Complexity in chemistry teaching
A systemic approach to foster critical thinking
Keywords:
complexity in education, chemistry teaching, critical thinkingAbstract
The objective of this research advance is to describe the complexity in the teaching of chemistry, focusing on a systemic approach to promote critical thinking. The research is developed under the qualitative-interpretative paradigm using the phenomenological method, which allows for an in-depth exploration of the participants' experience. The study setting is the Center for Integral Reform (cerit) in the city of Latacunga, province of Cotopaxi, Ecuador. Key informants include three teachers from the institution. For data collection, techniques such as in-depth interviews and participant observation are used, guaranteeing a comprehensive understanding of the reality investigated. The processing of the information is based on structuring, contrasting, triangulation and theorization techniques, complemented by analysis matrices that facilitate the interpretation of the data collected. This methodological approach allows us to unveil significant findings on the teaching of chemistry in specific educational contexts. The results of the study aim to transform traditional paradigms towards complexity-based teaching, which prepares students to face the challenges of an interconnected world. Ultimately, this research seeks to contribute to the advancement of chemical education, promoting critical and systemic competencies in the twenty-first century.
References
Cárdenas-Sanabria, M. (2024). Estrategias Innovadoras para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de primaria. Revista Científica de Salud y Desarrollo Humano, 5(3), 1274-1293. https://revistavitalia.org/index.php/vitalia/article/view/332/535
Capra, F. (2019). The systems view of life: a unifying vision. Cambridge University Press.
Capra, F. (2022). La trama de la vida: Una nueva perspectiva de los sistemas vivos (2.ª ed.). Taurus.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2023). El manual de investigación cualitativa de SAGE (6.ª ed.). SAGE Publications.
Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. Continuum.
Gadamer, H.G. (2022). Verdad y método (2.ª ed.). Herder.
García, M., & Martínez, J. (2023). Innovación pedagógica en la enseñanza de la química. Editorial Educativa.
García, M. L., & López, P. R. (2024). Análisis cualitativo avanzado: Técnicas y aplicaciones. Editorial Académica.
García Triana, B. E., & Hernández Castellanos, B. (2023). Modelos de aprendizaje en la transición hacia la complejidad como paradigma educativo. Sophia, 35, 123-140. https://doi.org/10.17163/soph.n35.2023.07
Gonzales-Morales, M. L. (2024). La complejidad en la educación de la actualidad. Revista Vida, 1, 100-110. https://revistavidacunori.com/index.php/revista/article/view/47/60
González, M., Pérez, J., & Sánchez, A. (2024). El pensamiento crítico en la educación superior: Desafíos y oportunidades. Editorial Académica.
Kuhn, D. (2019). Critical Thinking as Discourse. Human Development, 62, 146-164. https://doi.org/10.1159/000500171.
López, M. J., & Torres, F. (2023). Teoría fundamentada: Metodología y práctica. Editorial Investigativa.
Martínez, A., & Pérez, M. (2023). El rol del docente en el fomento del pensamiento crítico en el bachillerato. Revista de Educación Contemporánea, 35(2), 113-126.
Martínez, J. A. (2023). Fundamentos de investigación cualitativa. Editorial Universitaria.
Meinguer Ledesma, J., & Pérez Pérez, M. D. C. (2021). Desarrollo y evaluación de elementos de pensamiento crítico sobre la química verde en bachillerato. Investigación en la Escuela. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.08
Morales-Suárez, L., Companioni-León, B., & Castillo-Fleítes, Y. (2012). El enfoque sistémico de los contenidos químicos en el contexto de las ciencias naturales como premisa en la educación científica de las nuevas generaciones. Revista Varela, 12(32), 268-282.
https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/404/808
Morin, E. (2022). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro (3.ª ed.). UNESCO.
Morin, E. (2023). Introducción al pensamiento complejo. Editorial Gedisa.
Nicolescu, B. (2008). Transdisciplinarity: Theory and Practice. Hampton Press.
Paul, R., & Elder, L. (2024). El pensamiento crítico: Un enfoque para mejorar la enseñanza y el aprendizaje. Pearson Educación.
Pérez, M., & Martínez, A. (2024). Educación y complejidad: Hacia un modelo pedagógico integrador. Editorial Universitaria.
Porro, S. (2022). Algunas reflexiones sobre la enseñanza de la Química… y más. Nuevas Perspectivas. Revista de Educación en Ciencias Naturales y Tecnología, 1(1). https://revistanuevasperspectivas.aduba.org.ar/ojs/index.php/nuevasperspectivas/article/view/12/10
Ramos Mejía, A. (2020). Enseñar Química en un mundo complejo. Educación Química, 31(2), 91-97. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.2.70401
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2023). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (7.ª ed.). McGraw-Hill
Shepard, L. A. (2019). Classroom assessment to support teaching and learning. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 683(1), 183-200. https://doi.org/10.1177/0002716219843818
UNESCO. (2023). Los futuros que construimos: habilidades y competencias para los futuros de la educación y el trabajo. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386933
Van Manen, M. (2023). Fenomenología de la práctica: Métodos para dar significado en la investigación fenomenológica (2.ª ed.). Routledge.