Knowledge management in sustainable public libraries

Authors

Keywords:

knowledge management, theoretical model, sustainable public libraries, knowledge

Abstract

Social organizations are constituted as a fundamental pillar to produce knowledge as an epistemic-scientific horizon directed to a new reality of ontoepistemological frameworks from various fields in social sciences, administrative, involving institutions and communities, specifically public libraries, focused on overcoming their weaknesses by developing mission, vision, to offer quality and transmission of knowledge. The purpose of the study is oriented to generate a theoretical model on knowledge management in sustainable public libraries, based on Drucker (1992), knowledge, Schneider and Angelmar (1993), Cognitive Theory of Organization, Miller and Shamsie (1996), Lloria (2001). Theory of Resources and Capabilities: Vision of Knowledge, Ahumada and Busto (2004), Public Libraries, Zapata and Canet (2009), Barón and others (2007), Cognitive biases. The methodology used is a theoretical, analytical and interpretative test. The reflections indicate that knowledge management in libraries requires integrating processes of generation, validation, dissemination, transfer and application of knowledge based on models of mental thinking, with social relevance and sustainability focused on the productivity of managers and staff in collective interaction that allows to evolve as a learning organization, intelligent, oriented to social construction and Knowledge integrated in learning communities, with organizational identity, training quality on sustainable and sustainable development.

Author Biography

Yenny María Chirinos Alvarado, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez

Licenciada en Administración Comercial (UCLA), Especialista en Administración de Recursos Humanos (UCV), Magister Scientiarum en Ciencias Administrativas Mención: Recursos Humanos (UNESR), Docente en la Categoría Académica Asistente a Tiempo Convencional en la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (UNESR), Doctorante en Ciencias Administrativas y Gerenciales (UCLA). Venezuela.

References

Ahumada, L. y Bustos, A. (2004). Modelo ágora: un modelo integrado de gestión del conocimiento, la información y el aprendizaje organizacional en bibliotecas universitarias. Acta Colombiana de Psicología, (11), 35-46. https://www.redalyc.org/pdf/798/79801104.pdf

Altuve, M. (1980). Metodología de la investigación I. Programa de Estudios Universitarios Supervisados. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez UNESR.

Barón, L; Camaran, M. y Rueda, M. (2017). Sesgos cognitivos bajo la perspectiva de la teoría de agencia. Una propuesta para un modelo. Revista Científica Compendium, 20(39). https://www.redalyc.org/journal/880/88053976003/html/

Drazin, R. & Van de Ven, A. (1985). Alternative forms of fit in contingency theory. Administrative Science Quarterly, 30(4), 514-539. https://doi.org/10.2307/2392695

Drucker, P. (1992). La sociedad poscapitalista. Barcelona, España. Apóstrofe.

Gómez, M. (2016). Modelo estratégico de aprendizaje organizacional para impulsar la competitividad municipal. Pensamiento & Gestión, (40), 1-30. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762016000100001

López, J. (1993). Aprendizaje Organizacional y diseño de gestión, serie de planificación y política. Cuaderno 6. IVEPLAN.

Llorens, J. (1988). Sistemas de información: Calidad en sistemas. Venezuela: Reverte venezolana.

Lloria, M. (2001). Conocimiento versus integración de conocimiento: Un análisis de la ventaja competitiva. Dirección y Organización, (26), 5-18. https://doi.org/10.37610/dyo.v0i26.196

Miller, D. & Shamsie, J. (1996). The resource based view of the firm in two environments: the Hollywood films studios from 1936 to 1965. Academy of Management Journal, 39(3), 519-543. https://www.jstor.org/stable/256654

Schneider, SC. & Angelmar, R. (1993). Cognition in organizational analysis: Who’s minding the store. Organization Studies, 14(3), 347-374. https://doi.org/10.1177/017084069301400302

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2005). Hacia las Sociedades del Conocimiento. informe mundial de la UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf.

Zapata, G. & Mirabal, A. (2013). Contingencia, voluntarismo y strategic choice: un análisis teórico de sus enfoques sobre el entorno y el diseño de la organización. Revista Universidad y Empresa, 15(24), 119-139. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/2429/2232

Zapata, G. y Canet, M. (2009). La Cognición del Individuo: Reflexiones sobre sus Procesos e Influencia en la Organización. Espacio Abierto, 18(2), 235-256. https://www.redalyc.org/pdf/122/12211826003.pdf

Warner, W. (1998). Desarrollo organizacional punto de vista normativo. México: Addisson Wesley Iberoamericano.

Published

2023-06-28

How to Cite

Chirinos Alvarado, Y. M. (2023). Knowledge management in sustainable public libraries. Revista En Prospectiva | Universidad Yacambú, 3(2), 44–51. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/en-prospectiva/article/view/261

Issue

Section

Artículos científicos