Education management and hybrid learning models seen from the venezuelan realities
Keywords:
connectivity, inclusion, presenciality, technology, virtualityAbstract
With the advancement of technology, distance education models were developed, which constituted a fundamental tool to maintain academic continuity during the Covid-19 pandemic. Despite the progress of distance education, face-to-face meetings are irreplaceable, since there are skills in some disciplines that are irreplaceable, so the tendency is to develop hybrid models of education. In this sense, given the importance of this educational trend in the present and future of Venezuelan education, some categories were analyzed in this essay to understand the hybrid reality, from the perspective of the complexity of education, emphasizing the managerial processes that must be considered for this educational model to be successful and considering the challenges of the Venezuelan reality. The results of the essay conclude that the hybrid reality will be the educational trend in the world educational field and that in Venezuela it gains importance due to the limitations of infrastructure, mobility and geographical location that threaten school continuation, however the educational manager faces various challenges for the consolidation of this system in the country, such as the scarce training of teachers, the precarious technological infrastructure and connectivity problems, for which it is concluded that efforts must be made both in the training of educational processes and in greater public and private investment to strengthen the platform. technology that supports hybrid models of education.
References
Arias, E., Brechner, M., Perez, M., & Vázquez, M. (2020). De la educación a distancia a la híbrida: elementos clave para hacerla realidad. Política Educativa Hablemos de América Latina y El Caribe, Vol. 0, pp. 1–21. BID. https://blogs.iadb.org/educacion/es/eduhibrida/
Bracho, F. (2017). Sociedad de la Información y Políticas de TIC en Venezuela. Telos Vol. 19, No. 2 (2017). 308-330. http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/158/140
Bonderud, D. (2021). What Role Will Hybrid Learning Play in the Future of K–12 Education?EdTech focus on K- 12. https://edtechmagazine.com/k12/article/2021/02/what-role-willhybrid-learning-play-future-k-12-education-perfcon
De Giusti, A. (2021). Reflexiones sobre Educación y Tecnología Postpandemia. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 13-16. Recuperado de: https://n9.cl/zo6g2
Galvis, P., Á. (2019). Direccionamiento estratégico de la modalidad híbrida en Educación Superior. Bogotá: Primera Uniandes. https://books.google.com.pe/books?id=HkmyDwAAQBAJ&lpg=PA57&dq= AULAS HÍBRIDAS&hl=es&pg=PR1#v=onepage&q=AULAS HÍBRIDAS&f=false
Galvis, P., Á., & Duart, M., J. M. (2020). Uso transformador de tecnologías digitales en educación superior. In Universidad Cooperativa de Colombia (Ed.), Uso transformador de tecnologías digitales en educación superior.
García-Madurga, M.A., Grilló-Méndez, A.J., y Morte-Nadal, T. (2021). La adaptación de las empresas a la realidad COVID: una revisión sistemática. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(21), 55-70. https://doi. org/10.17163/ret.n21.2021.04
GÓMEZ, C.; HERNÁNDEZ, M.; RAMOS, R. (2016). Principios epistemológicos para la Enseñanza aprendizaje, según el pensamiento complejo de Edgar Morin. Pueblo Continente, [s. l.], p. 471-479, 2016. http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/view/699. Acceso en: 23 feb. 2018
Linder, K. (2017). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje híbridos. Nuevas direcciones para la enseñanza y el aprendizaje, (149). 11-18. https://doi.org/10.1002/tl.20222
Molina, J. (2018). Las implicaciones de la Brecha Digital para los países en desarrollo: Caso Venezuela Sapienza Organizacional, vol. 5, núm. 9, 2018, Enero-Junio, pp. 105-128 Universidad de los Andes Venezuela. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55305657000
Morin, E. La cabeza bien puesta: repensar la reforma. Buenos Aires: Nueva Visión, 2007
Navarrete Cazales, Z., Manzanilla Granados, H., y Ocaña-Pérez, L. (2021). La educación después de la pandemia: propuesta de implementación de un modelo de Educación Básica a Distancia. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22); 1-24 https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.920
Osorio-García, S. N. El pensamiento complejo y la transdisciplinariedad: fenómenos emergentes de una nueva racionalidad. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, Bogotá, v. 20, n. 1, p. 269-291, enero-jun. 2012. https://goo.gl/qqQMMs.
Rama, C. (2021). La nueva educación híbrida. Cuadernos de universidades, (11), 1-133. https://www.udual.org/principal/wpcontent/uploads/2021/03/educacion_hibrida_isbn_interactivo.pdf
Sigalés, C. (2020). La imparable evolución de la educación superior. Retrieved from CTXT contexto y acción website: https://ctxt.es/es/20200701/Firmas/32935/universidad-formacionpresencial-online-modelos-hibridos-carles-sigales.htm