Prosumers millennials & centennials and their framings
The contents about the criminal organization “Tren de Aragua”
Keywords:
internet, framing, mass media, mediamorphosis, prosumersAbstract
The qualitative research, using a hermeneutic methodology, presented below shows how it is possible to approach the different frames of the generations with a greater presence on digital platforms for an understanding of the new dynamics through a news event of great impact on Venezuelan communication. Identifying, characterizing and reflecting on the forms of interaction, opinions and expressions, as well as the consumption preferences of the millennial and centennial generations was possible thanks to the application of hermeneutics as a method of interpreting written texts and content analysis as a technique applied to the comments made by prosumers of both generations based on news related to interventions in Venezuelan prisons and the criminal gang El Tren de Aragua in the accounts @caraotadigital, @estendenciavzl and @rcamachovzla on the social network X. Said analysis yielded as main findings disbelief, sarcasm and mockery as main frames between both generations and their trust in native digital media accounts.
Downloads
References
Ardévol, A. (2015). Framing o teoría del encuadre en comunicación: Orígenes, desarrollo y panorama actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, (7), 423–450. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5252100
Aruguete, N. (2011). Framing: La perspectiva de las noticias. La Trama de la Comunicación, 15, 67–80. https://www.redalyc.org/pdf/3239/323927065004.pdf
Benassini, C. (2014). De audiencias a prosumidores: Acercamiento conceptual. Luciérnaga, 6. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5529507
Fidler, R. (1997). Mediamorfosis: Comprender los nuevos medios. Editorial Granica. https://es.scribd.com/document/670935618/Mediamorfosis-Roger-Fidler-COMPLETO
Freidenberg, F. (2004). Los medios de comunicación de masas: ¿También son actores? Universidad de Salamanca. https://campus.usal.es/~dpublico/areacp/materiales/Mediosdecomunicacion.pdf
García, B., Jiménez, P., & Paniagua, R. (2021). Percepción del consumo de noticias en línea y de las prácticas relacionadas a ellas por parte de los jóvenes de la comunidad de Madrid (España). Universidad Rey Juan Carlos. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-367X2021000300003
Grucci, M., & Caro, J. (2018). Redes sociales y dinámicas relacionales: Del Facebook al “face to face”. Universidad Nacional de Cuyo. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/12798/5-educacion-para-la-integracion-grucci-victoria-unt.pdf
Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública (2.ª ed.). Editorial Gustavo Gili. https://guao.org/biblioteca/historia_y_critica_de_la_opinion_publica
Insight Crime. (2023). Sobre el Tren de Aragua. https://insightcrime.org/es/noticias-crimen-organizado-venezuela/tren-de-aragua/
Jara, V. (2008). Los medios de comunicación de masas: Lenguaje y comunicación. https://laverdaderamagnitud.files.wordpress.com/2009/06/medios-de-comunicacin.pdf
Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Paidós. http://www.media3turdera.com.ar/mediosyrealidad/Klaus-krippendorff.pdf
Lasswell, H. (1985). Estructura y función de la comunicación en la sociedad. En Compilación de textos de teoría de la comunicación: Sociología de la comunicación de masas (Tomo II). https://periodismo.uchile.cl/talleres/teoriacomunicacion/archivos/lasswell.pdf
Lastra, A. (2016). El poder del prosumidor: Identificación de sus necesidades y repercusión en la producción audiovisual transmedia. Ícono 14. https://drive.google.com/file/d/ElPoderDelProsumidorIdentificacionDeSusNecesidades-5334098.pdf (si este enlace es incorrecto, aporta el correcto y lo ajusto)
Leccardi, C., & Feixa, C. (2011). El concepto de generación en las teorías sobre la juventud. Última Década, 19(34). https://scielo.conicyt.cl/pdf/udecada/v19n34/art02.pdf
Marín, A., & Noboa, A. (2013). Conocer lo social: Estrategias y técnicas de construcción y análisis de datos. https://www.researchgate.net/publication/341992781_Analisis_de_contenido
Martínez, V., & Rincón, E. (2021). Problemas y desarrollo de la identidad en el mundo digital. Revista Chilena de Derecho y Tecnología, 10(2). https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0719-25842021000200251&script=sci_arttext
McCombs, M. (1996). Influencia de las noticias sobre nuestras imágenes del mundo. En J. Bryant & D. Zillman (Comps.), Los efectos de los medios de comunicación: Investigaciones y teorías. https://www.catedraa.com.ar/wp-content/uploads/2011/08/Influencia-de-las-noticias-sobre-nuestras-im%C3%A1genes-del-mundo.pdf
McCombs, M., & Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of the mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2). https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5524493/mod_resource/content/2/Aula%209b_McCombs_Shaw_The%20Agenda-Setting%20Function%20of%20Mass%20Media.pdf
Quintana, L., & Hermida, J. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. https://www.redalyc.org/journal/4835/483568603007/html/
Rízquez, R. (2023). El Tren de Aragua: La banda que revolucionó el crimen organizado en América Latina. https://pdfcoffee.com/el-tren-de-aragua-la-banda-que-revoluciono-el-crimen-organizado-en-america-latina-3-pdf-free.html
Rodríguez, K., & Hernández, A. (2018). Redes sociales y medios de comunicación: Caso de estudio diario El Informador (Barquisimeto, Venezuela). Disertare, 3(1), 33–66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8904985
Semrush. (2024). Traffic analytics of caraotadigital.net. https://www.semrush.com/website/caraotadigital.net/overview/
Sulbarán, E., & Rojón, C. (2006). Repercusión de la interactividad y los nuevos medios de comunicación en los procesos educativos. Universidad Nacional Abierta de México. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2309852
Valenzuela, S., et al. (2019). Behavioral effects of framing on social media users: How conflict, economic, human interest, and morality frames drive news sharing. Journal of Communication. https://www.researchgate.net/publication/319341158_Behavioral_Effects_of_Framing_on_Social_Media_Users_How_Conflict_Economic_Human_Interest_and_Morality_Frames_Drive_News_Sharing
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista COMPSIDEA | Universidad Yacambú

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


