Effects of the extended workday on the mental health of primary school teachers in Villa Hermosa, La Romana, Dominican Republic

Authors

Keywords:

mental health, stress, occupational health, working conditions, teaching context

Abstract

The objective of this study is to explain the affectation of teaching work and its repercussions on mental health in extended school day schools in the municipality of Villa Hermosa, La Romana, Dominican Republic. The research employs a mixed method with a concurrent triangulation approach. (DITRIAC), involving a quantitative sample of 139 teachers and a qualitative sample of 13 teachers. The results reveal that the teachers who participated in the study are exposed to personal and work-related factors that may have a negative impact on their mental health and on the creation of an adequate learning environment. The need to implement strategies to improve the quality of life of teachers is suggested. It is anticipated that several unfavorable elements that limit teachers' performance will be found, such as lack of resources and inadequate site infrastructure; unsatisfactory working conditions, such as low salaries, overcrowded classrooms, multiple classes and activities, as well as the feeling of inequality in working conditions, job instability, as well as intensity and prolongation of work. Unfavorable environmental factors can also be mentioned, such as noise in the classroom that forces the voice to be raised, in addition to the presence of air currents and temperature fluctuations in the room, as well as exposure to noise from the environment. Negative aspects in interpersonal relationships are also taken into account, such as difficulties with students, emotional requirements, cases of violence and poor quality of social relations within the work environment.

References

Aguirre, L., Pérez, D., & Sánchez, R. (2022). La salud mental de los docentes: un análisis desde la pandemia COVID-19. Journal of Education and Health, 14(2), 23-34.

Álvarez, J., & Fernández, M. (2021). Desarrollo de habilidades socioemocionales en el ámbito educativo. Revista Internacional de Psicología Educativa, 29(1), 45-60.

Baptista, P., Almazán, A., Loeza, C. A., López, V. A., & Cárdenas, J. L. (2020). Retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50, 41-88. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.96

CEPAL y UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. CEPAL: Santiago de Chile.

De la Cruz, E. (2017). Estrés laboral y desempeño docente en la I.E. No. 89002, Chimbote, 2017 [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio digital institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/27735

Dueñas, E., y Valenzuela, C. (2022). Una mirada al tiempo escolar y la jornada única. Revisión de investigaciones empíricas. Educación y Ciencia, 26. e12741. https://doi.org/10.19053/0120- 7105.eyc.2022.26.e12741

Flick, U. (2020). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, España: Ediciones Morata.

García Rodríguez, Reynier et al. (2021). El Síndrome de Burnout y sus consecuencias en la salud mental de los docentes. Tesis de Maestría del Instituto Universitario de Portoviejo-Manabí.

García, F., et al. (2023). Mejorando la salud mental de los educadores en contextos vulnerables. Editorial Universidad Iberoamericana.

García-Huidobro, J. (2020). Globalización y desafíos en la educación pública: una perspectiva crítica. Revista Latinoamericana de Educación, 45(3), 12-29.

González, C., & Ortiz, A. (2021). El impacto de la enseñanza en línea en la salud mental de los docentes durante la pandemia. Revista de Educación y Salud, 13(4), 105-118.

Gutiérrez R. J. y Guerra-Díaz F. (2023a). Análisis psicométrico de la Escala de Estrés Percibido (PSS-14 y PSS-10 en un grupo de docentes de Copiapó, Chile. (Tesis de Maestría) Universidad de Atacama, Chile.

Hernández, et al. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education, Año de edición: 2018, ISBN: 978-1-4562-6096-5

Huang, Y., y Zhao, N. (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: a web-based cross-sectional survey. Psy- chiatry Research, 288, 112954.

Hue, (2017). Bienestar docente y pensamiento emocional. Revista Fuentes, 12, 47-68. http://institucional.us.es/revistas/fuente/12/art_1.pdf

Latorre, F. (2019). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.

López, A., & Hernández, P. (2023). El burnout en los docentes: causas y posibles soluciones. Editorial Académica.

Méndez, C., y Palacios, N. (2020). Impacto en la función docente y el proceso académico por el cambio a la modalidad virtual. Revista Scientific, 5(17), 39-55.

