Hermeneutics and the Scientific Task in the Social Sciences
Keywords:
hermeneutics, scientific task, social sciences.Abstract
The purpose of this scientific article is to understand hermeneutics in scientific work as a substantive action of human beings in their quest to recreate the episteme of the social sciences for the common good. In the light of hermeneutics, I contrast different philosophical postures to draw paths of reflection that weave together the emergent, the hidden, and the manifest to build knowledge that enriches science, technology, and the culture of peoples and nations. In short, I understand how the epistemic subject develops a task to build tomorrow and preserve a social historical legacy around being about being-there. Action that allows him to intervene in the ways of doing science from interpretative processes to recreate new ontological, epistemological, and methodological aspects.
References
Alvarado Mendoza, N. J., y Villarreal Torres, M. J. (2023). Praxis educativa. Aproximaciones epistemológicas desde el quehacer docente. Revista Honoris Causa, 15(1), 126–144. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/286
Bauman, Z. (2007). Modernidad Líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Dilthey, W. (1900) “The rise of hermeneutics”. En: Connerton, P. (ed), Critical sociology, Penguin, Nueva York, 1976.
Gadamer, H-G. (1986). Verdad y Método. Salamanca: Sígueme.
Heidegger, M. (1929). Ser y tiempo. Traducción de Jorge Eduardo Rivera de la versión alemana de 1972. Santiago de Chile: Universitaria.
Martínez, M. (2013). Epistemología y Metodología Cualitativa en las Ciencias Sociales. México. Trillas.
Pérez, F. (2020). Aproximación al Sentido de la Digitalidad desde la Hermenéutica de Generalidad Superior de Gadamer. Trilogía Ciencia, Tecnología Sociedad,12(22), 245-262. DOI: https://doi.org/10.22430/21457778.1470
Quintana, L., y Herminda, J. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. Revista de Psicología y Ciencias Afines, 16(2), 73-80. https://www.redalyc.org/journal/4835/483568603007/