Soft skills in engineer training

Authors

Keywords:

soft skills, engineering, engineer training

Abstract

Studies carried out by the OECD affirm that the development of soft skills in professionals is of great importance; employers are currently looking for technically and socially capable professionals. Thus, the objective of this essay is to reflect on the development of soft skills in higher education, specifically in the training of engineers, contemplating all the actors involved in the teaching process. This work was developed through a documentary review of various authors versed in the subject. It is concluded that the development of social skills in engineers in training is of great importance, since they are required by employers when selecting personnel just when evaluating the profiles of these professionals. On the teacher's side. must know the definitions and categorizations of soft skills as well as the importance of their development in engineers in training, and that the teaching where they are trained must have the principles of comprehensive learning starting from the teacher through the study plans and the disposition of universities for this purpose.

 

References

Álvarez, E. (2020). Educación socioemocional. Instituto Universitario Internacional de Toluca, México Controversias y Concurrencias Latinoamericanas. Asociación Latinoamericana de Sociología. 11(20), 388-408. https://www.redalyc.org/journal/5886/588663787023/html/

Argyle, M. (2013). Cooperation (Psychology Revivals): The Basis of Sociability. New York: Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203786758/cooperation-psychology-revivals-michael-argyle

Arzola, M., La Cruz, L. (2007). Estrategias tecnológicas para la industria transformadora de productos de bienes de consumo de aluminio en Venezuela. Universidad, Ciencia y Tecnología, 11(42), 003-012. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-48212007000100002

Barráez, D. (2015). La práctica educativa cotidiana del docente universitario como elemento transformador, en el contexto de la hipermodernidad, en la Escuela de Ingeniería de Mantenimiento Mecánico, UFT. Tesis Doctoral. Universidad Fermín Toro, Cabudare. Venezuela.

Calderón, Y. (2022). Constructos teóricos sustentados en la neuroeducación como fundamento de las prácticas pedagógicas en la enseñanza de las competencias ciudadanas. Universidad pedagógica experimental libertadorinstituto pedagógico rural “gervasio rubio”. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/186/187

Castellanos, J. (2004). Diseño conceptual para la implementación de un currículo holístico en la formación del ingeniero mecánico. https://www.yumpu.com/es/document/read/29307822/diseaao-conceptual-para-la-formacion-holistica-del-#google_vignette

Chaves, C. A. (2016). Habilidades del siglo XXI. Revista Conexiones, 8(2), 12-18. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/issue/download/489/306

D'Zurilla, T. y Goldfried, M. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology, 78(1), 107-126.

Fragoso, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? Revista Iberoamericana de Educación Superior. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación Distrito Federal, México. https://www.redalyc.org/pdf/2991/299138522006.pdf

García, J. (2020). Innovación y aprendizaje-servicio: Una reflexión basada en la experiencia. RIDAS Revista Iberoamericana de Aprendizaje y Servicio, (9), 62-80. https://doi.org/10.1344/RIDAS2020.9.4

Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Editorial Kairós. S.A. Numancia 117—121. 08029 Barcelona España. http://190.57.147.202:90/jspui/bitstream/123456789/239/1/La.practica.de.la.inteligencia.emocional.pdf

Guerra, S. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia. Psicologia Escolar e Educacional, vol. 23, e186464, 2019. https://www.redalyc.org/journal/2823/282362941009/html/

Gudiña, V. (2024). Habilidades interpersonales - Qué son, definición, beneficios y competencia. https://definicion.de/habilidades-interpersonales/

Guerra, S. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. https://www.redalyc.org/journal/2823/282362941009/html/

Hernández, C. y Neri J. (2020). Las habilidades blandas en estudiantes de ingeniería de tres instituciones públicas de educación superior. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672020000100147#B14

Kostons, D.; Van Gog, T.; Paas, F. (2012). Training self-assessment and task-selection skills: A cognitive approach to improving self-regulated learning. Learning and Instruction, 22(2), 121-132. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959475211000697

Mangrulkar, L. Whitman, C., Posner, M. (2001). Enfoque de habilidades para la vida para el desarrollo humano saludable de niños y adolescentes. Organización Panamericana de la Salud. http://inpsiquiatria.inteliglobemex.com/portal/saludxmi/biblioteca/sinviolencia/introduccion/ENFOQUE_habilidades_para_la_vida.PDF

Martínez, J., Sánchez, J.; Bechara, A.; Román, F. (2006). Mecanismos cerebrales de la toma de decisiones.Revista de neurología, 42(7), 411-418. http://www.neurologia.com/articulo/2006161

Mayer, J., Salovey, P.et. (2011). Emotional intelligence. In R. J. Sternberg & S. B. Kaufman (Eds.), The Cambridge handbook of intelligence (pp. 528–549). CambridgeUniversity.Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511977244.027

OCDE. (2019). Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes, https://doi.org/https://doi.org/10.1787/9789264309432

Ramírez., Manjarrez, N. (2022). Habilidades blandas y habilidades duras, clave para la formación profesional integral. Revista Ciencias Sociales y Económicas -UTEQ (2022).

Rojas de Escalona, B. R. (2010). Solución de problemas: una estrategia para la evaluación del pensamiento creativo. Sapiens Revista Universitaria de Investigación, 11(1), 117-125. https://www.redalyc.org/pdf/410/41021794008.pdf

Schön, D. (1998). El Profesional Reflexivo: Cómo Piensan los Profesionales Cuando Actúan. Buenos Aires: Piados.

Southam-Gerow, M. A.; Kendall, P. C. (2002). Emotion regulation and understanding: Implications for child psychopathology and therapy. Clinical Psychology Review, 22(2), 189-222. https://doi.org/10.1016/S0272-7358(01)00087-3

Tobón, O. E. A.; Zapata, S. J. C.; Lopera, I. C. P.; Duque, J. W. S. (2014). Formación académica, valores, empatía y comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de la educación superior, 43(169), 89-105. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185276015000072

Villalobos, J.; de Cabrera, C. (2009). Los docentes y su necesidad de ejercer una práctica reflexiva Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, núm. 14, enero-junio, pp. 139-166 Universidad de los Andes Mérida, Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/652/65213214008.pdf

Yáñez, R. (2008). Conceptualización metafórica de la confianza interpersonal. Universitas Psychologica, 7(1), 43-55. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/199

Published

2025-02-04

How to Cite

Camacaro, O. (2025). Soft skills in engineer training. Revista Ingenium | Universidad Yacambú, 2(2), 74–90. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/ingenium/article/view/538