Active methodologies in current education
Reflections and necessary actions
Keywords:
educational technology, active methodologies, educational change, project-based learningAbstract
Education in the current era needs to be rethought to adapt to the characteristics of society and its changing realities, as it requires a new rationale for how we conceive education. In this sense, it is necessary to introduce new paradigms that give it dynamism and, in some way, modernize educational processes, generating methodologies to make education relevant to the new times. This article explores the importance of using active methodologies in the context of a complex society as a way to introduce changes that reinforce self-knowledge, responsibility, and ethics. These methodologies constitute an excellent opportunity to enhance the way we learn and teach, as well as to utilize strategies that provide different elements for analysis, understanding, and reflection. In this way, they enable the introduction of improvements and transformations in learning environments to promote the exercise of citizenship, appreciation of peace, sustainability, and respect for nature.
Downloads
References
Cabero Almenara, J., y Palacios Rodríguez, A. D. P. (2020). Formación y competencias del profesorado en la era digital. Crónica: revista científico profesional de la Pedagogía y Psicopedagogía, 5, 113-127.
García-Mendoza, M. y Vera-García, K. (2022). Docentes y la nueva era digital, en el uso de las plataformas virtuales como herramientas de trabajo. Revista Dominio de las Ciencias, 8(1), Febrero Especial 2022, pp. 970-979
García-Vera, A. y Pastor, A. ¿Qué es tecnología educativa?: Autores y significados. Pixel-Bit. Revista De Medios y Educación, (9), 51–62.
Hernández, A. (2020). Dr. José padrón guillén: una vida dedicada a la investigación. Aportes a la formación de investigadores y a las teorías y tecnologías de la investigación. https://www.researchgate.net/publication/344434664
Márquez, A. (2021). Metodologías activas: ¿Sabes en que consisten y cómo aplicarlas? UNIR. https://www.unir.net
Medusa (2021). Aprendizaje basado en proyectos. Kit de Pedagogía y TIC. https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/pedagotic/aprendizaje-basado-proyectos/
Morin, E. (2021). La Multiversidad Mundo Real, un modelo educativo. www.multiversidadreal.org
Pérez, L. R. (2021). Tecnología Educativa en América Latina. Revisión de definiciones y artefactos. Revista EDUTEC. No. 81
Robinson, K. (abril de 2018). Cambiando paradigmas. https://www.youtube.com/watch?v=Z78aaeJR8no
Rodriguez-Domenech, M.A. (2020): Patrones de conocimiento escolar sobre el patrimonio local en ciudades de mediano tamaño de Castilla-La Mancha. El caso de Ciudad Real. Revista estudios regionales, 119, 149-175.
Sobhi, T. (2025) Reimaginando el futuro. Instituto Nacional de Tecnologías educativas y de formación del profesorado. INTEF. www.intef.es
Suniaga, S. (2019). Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente. Revista Internacional Docentes 2.0. Tecnológica-Educativa, 19(1).
Tam, M. (2000). Constructivism, Instructional Design, and Technology: Implications for transforming Distance Learning. Educational Technology and Society, 3(2), 50-60
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista COMPSIDEA | Universidad Yacambú

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.