Critical perspective on epistemology in research
Keywords:
epistemology, research paradigms, research training, research practiceAbstract
This article critically analyzes the epistemology that underpins research work in academic settings. Through a review of theoretical and philosophical sources, it examines the main epistemological paradigms (positivist, interpretive, and sociocritical) that impact the conception and development of scientific knowledge. The review shows how epistemological decisions affect not only the research methods used but also the researcher's ethical stance toward the reality studied. It reflects on the importance of acquiring a solid epistemological foundation that facilitates decision-making aligned with both the purpose of the research and current social needs. This documentary review highlights the importance of adopting a critical and conscious stance that allows us to transcend the automatic application of research methods, advocating instead for a reflective and contextualized practice within the scientific field. The findings contribute to strengthening the dialogue around the role of epistemology in the construction of meaningful knowledge within the educational field.
References
Castillo, E. y Vásquez, ML. (2003). El rigor metodológico en la investigación cualitativa. Colombia médica [Revista en línea]. Vol. 34, Nº 3, pp. 164-167. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/283/28334309.pdf. [Consulta: 2025, mayo 10].
Creswell, J. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
Gianella, A. (1986) La relación de la epistemología en la ciencia. Revista de Filosofía y Teoría Política. Memoria Académica. [Revista en Línea], 26-27. Disponible: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.1309/pr.1309.pdf [Consulta: 2025, mayo 10].
Guba, E. y Lincoln, Y. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In Denzin, N., Lincoln, Y. (Eds). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues, Sage, Thousand Oaks, CA.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa (Vol. 1). Taurus.
Ibáñez, T. (2009). Psicología social construccionista. México: Universidad de Guadalajara.
Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. México: Breviarios del Fondo de Cultura Económica.
Manzanares, J. (2004). El episteme de una civilización inteligente. Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela.
Martínez, M. (2008). Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. México: Trillas.
Méndez de Garagozzo, A. (2020). Consideraciones filosóficas y epistemológicas sobre la generación del conocimiento. Educare [Revista en línea]. Vol. 24, Nº 2, pp. 167-189. Disponible: https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1325/1295. [Consulta: 2025, mayo 10].
Morales, S. (2019). ¿Qué es la epistemología y para qué le sirve al científico? Blog Ciencias del Sur. La Evidencia sale a la Luz. [Blog en Línea]. Disponible: https://cienciasdelsur.com/2019/07/04/que-es-la-epistemologia-y-para-que-le-sirve-al-cientifico/ [Consulta: 2025, mayo 10]
Murcia, N. y Jaramillo L. (2009). Investigación cualitativa: la complementariedad etnográfica. Una guía para abordar estudios sociales. Colombia: Kinesis.
Popper, K. (2002). La lógica de la investigación científica. Tecnos.
Sánchez de Valera, F. (2005). Paradigmas de investigación social. Investigación Educativa.
Sandín, P. (2003). Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. Madrid, España: McGraw-Hill.
Stenhouse, L. (1987). Investigación y desarrollo del currículum. Morata.