Mendoza, S., Ramírez, T., & Cruz, L. (2022). Educación en contextos de vulnerabilidad: El caso de Villa Hermosa, La Romana. Editorial Universidad Central.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2023). Transformar la educación para un futuro sostenible. Informe Global sobre Educación 2023

Organización Internacional del Trabajo (2017). Estrés en el trabajo: un reto colectivo. Servicio de Administración del Trabajo, Inspección del Trabajo y Seguridad y Salud en el Trabajo. Ginebra. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/---safework/documents/publication/wcms_466549.pdf

Ramírez C, (2022a). Calidad de vida de cuidadores de personas con secuelas de trastornos neurológicos. Rev Cient Soc Esp Enferm Neurol, 45: 9-16. https://doi.org/10.1016/j.sedene.2016.12.002

Ramírez, J., Castro, D., Lerma, C., Yela, F., y Escobar, F. (2020). Consecuencias de la pandemia covid-19 en la salud mental asociadas al aislamiento social. Revista Colombiana de Anes- tesiología, 48(4)

Real Academia Española (2014). Diccionario de la Lengua Española, Tomo I, vigesimotercera edición, México, Editorial Planeta.

Reimers, F., y Schleicher, A. (2020). Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 del COVID-19. OCDE: Paris.

Reyna, C., Mola, D., & Correa, P. (2019). Escala de Estrés Percibido: análisis psicométrico desde la TCT y la TRI. Ansiedad y Estrés, 25 (2), 138-147. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2019.04.003

Sánchez, R. (2017). Factores sociolaborales y estrés en docentes de secundaria de la ciudad de Huancayo [Tesis de Maestría, Universidad Nacional del Centro del Perú]. Repositorio UNCP. http://hdl.handle.net/20.500.12894/4472

Sarmiento, J. (2020a). Malestar docente y salud mental en Colombia. [Tesis de maestría]. Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá. http://hdl.handle.net/20.500.11907/2702

Téllez Guerrero Luz Ángela (2020). Salud mental en los docentes y directivos en los colegios Ezequiel Moreno y Díaz del municipio de Villanueva Casanare. Tesis no publicada. Universidad Ecci. Bogotá.

Urbano et. al, (2018). Factores psicosociales del ambiente laboral en profesores de áreas urbanas y rurales de Chuquisaca, Bolivia. Revista de Salud Pública. http://dx.doi.org/10.31052/1853.1180.v0.n0.16791

Urgiles C. (2019a). Autocuidado del paciente hipertenso, según Dorothea Orem. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional De Chimborazo. Ecuador.

Vargas (2018). Exposición a factores de riesgo psicosocial y salud mental de servidores públicos como factores asociados al desempeño de la precisión en empresas educativas de Medellín, Colombia.

Vascones M. (2021a). Síndrome de Burnout y rendimiento laboral mediante la modalidad de teletrabajo. (Tesis de Maestría) Universidad Técnica de Ambato. Ecuador.

Vázquez et al. (2017). Mountain age through low-temperature thermochronology. Contributions for Secondary Education. (Tesis de Maestría). Universidad de Granada. España.

Velázquez y Gracia (2019). El estado de desgaste del docente en las modalidades escolares presencial y virtual. Domino De Las Ciencias, 8(2), 206–227. https://doi.org/10.23857/dc.v8i2.2752

Yepes Calderón. (2020), Salud mental en el ámbito laboral docente y directivo en tiempos de pandemia. (Tesis Doctoral). Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua-Managua.

Zamora, D. W. (2017). Condiciones sociales y salud laboral del profesorado nicaragüense de secundaria. (Tesis Doctoral). Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua-Managua.

Zúñiga, E.C. (2019). El Estrés Laboral y su Influencia en el Desempeño de los Trabajadores. Revista Gestión en el Tercer Milenio, 22(44), 115- 120.

Published

2024-12-02

How to Cite

Rijo, R. D. (2024). Effects of the extended workday on the mental health of primary school teachers in Villa Hermosa, La Romana, Dominican Republic. Revista En Prospectiva | Universidad Yacambú, 5(2), 35–53. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/en-prospectiva/article/view/511

Issue

Section

Artículos científicos