Active methodologies in current education

Reflections and necessary actions

Authors

Keywords:

educational technology, active methodologies, educational change, project-based learning

Abstract

Education in the current era needs to be rethought to adapt to the characteristics of society and its changing realities, as it requires a new rationale for how we conceive education. In this sense, it is necessary to introduce new paradigms that give it dynamism and, in some way, modernize educational processes, generating methodologies to make education relevant to the new times. This article explores the importance of using active methodologies in the context of a complex society as a way to introduce changes that reinforce self-knowledge, responsibility, and ethics. These methodologies constitute an excellent opportunity to enhance the way we learn and teach, as well as to utilize strategies that provide different elements for analysis, understanding, and reflection. In this way, they enable the introduction of improvements and transformations in learning environments to promote the exercise of citizenship, appreciation of peace, sustainability, and respect for nature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabero Almenara, J., y Palacios Rodríguez, A. D. P. (2020). Formación y competencias del profesorado en la era digital. Crónica: revista científico profesional de la Pedagogía y Psicopedagogía, 5, 113-127.

García-Mendoza, M. y Vera-García, K. (2022). Docentes y la nueva era digital, en el uso de las plataformas virtuales como herramientas de trabajo. Revista Dominio de las Ciencias, 8(1), Febrero Especial 2022, pp. 970-979

García-Vera, A. y Pastor, A. ¿Qué es tecnología educativa?: Autores y significados. Pixel-Bit. Revista De Medios y Educación, (9), 51–62.

Hernández, A. (2020). Dr. José padrón guillén: una vida dedicada a la investigación. Aportes a la formación de investigadores y a las teorías y tecnologías de la investigación. https://www.researchgate.net/publication/344434664

Márquez, A. (2021). Metodologías activas: ¿Sabes en que consisten y cómo aplicarlas? UNIR. https://www.unir.net

Medusa (2021). Aprendizaje basado en proyectos. Kit de Pedagogía y TIC. https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/pedagotic/aprendizaje-basado-proyectos/

Morin, E. (2021). La Multiversidad Mundo Real, un modelo educativo. www.multiversidadreal.org

Pérez, L. R. (2021). Tecnología Educativa en América Latina. Revisión de definiciones y artefactos. Revista EDUTEC. No. 81

Robinson, K. (abril de 2018). Cambiando paradigmas. https://www.youtube.com/watch?v=Z78aaeJR8no

Rodriguez-Domenech, M.A. (2020): Patrones de conocimiento escolar sobre el patrimonio local en ciudades de mediano tamaño de Castilla-La Mancha. El caso de Ciudad Real. Revista estudios regionales, 119, 149-175.

Sobhi, T. (2025) Reimaginando el futuro. Instituto Nacional de Tecnologías educativas y de formación del profesorado. INTEF. www.intef.es

Suniaga, S. (2019). Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente. Revista Internacional Docentes 2.0. Tecnológica-Educativa, 19(1).

https://ojs.docentes20.com/index.php/revistadocentes20/article/download/27/53&cd=13&hl=es&ct=clnk&gl=ve

Tam, M. (2000). Constructivism, Instructional Design, and Technology: Implications for transforming Distance Learning. Educational Technology and Society, 3(2), 50-60

Published

2025-07-16

How to Cite

Villavicencio de Aular, R. (2025). Active methodologies in current education: Reflections and necessary actions. Revista COMPSIDEA | Universidad Yacambú, 2(1), 62–75. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/compsidea/article/view/633

Issue

Section

Artículos