

Margalef, L. (2000). La formación inicial del profesorado: de las prácticas educativas transmisivas a las prácticas participativas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 39, 157-168.

Martínez-Miguélez, M. (2006). Conocimiento científico general y conocimiento ordinario. Universidad Simón Bolívar. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales Cinta moebio 27, 219-229. https://www.moebio.uchile.cl/27/martinez.html

Mendoza, B. y Álvarez, M. (2021). Modelo educativo de la Universidad Yacambú. Vicerrectorado Académico. Dirección de Currículo. Mimeografía. Barquisimeto. Venezuela.

ONU (1969). Declaración sobre el progreso y el desarrollo en lo social. Oficina del Alto Comisionado para los Derechos Humanos de las Naciones Unidas. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/declaration-social-progress-and-development.

Zapata. M., Topon-Visarrea, L. y Tipan, E. (2021). Fundamentos de Automatización y Redes Industriales. Editorial Universidad Tecnológica Indoamérica. Quito, Ecuador.

Published

2025-02-04

How to Cite

Matos, A. (2025). Approach to the research component in industrial engineering: prototype of semi-automatic solid filler. Revista Ingenium | Universidad Yacambú, 2(2), 51–73. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/ingenium/article/view/493

Issue

Section

Artículos académicos