A philosophy of sustainability for management
Keywords:
sustainability, philosophy, management, paradigm, development sustainableAbstract
This essay is an approach to two aspects that we consider key in discussing some of the contemporary issues that may considered pressing for society at the present time, in the midst of a crisis whose causes and effects are multifactorial and interdependent, emerge in the last decades of the last century and, far from diminishing, persist, in the midst of the reigning uncertainty and lack of certainty. However, efforts to search for references that give foundation to the strategies raised to solve it are incessant. Both Sustainability and Management are part of an episteme under construction. Old paradigms of Modern Science are a profound anchor for said process and its persistence gives rise to the most varied and dissimilar resistance to change, as we try to show from the doubts that motivate our reflections critics. The narrative that thus emerges comes from the interpretive methodology characteristic of hermeneutics, combined with the review of documentary sources bibliographic. The arrow of time is strained with events corresponding to the last four decades, which we relate from a historical perspective- social under the global history-history synthesis approach. The conclusions Provisions underpin the idea of a Philosophy of Sustainability as the basis for a Management of a similar nature.
References
De Souza, José (2001). La Dimensión Institucional del Desarrollo Sostenible. Disponible en: http://www.naturalezaycultura.org/docs/Souza-LIBRO2001-La_dimension_institucional_del_desarrollo_sostenible.pdf.
Etkin, J. (2014). Capital social y valores en la organización sustentable. El deber ser, poder hacer y la voluntad creativa. Buenos Aires: Granica.
Gaarder, Jostein. (1995) El Mundo de Sofía. (Novela sobre la Historia de la Filosofía) Barcelona Ediciones Siruela.
Guerra C, Alexis J. (2015). Siete (7) tesis acerca de la gestión del Desarrollo Humano Integral. (En: Investigación y Gestión del Desarrollo Humano Sustentable. Alexis J. Guerra C. Coord.). Cátedra Libre Banco Central de Venezuela. UCLA. Barquisimeto.
Guerra, A, y Jiménez, D. (2015). El Desarrollo Humano Sustentable en el Ejercicio Profesional de los Contadores Públicos. Revista Enlace Científico. Año 16. Nº 13.pp.73-86. Barquisimeto: UPTAEB.
Kliksberg, B. (2000). El Pensamiento Organizativo. De los Dogmas a un Nuevo Paradigma Gerencial. Argentina:Tesis.
Kuhn, T. (1962). La Estructura de las Revoluciones Científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Márquez Rodríguez, A. (2000). Sostenible y Sustentable. Diario El Nacional. Edición 5 de noviembre. Caracas.
Martínez M., M. (2009). Dimensiones Básicas de un Desarrollo Humano Integral. Disponible en: Polis (Santiago), 8(23), 119-138. Recuperado el 05 de diciembre de 2020, de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682009000200006&lng=es&tlng=es.
Meléndez, C, y Guerra, A. (2019). El desarrollo en la universidad venezolana: Antecedentes y perspectivas para una educación con enfoque de Desarrollo Humano. Mayéutica. Revista Científica de Humanidades y Artes. Vol. 7 enero- diciembre.
Morín, E. (1999). Pensamiento Complejo. Editorial L Harmattan. París.
ONU.(2015). ”Desarrollo Sostenible: Antecedentes”. Organización de la Naciones Unidas. Página web oficial. http://www.un.org/es/ga/president/65/issues/sustdev.shtml.
Organización de Naciones Unidas (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Agenda 2030. [Documento en Línea], Disponible en: www.un.org.
Rojas, R. (1995). Historia Social de la Región de Barquisimeto en el Tiempo Histórico Colonial (1530 – 1810). Caracas: Biblioteca de la Academia Nacional para la Historia.
Rojas, A, y Guerra, A. (2015). Gestión de la Responsabilidad Social Empresarial bajo el enfoque del Desarrollo Humano Sustentable en las empresas del sector Asegurador de Barquisimeto, Estado Lara. Proyecto de Investigación. (Trabajo de Grado). Barquisimeto: Universidad Centrooccidental Lisandro Alvarado. Barquisimeto.
Senge, P. (1993). La Quinta Disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta del aprendizaje. Madrid, España: Ed. Juan Granica, S. A.
UNESCO. (1997). Educación para un futuro sostenible: una visión transdisciplinaria para una acción concertada. UNESCO: París. http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001106/110686s.pdf.