Strategic management of human talent in Ecuador
Keywords:
strategic educational management, human talentAbstract
People are the heart of any educational institution. In the case of teachers, they are the main people responsible for the comprehensive training of students. Therefore, the general objective of this research was to analyze the strategic management of human talent in the “Don Bosco” Fiscomisional Educational Unit, located in the Morona canton, in the Morona Santiago province, Ecuador. It was developed from the positivist paradigm, quantitative approach, in a field study, with a descriptive level, non-experimental transectional design. The population was made up of one hundred and forty (140) teachers, from whom a probabilistic and representative sample of forty-six (46) professionals was selected. To collect information, a questionnaire of twenty (20) items was applied with response options always, sometimes and never; validated in its content (by the judgment of 3 experts) and with high reliability (0.90 with Cronbach's Alpha internal consistency method). The analysis of the results with descriptive statistics allowed us to conclude that in this scenario educational management is not strategic as it does not address elements such as planning, needs analysis, decision making and control, limiting professional development, with the consequent achievement of institutional goals. From there, recommendations are made as a contribution to the training and retention of personnel, with the benefit of students and society.
References
Balestrini, M. (2006). Como hacer un proyecto de investigación. Venezuela: Norma.
Constitución de la República del Ecuador (2008). Registro Oficial No 449. Octubre 20, 2008.
Cuesta, S. (2015). Gestión del talento humano y del conocimiento. (5ª ed.). Bogotá: ECOE.
Chiavenato, I. (2008). Gestión del Talento Humano. (3a ed.) Bogotá: Mc Graw Hill.
Cortez, J. (2018). El marco teórico referencial y los enfoques de la investigación. https://apthapi.umsa.bo/index.php/ATP/article/view/213
Fernández, A. (2013). El análisis del entorno: Un enfoque de planeación. https://www.uv.mx/iiesca/files/2013/01/analisis2003-2.pdfVerifique la forma correcta de este tipo de referencias
Figueroa, D., Pelgrín, N. y López, L. (2020). Gestión del talento humano y el desempeño docente en la Unidad Educativa Franklin Delano Roosevelt de la ciudad de Portoviejo. Revista Científica Multidisciplinaria. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/2248/
Hernández S, Fernández, C. y Baptista, L (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Gram Hill. Interamericana.
Hurtado, J. y Toro, J. (2007). Metodología de la Investigación Holística. Caracas: Fundación Sypale. Fundacite.
Lara, W. (2023). Gestión del talento humano en la cultura organizacional de la Unidad Educativa Fernando Daquilema, Provincia Chimborazo, Cantón Riobamba, Parroquia Veloz, Ecuador. Trabajo de Grado de Maestría no publicado. Universidad Yacambú. Venezuela.
Ley Orgánica de Educación Intercultural del Ecuador (2011). Registro Oficial 417, Marzo 31, 2011.
Majad, M. (2017). Gerencia del talento humano. Revista de Investigación, vol.40, n.88, pp.148-165. https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1010-29142016000200008&script=sci_abstract
Ministerio de Educación de Ecuador (MINEDUC, 2012). Manual de Estándares de Calidad. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/12/Manualparaimplementacion-de-los-estandares-de-calidad-educativa.pdf
Ministerio de Educación de Ecuador (MINEDUC, 2017). Manual para la imlementación de los Estándares de Calidad. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/12/Manual-para-la-implementacion-de-los-estandares-de-calidad-educativa.pdf
Ministerio de Educación de Ecuador (MINEDUC, 2019). Sistema naconal de evalaución del desempeño. https://www.trabajo.gob.ec/evaluacion-del-desempeno/
Mintzberg, A. (1998). Safari a la estrategia. Buenos Aires: Gránica.
Molina, J., Bermeo, K. y Cisneros, D. (2020). Modelo de gestión estratégica de Talento Humano para el Instituto Ecuatoriano de Seguridad Social. [Trabajo de Grado]. Universidad Católica de Cuenca, Cuenca, Ecuador.
Padua, J. (2018). Técnicas de investigación aplicadas a las ciencias sociales. México: Fondo de Cultura Económica.
Rivera-García, P. (2018). El Marco Teórico. México: Universidad Veracruzana.
Universidad Autónoma de Perú (2024). Gerencia Pública. https://www.autonoma.pe/