The main vocables of the hotel and tourism branch in Ecuador, Latin America and Spain

Authors

Keywords:

hospitality, terms, glossary, tourism, words

Abstract

This article was developed for tourism and hospitality professionals and students who use specific accounting and finance terms on a daily basis and its general objective is to develop a review of several bibliographic works of the main terms of the hospitality and tourism industry, both In Ecuador as in other parts of the region and the world, these applied to the same area, the purpose is to guide the academic population, professors and researchers of the inherent sciences, on the most representative contents and the words used in the context tourism, around costs, nomenclatures among others. The research presented is developed as a documentary study, therefore, the design is purely bibliographic. Defined in this way, since there is no population management, control data, etc., but rather the specific scope on the subject of the main terms of hotels and tourism has been determined, with this it is intended to address the need for present information in an important group of people who are related to the matter. After developing the reviews, it was possible to conclude that there is a valuable conglomeration of words that are not handled or used by training specialists or by the same teachers who teach the subjects, so this study is a collaboration with the branch of the sector professional hotelier in expansion and growth.

References

Alcara z Varó, Enrique et al. (2006): Diccionario de términos de turismo y ocio, Barcelona: Ariel.

Asesorapyme (2017). Proceso de Cálculo de Costos y Servicios. [En línea] disponible en: https://www.asesorapyme.org/2017/08/05/costos-de-servicios/ (Consultado: abril 13 de 2021)

Belio, J. L., & Andrés, A. S. (2007). Claves para gestionar precio, producto y marca: Cómo afrontar una guerra de precios. Retrieved from http://moodle2.unid.edu.mx/dts_cursos_mdl/lic/MEL/AP/AM/01/Claves.pdf

Blas, J. P. E. (2014). Diccionario de Administración y Finanzas. Recuperado de https://books.google.com.ec/books?id=8q0KBAAAQBAJ&pg=PA156&lpg=PA156&dq=El+costo+es+el+gasto+econ%C3%B3mico+que+representa+la+fabricaci%C3%B3n+de+un+producto+o+la+prestaci%C3%B3n+de+un+servicio.+Al+determinar+el+costo+de+producci%C3%B3n,+se+puede+establecer+el+precio+de+venta+al+p%C3%BAblico+del+bien+en+cuesti%C3%B3n+(el+precio+al+p%C3%BAblico+es+la+suma+del+costo+m%C3%A1s+el+beneficio)%E2%80%9D.&source=bl&ots=trSPD1sOPu&sig=5JVxRuBnFdt6nh0GFh4hKw9ev8&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjBnrfQjIjXAhVCWCYKHfw6D5sQ6AEIRjAE#v=onepage&q=El%20costo%20es%20el%20gasto%20econ%C3%B3mico%20que%20representa%20la%20fabricaci%C3%B3n%20de%20un%20producto%20o%20la%20prestaci%C3%B3n%20de%20un%20servicio.%20Al%20determinar%20el%20costo%20de%20producci%C3%B3n%2C%20se%20puede%20establecer%20el%20precio%20de%20venta%20al%20p%C3%BAblico%20del%20bien%20en%20cuesti%C3%B3n%20(el%20precio%20al%20p%C3%BAblico%20es%20la%20suma%20del%20costo%20m%C3%A1s%20el%20beneficio)%E2%80%9D.&f=false

Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo (1987). Informe Naciones Unidas / Asamblea general [En línea] disponible en: http://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_1/CMMAD-Informe-Comision-Brundtland-sobre-Medio-Ambiente-Desarrollo.pdf

Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo (1987). Informe Naciones Unidas / Asamblea general [En línea] disponible en: http://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_1/CMMAD-Informe-Comision-Brundtland-sobre-Medio-Ambiente-Desarrollo.pdf

Cuervo, J., & Osorio, J.A. (2013). Costeo basado en actividades ABC–. Gestión basada en actividades ABM-. Bogotá: Ecoe Ediciones

https://www.ecoeediciones.com/wp-content/uploads/2015/09/Costeo-basado-en-actividades-ABC.pdf

Chamorro, V. L. K. (2016). Análisis contable de los desperdicios en los costos de fabricación y su incidencia en la situación financiera de la microempresa Laureles Mueblería. (Tesis). Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato, Ambato. Retrieved from http://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/1622/1/76145.pdf

Economipedia (2003). Educación financiera, economía y finanzas. [En línea] disponible en: https://economipedia.com (Consultado: Abril, 13 de 2021)

Factura-001 (2021). Materiales directos e indirectos (2016). [En linea] disponible en Factura. https://factura-001.webnode.cl) (Consultado: Abril, 13 de 2021)

Garbey, C. N. (2003). Sistemas de contabilidad y costos en las empresas hoteleras. Retrieved from https://www.gestiopolis.com/sistemas-de-contabilidad-y-costos-en-las-empresas-hoteleras/

Garcia, Daniel (2011). Diccionario Contable. [En Linea] Disponible en: http://www.ehues /danielgarcia/docencia/diccionario.pdf (Consultado: Marzo, 22 2021)

Giménez, S. D., Marín, C., & Cedeño, S. (2015). Factores que influyen en el modelo de costos aplicados para el proceso de toma de decisiones gerenciales por las empresas hoteleras del Estado Nueva Esparta. PASOS. Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, vol. 13. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88133268005

González Pastor , Diana María y Miguel Ángel Candel (2017): «Creación léxica y anglicismos en el lenguaje de la gestión del turismo en español», E-aesla, 3, 321-331.

