Towards a new vision of cultural management in the transmodern age

Authors

Keywords:

transformation management, cultural management, times of change

Abstract

Cultural management that should prevail in postmodern organizations, is subject to a management according to this epochal change that combine resources, means, strategies, ensuring achievement of relevant policies and cultural projects towards the consolidation of an inclusive social development. From this perspective, the purpose of this paper is to set up a new vision of cultural management in times of change. In epistemology, is based on social constructionism, according Ibanez (2007), knowledge is a construction generated by the activity of the subject and the reality of the researcher. Intersubjective ontology is low the precepts of Córdoba (2009) who notes that all mental, volitional, emotional, cognitive load of the subject in frank and complex social interaction with the other actors. Likewise and qualitative methodology. Circumscribed to the phenomenological-hermeneutical method. Thus, the technique of gathering information is the in-depth interview, which was applied to the social actors in managerial positions within the context studied. Finally the emerging theory contributes to the development of Being in a comprehensive manner, supporting in emerging categories which are: Empowerment management, new management thinking and Transformation Management.

Author Biography

Azorena M. Oviedo, Universidad Nacional Abierta, Barquisimeto, Deo. Lara

Postdoctora en Filosofía e Investigación (UNEY), Dra. En Gerencia (UNY), MSc. En Educación mención Orientación, Docente de Educación Integral (UPEL). Orientadora y jefe del área de Logística y Evaluación (UNA)

References

Beck, U. (1998) La sociedad del riego. Barcelona: Paidós. https://www.gub.uy/sistema-nacional-emergencias/sites/sistema-nacional-emergencias/files/documentos/publicaciones/La%2Bsociedad%2Bdel%2Briesgo%2Bhacia%2Buna%2Bnueva%2Bmodernidad%20-BECK.pdf

Beltrán, J. (2009). Indicadores de Gestión: Guía práctica para estructuras acertadas: herramienta clave para el logro de la competitividad. 2da Edición. Bogotá: 3R. https://www.economicas.unsa.edu.ar/afinan/informacion_general/book/manual_indicadores.pdf

Blejmar, B. (2005). Gestionar es hacer que las cosas sucedan: competencias, actitudes y diapositivas para diseñar instituciones. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico. https://agmerparana.com.ar/wp-content/uploads/2017/09/BLEJMAR-Bernardo-GESTIONAR-ES-HACER-QUE-LAS-COSAS-SUCEDAN.pdf

Córdova, V. (2009). Historias de vida. Una metodología alternativa para ciencias sociales. Caracas: Fondo Tropykos-Comisión de Estudios de Postgrado. FACES-UCV.

Denzin, N.K. (1970). Sociological Methods. A Sourcebook. Chicago, Illinois. Aldine Publishing Company.

De Souza, J. (2001). ¿Una época de cambios o un cambio de época? Boletín ICCI "RIMAY", 3(25). http://icci.nativeweb.org/boletin/25/souza.html

De Souza, J. (2009). El cambio de época, el modo emergente de generación de conocimiento y los papeles cambiantes de la investigación y extensión en la academia del siglo XXI. San José, Costa Rica: Proyecto ISNAR "Nuevo Paradigma". http://elmayorportaldegerencia.com/Documentos/Organizacion%20Cambiante/%5BPD%5D%20Documentos%20-%20El%20cambio%20de%20epoca.pdf

Gutiérrez, M. (2009). La globalización del conocimiento. Celgyp.org. http://celgyp.org/trabajos/trabajos/La_Globalizacion_del_Conocimiento.pdf

Instituto de Gestión Cultural y Artística, (2022). Qué es la Gestión Cultural. https://igeca.net/el-instituto/que-es-la-gestion-cultural

Lanni, O. (2007). La sociedad global. 5 edición México: Siglo XXI editores.

Ibáñez, T. (2001). Psicología social construccionista. México: Universidad de Guadalajara

Morín, E., Ciurana, E. y Motta, R. (2006). Educar en la era planetaria. Barcelona: Gedisa.

Pérez Serrano, G. (2007).2000 Modelos de investigación cualitativa en educación social y animación sociocultural. Aplicaciones prácticas. España: Narcea.

Pirela de Faría, L. & Sánchez de Gallardo, M. (2009). Cultura y aprendizaje organizacional en instituciones de Educación Básica. Revista de Ciencias Sociales, 15(1), 175-188. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182009000100013&lng=es&tlng=es.

Sallenave, J. (2009). (a) Gerencia y planificación estratégica. Buenos Aires: El Ateneo.

Villarreal, E. (2005). La efectividad de la gestión escolar depende de la formación del recurso humano como factor, actor y promotor del cambio dentro de los procesos, dimensiones y políticas educativas Revista Iberoamericana de Educación, 37(2), 1-5. https://doi.org/10.35362/rie3722717

Zeraoui, Z. (2005). Los paradigmas de la posmodernidad. México: Editorial Limusa.

Published

2023-06-28

How to Cite

Oviedo, A. M. (2023). Towards a new vision of cultural management in the transmodern age. Revista En Prospectiva | Universidad Yacambú, 3(2), 28–43. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/en-prospectiva/article/view/260

Issue

Section

Artículos científicos