Socio-environmental responsibility in the promotion of sustainable practices in the Educational Unit Río Acorano, Ecuador

Authors

Keywords:

socio-environmental responsibility, sustainable practices

Abstract

This research aims to analyze socio-environmental responsibility in the promotion of sustainable practices at the Río Acoran Educacional Unit located in the Orellana canton, Ecuador. It is based on the positivist paradigm with a quantitative approach, using a descriptive study modality and supported by a field design. The population is represented by thirty people, specifically eight teachers and twenty-two students from the Educational Unit; the sample is defined by the entire population. The survey technique and the questionnaire as an instrument were designed, one for teachers and one for students, both containing twenty-five questions. It is concluded that to effectively manage socio-environmental responsibility at the Río Acorano Educational Unit, it is necessary to provide ongoing training for teachers, in addition to creating ties with the community surrounding the school, in order to ensure that the sustainable practices promoted are applicable in the short and medium term. Teachers are encouraged to participate in ongoing training programs to ensure they successfully integrate sustainability principles into their curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia de Protección Ambiental de Estados Unidos. (2023). La importancia de la educación ambiental. https://espanol.epa.gov/espanol/la-importancia-de-la-educacion-ambiental

Fundación Promoción Social (2017). Guía de buenas prácticas ambientales. https://promocionsocial.org/wp-content/uploads/2018/04/Gu%C3%ADa-Buenas-Pr%C3%A1cticas-Ambientales_Fundaci%C3%B3n-Promoci%C3%B3n-Social-1.pdf

Ministerio de Educación de Ecuador (2018). Manual de Buenas Prácticas Ambientales para Instituciones Educativas. Primera edición, Quito-Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/02/Manual-BPA.pdf

Limpieza de Málaga S.A.M (2020). Buenas prácticas para reducir el uso de papel. https://limpiezademalaga.es/buenas-practicas-reducir-uso-papel

Ochante, R., Riveros, M. y Mamani, N. (2023). Prácticas sostenibles y conciencia ambiental: Estrategias para la conservación del medio ambiente. https://ve.scielo.org/pdf/raiko/v8s1/2542-3088-raiko-8-s1-287.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). Educación para el desarrollo sostenible: Hoja de ruta. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374896

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2022). Alianza para una educación verde. https://www.unesco.org/es/sustainable-development/education/greening-future?hub=72522

Poveda, G. y Parrales, J. (2018). Una visión a la responsabilidad social ambiental en el Ecuador. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6507857&orden=0&info=link

Red Española para el Desarrollo Sostenible. (2021). Hacia una cultura sostenible. Guía práctica para integrar la Agenda 2030 en el sector cultural. https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2021/03/REDS-Guia-Cultura-y-Desarrollo-Sostenible-2021.pdf

Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales México (2020). Día de la conciencia ambiental. https://www.gob.mx/semarnat/articulos/dia-de-la-conciencia-ambiental-253396#:~:text=Para%20otros%2C%20la%20conciencia%20ambiental,recursos%20naturales%20y%20los%20ecosistemas

Tamayo y Tamayo, M. (2007). El proceso de la investigación científica. 4ta Edición. https://books.google.com.ec/books?id=BhymmEqkkJwC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Published

2025-07-16

How to Cite

Alvarado Tanguila, A. A., & Arismendi Collantes, L. I. (2025). Socio-environmental responsibility in the promotion of sustainable practices in the Educational Unit Río Acorano, Ecuador. Revista COMPSIDEA | Universidad Yacambú, 2(1), 25–40. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/compsidea/article/view/650

Issue

Section

Artículos