González, M. Candel, M. (2018). La neología del turismo 2.0: análisis de la creación léxica y retos para la traducción. Trans · Núm. 22 · 2018 Artículo · 81-97. DOI: 10.24310/TRANS.2018.v0i22.3010

Grupo Técnico de Turismo de la Alianza del Pacífico (2017). Terminología y Vocabulario del sector Hotelero Versión 1 - JUNIO 2017. Tenerife. Canarias. España

Kotler, P. & Armstrong, G. (2008) "Fundamentos de Marketing". Octava edición. México. Editorial Pearson Edu-cation https://www.academia.edu/42228045/Kotler_P_and_Armstrong_G_2008_Fundamentos_de_marketing_8va_edici%C3%B3n_Pearson_Educaci%C3%B3n_M%C3%A9xico

Marrero, Momo (2016). Glosario de términos hoteleros, turísticos y relacionados.

Mathieson, A., & Wall, G. (1982). Impactos turísticos, económicos, físicos y sociales. Londres, Reino Unido: Longman.

Naciones Unidas (Departamento De Información Económica y Social y Análisis de Políticas. División de Estadística) (1994): Recomendaciones sobre estadísticas del turismo, número de venta S.94.XVII.6., ed. Naciones Unidas, Nueva York, p.5.

Naranjo, M. D. (2011). Manual Habilidades Comerciales.: Formación para el Empleo. Recuperado de: https://books.google.com.ec/books?id=FOtCDwAAQBAJ&pg=PA113&dq=el+proceso+personal+o+impersonal+por+el+que+el+vendedor+comprueba,+activa+y+satisface+las+necesidades+del+comprador+para+el+mutuo+y+continuo+beneficio+de+ambos+(del+vendedor+y+el+comprador)%22&hl=es19&sa=X&ved=0ahUKEwjoy42MiN7bAhUO2lMKHdLcA3sQ6AEIJjAA#v=onepage&q=el%20proceso%20personal%20o%20impersonal%20por%20el%20que%20el%20vendedor%20comprueba%2C%20activa%20y%20satisface%20las%20necesidades%20del%20comprador%20para%20el%20mutuo%20y%20continuo%20beneficio%20de%20ambos%20(del%20vendedor%20y%20el%20comprador)%22&f=false

Navas, S. A. C. (2016). “La planta turística de alojamiento en entornos ecológicos y su impacto en el desarrollo turístico de la parroquia Pasa, cantón Ambato, provincia de

Oficina Internacional del Trabajo (2011). Guía Práctica sobre la Reducción de la Pobreza a través del Turismo. ISBN 978-92-2-325703-3 (impreso) - , ISBN 978-92-2-325704-0 (web pdf). Ginebra.

Reyes, E. (2008). Contabilidad de costos: primer curso. Recuperado de: https://books.google.com.ec/books?id=gI4UpCGTyl8C&printsec=frontcover&dq=sistema+de+costos+por+procesos&hl=es- 19&sa=X&ved=0ahUKEwibrNzxlN7bAhULyVMKHfEBBn8Q6AEIKTAB#v=onepage&q=sistema%20de%20costos%20por%20procesos&f=false

Sánchez, H. N. J. (2014). El Sistema de costos ABC Y su incidencia en la rentabilidad del hotel la Chimenea de la ciudad de Baños de Agua Santa (Tesis). Universidad Técnica de Ambato, Ambato. Retrieved from http://repositorio.uta.ed.ec/jspui/bitstream/123456789/20412/1/T2436i.pdf

Sanipatín, M. d. P. (2014). Estrategias de3costeo para la Corporación Conedor de la ciudad de Ibarra, provincia de Imbabura (Tesis). Universidad Regional Autónoma De Los Andes “UNIANDES”, Ibarra. Retrieved from http://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/2521/1/TUICYA054-2014.pdf

Silva, Lissette (2018). Análisis de los Costos para el establecimiento adecuado del Precio de Venta en una Empresa Hotelera. Caso Hostal Abarsil de la Ciudad de Baños. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Tafur

Velez, Giovana (2012). Proyecto de Factibilidad para la Creación de un Hotel en el Sector Norte de La Ciudad de Quito. Universidad Central de Ecuador. Quito, Ecuador.

Published

2022-12-11

How to Cite

Bíler Reyes, S. A., Córdova Bíler, E. Y., & Cevallos Ponce, V. (2022). The main vocables of the hotel and tourism branch in Ecuador, Latin America and Spain. En Prospectiva, 2(2), 7–21. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/en-prospectiva/article/view/177