The transformation of the teaching role in post-pandemic university education

Authors

  • César Granados Rengifo Universidad Nacional Abierta - Instituto Universitario Politécnico Santiago Mariño - Universidad Nororiental Gran Mariscal de Ayacucho https://orcid.org/0009-0009-9215-8094

Keywords:

andragogy, generative artificial intelligence, adult student self-direction, academic integrity and ethics, authentic assessment

Abstract

This argumentative essay analyzes the transformation of the university teaching role in the post-pandemic era, marked by the emergence of Generative Artificial Intelligence (GAI) and its impact on educational practice from an andragogical perspective. It argues that GAI represents an opportunity for educators to assume the role of facilitators and ethical mentors, capable of guiding adult learners toward autonomy, critical thinking, and ethical reflection. The analysis is structured around three core axes: the design of learning experiences mediated by GAI, the evolution of the educator as an ethical literacy guide, and the transformation of assessment toward models of professional authenticity. The methodology applied was documentary and reflective, based on a critical review of specialized literature and recent academic articles retrieved from scientific databases such as Scielo, Redalyc, and EBSCO, complemented by institutional sources from the National Open University, Anzoátegui Local Center. This approach provided a theoretical foundation for redefining the teaching role in the post-pandemic context. The findings highlight that GAI, far from replacing the teaching function, demands its strengthening by fostering more reflective, ethical teaching centered on the development of higher-order competencies. It is concluded that higher education must redefine the figure of the educator, orienting it toward facilitating critical learning and ethical formation in contexts mediated by artificial intelligence.

Author Biography

César Granados Rengifo, Universidad Nacional Abierta - Instituto Universitario Politécnico Santiago Mariño - Universidad Nororiental Gran Mariscal de Ayacucho

Ing. de Sistemas, MSc. en Administración de Negocios. Maestrante en Educación Abierta y a Distancia. Doctorante en Gerencia. Docente en el área de Ingeniería de Sistemas en la Universidad Nacional Abierta y en el Instituto Universitario Politécnico Santiago Mariño. Docente de Postgrado en la Universidad Nororiental Gran Mariscal de Ayacucho.

References

Alcántara, A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 75-82). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Caraballo, R. (2007). La andragogía en la educación superior. Investigación y Postgrado, 22(2), 187-206. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65822208

Cruz, F., García, I., Martínez, J., Ruíz, A., Ruíz, P., Sánchez, A. y Turró, C. (2024). La inteligencia artificial generativa en la docencia universitaria: oportunidades, diseños y recomendaciones. Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas. https://www.crue.org/publicacion/la-inteligencia-artificial-generativa-en-la-docencia-universitaria/

Dulzaides, M. y Molina, A. (2004). Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. ACIMED, 12(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3169950

Gallent, C., Zapata, A. y Ortego, J. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. Relieve, 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134

Grant, M. y Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

Guevara-Rodríguez, G. (2019). Análisis documental: propuestas metodológicas para la transformación en programas de postgrado desde el enfoque socioformativo. Atenas, 3(47), 105-114. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478060102007

Ludojoski, R. L. (1986). Andragogía o educación del adulto. Editorial Guadalupe.

Quintero, J., y Tarazona, J. (2024). El impacto de la inteligencia artificial generativa en la educación: desafíos y oportunidades para los docentes del siglo XXI. Línea Imaginaria, 1(19), 1312-1331. https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i19.3264

Romeu, T., Romero, M., Guitert, M. y Baztán, P. (2025). Desafíos de la inteligencia artificial generativa en educación superior: fomentando su uso crítico en el estudiantado. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(2), 209-231. https://doi.org/10.5944/ried.28.2.43535

Sánchez-Doménech, I. y Cabeza-Rodríguez, M. (2024). Andragogía digital: necesidad de saber y papel de la experiencia en un Máster universitario en línea. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(2), 357-382. https://doi.org/10.5944/ried.27.2.38799

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: an overview and guidelines. Journal of Business Research, 104(1), 333-339. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039

Published

2025-12-15

How to Cite

Granados Rengifo, C. (2025). The transformation of the teaching role in post-pandemic university education. Revista En Prospectiva | Universidad Yacambú, 6(2), 146–156. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/en-prospectiva/article/view/738