Digital divide and virtual education during the COVID-19 pandemic. Challenges and experiences from Venezuela
Keywords:
Pandemic, Long-distance education, Digital divide, Digital literacy, Social problemsAbstract
The COVID-19 pandemic meant a radical change in the dynamic of our societies, its consequences have not only been observed at the social, health, economic and political level, but have also brought repercussions in the educational field, a space where the virtual education emerged as the dominant teaching paradigm. However, the rapidity of the changes and the digital divide that historically has existed in Venezuela, has brought too many limitations in the technological access of university students, a fact that is increased by the social and economic crisis that the country is going through for almost a decade. Considering this, and taking the concept of digital divide as the main focus, this work analyzes the Venezuelan virtual educational scenario during the COVID-19 pandemic, characterizing the impact of the main existing problems at the infrastructure, resources and digital literacy level on students and teachers of education institutes, to conclude by reflecting about the challenges and possible solutions from human development approach.
References
Balluerka, N., Gómez, J., Hidalgo, M., Gorostiaga, A., Espada, J., Padilla, J., y Santed, M. (2020). Las consecuencias psicológicas de la COVID-19 y el confinamiento. Servicio de Publicaciones de la Universidad del País Vasco.
Bull, B., y Rosales, A. (2020). Nuevo escenario global: COVID-19 y perspectivas una salida negociada en Venezuela. Análisis Carolina, (31), 1. https://doi.org/10.33960/AC_31.2020
Cabero-Almenara, J. y Valencia-Ortiz, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula abierta, 48(2), 139-146.
Calle González, S., Torres Belduma, K., y Tusa Jumbo, F. (2022). Las TICs, la enseñanza y la alfabetización digital de la familia. Transformación, 18(1), 94-113.
Camacho, K. (2005). La brecha digital. Palabras en juego: enfoques multiculturales sobre las sociedades de la información, 61-71.
Dussel, I. (2020). Dussel, I. (2020). La formación docente y los desafíos de la pandemia. Revista Científica EFI· DGES, 6(10).
Expósito, C. y Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Revista educación y humanismo, 22(39), pp. 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214
Ferrada-Bustamante, V., González-Oro, N., Ibarra-Caroca, M., Ried-Donaire, A., Vergara-Correa, D., y Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista saberes educativos, (6), 144-168.
Flores, E., Meléndez, J. y Baptista, M. (2020). Educación a distancia en las universidades venezolanas ante la pandemia COVID-19: Desafíos y Oportunidades. Scientific, 5(18), pp. 85-107. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542- 2987.2020.5.18.4.85-107
Flores Leyva, J. (2021). Dedicarse a la enseñanza en tiempos de pandemia: dificultades y retos de la profesión docente. Biblioteca universitaria, 24(1), 51-62.
Flores Nessi, E. M., y Romero Matos, G. A. (2021). Implicaciones de la brecha digital en la educación a distancia forzada por la pandemia COVID-19. Encuentro Educacional, 28(1), 87-104. https://doi.org/10.5281/zenodo.8169672
Galperín, H. (2016). La Brecha Digital en América Latina: Evidencia y recomendaciones de política a partir de encuestas de hogares. CPRLATAM Conference, México, junio.
George, C. (2020). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital, 1(1).
Golcheidt Carrera, O. (2021). Desafío de la realidad educativa en el mundo vs realidad educativa venezolana. Convergencia Educativa, (10), 65-77.
Gómez-Arteta, I. y Escobar-Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el Perú. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (15), 152-165.
González Fernández, M. (2021). La capacitación docente para una educación remota de emergencia por la pandemia de la COVID-19. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (19), 81-102.
Graterol, M.A. (2022). La falta de internet amplió brechas de escolaridad en Venezuela. TalCual Digital. https://talcualdigital.com/falta-de-internet-amplio-brechas-de-escolaridad-en-venezuela/
Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales de la Universidad Católica Andrés Bello [IIES-UCAB] (2021). Encuesta Nacional de Condiciones de Vida 2021. Universidad Católica Andrés Bello.
Miranda Bonilla, H. (2016). El acceso a Internet como derecho fundamental. Revista Jurídica IUS Doctrina, 9(15).
Muñoz, D. J. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 387-404.
Navarro, R., López, R., y Caycho, G. (2021). Retos de los docentes universitarios para el diseño de experiencias virtuales educativas en pandemia. Desde el sur, 13(2).
Observatorio de Universidades [OBU] (2021). Encuesta del Observatorio de Universidades sobre las condiciones de vida de la población universitaria en venezolana 2021. Fundación Laboratorio de Desarrollo Humano.
Organización de la Naciones Unidas [ONU] (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella.
Pimienta, D. (2007). Brecha digital, brecha social, brecha paradigmática. Funredes.
Pirela-Espina, W. (2022). Brecha digital y calidad de la educación universitaria latinoamericana durante el Covid-19. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(11), 43-57. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061104
Ramírez, T., Salcedo, A. y Faúndez, F. (2021). Cuando la pandemia no es suficiente para explicar el abandono estudiantil a nivel universitario. El caso de Venezuela. Congresos CLABES. Recuperado a partir de https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/3360
Rosales-Veítia, J., Alvarado de Salas, A. y Linares-Morales, J. (2021). Educación virtual en tiempos de contingencia. Un acercamiento a la realidad del docente venezolano. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 51, 153-180.
Salinas, M. (2011). Entornos virtuales de aprendizaje en la escuela: tipos, modelo didáctico y rol del docente. Pontificia Universidad Católica Argentina.