Socio-environmental responsibility in the promotion of sustainable practices in the Educational Unit Río Acorano, Ecuador
Keywords:
socio-environmental responsibility, sustainable practicesAbstract
This research aims to analyze socio-environmental responsibility in the promotion of sustainable practices at the Río Acoran Educacional Unit located in the Orellana canton, Ecuador. It is based on the positivist paradigm with a quantitative approach, using a descriptive study modality and supported by a field design. The population is represented by thirty people, specifically eight teachers and twenty-two students from the Educational Unit; the sample is defined by the entire population. The survey technique and the questionnaire as an instrument were designed, one for teachers and one for students, both containing twenty-five questions. It is concluded that to effectively manage socio-environmental responsibility at the Río Acorano Educational Unit, it is necessary to provide ongoing training for teachers, in addition to creating ties with the community surrounding the school, in order to ensure that the sustainable practices promoted are applicable in the short and medium term. Teachers are encouraged to participate in ongoing training programs to ensure they successfully integrate sustainability principles into their curriculum.
Downloads
References
Agencia de Protección Ambiental de Estados Unidos. (2023). La importancia de la educación ambiental. https://espanol.epa.gov/espanol/la-importancia-de-la-educacion-ambiental
Fundación Promoción Social (2017). Guía de buenas prácticas ambientales. https://promocionsocial.org/wp-content/uploads/2018/04/Gu%C3%ADa-Buenas-Pr%C3%A1cticas-Ambientales_Fundaci%C3%B3n-Promoci%C3%B3n-Social-1.pdf
Ministerio de Educación de Ecuador (2018). Manual de Buenas Prácticas Ambientales para Instituciones Educativas. Primera edición, Quito-Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/02/Manual-BPA.pdf
Limpieza de Málaga S.A.M (2020). Buenas prácticas para reducir el uso de papel. https://limpiezademalaga.es/buenas-practicas-reducir-uso-papel
Ochante, R., Riveros, M. y Mamani, N. (2023). Prácticas sostenibles y conciencia ambiental: Estrategias para la conservación del medio ambiente. https://ve.scielo.org/pdf/raiko/v8s1/2542-3088-raiko-8-s1-287.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). Educación para el desarrollo sostenible: Hoja de ruta. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374896
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2022). Alianza para una educación verde. https://www.unesco.org/es/sustainable-development/education/greening-future?hub=72522
Poveda, G. y Parrales, J. (2018). Una visión a la responsabilidad social ambiental en el Ecuador. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6507857&orden=0&info=link
Red Española para el Desarrollo Sostenible. (2021). Hacia una cultura sostenible. Guía práctica para integrar la Agenda 2030 en el sector cultural. https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2021/03/REDS-Guia-Cultura-y-Desarrollo-Sostenible-2021.pdf
Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales México (2020). Día de la conciencia ambiental. https://www.gob.mx/semarnat/articulos/dia-de-la-conciencia-ambiental-253396#:~:text=Para%20otros%2C%20la%20conciencia%20ambiental,recursos%20naturales%20y%20los%20ecosistemas
Tamayo y Tamayo, M. (2007). El proceso de la investigación científica. 4ta Edición. https://books.google.com.ec/books?id=BhymmEqkkJwC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista COMPSIDEA | Universidad Yacambú

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.