A new educational life project for the transformation of contemporary human beings
Keywords:
life project, contemporary human being, transdisciplinarityAbstract
Interpreting the world from our role as university educators means analyzing the human being and reflecting on life through the conceptual Triads and pillars of transdisciplinarity. It involves formulating a life project aimed at social change and growth that helps break down the obstacles and labels of cognitive poverty through collective reflection, contributing to the training of professionals in light of new epistemic, ontological, axiological, and teleological paradigms of contemporary humanity. It is about assuming the educational reality that demands awareness of social issues, especially in the axiological realm, which can be countered through education. The thematic research was developed using a hermeneutic methodology, interpreting the role of the educator as a trainer, who are called to commit to social change and growth by adapting their institutional educational projects to the needs of Latin American countries as reflected in the educational goals of the millennium established by OEI (2010).
References
Balza A. (2012). De La Disciplinariedad A La Transdisciplinariedad Del Conocimiento. Un Desafío Para Abordar Los Estudios De Postgrado En Venezuela. Revista Honoris Causa 3 (1). UNESR.
Bustelo (2001). Conocimiento y Gestión de la Información. Boletín del Instituto Andaluz de Patrimonio Histórico. Año VIII(34), p. 226-230. http://www.inforarea.es/Documentos/GC.pdf
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2003). Panorama social de América Latina, 2001-2002. (LC/G.2183-P/E). Santiago de Chile: Naciones Unidas.
CEPAL. (2005). Objetivos de desarrollo del milenio. Una mirada desde América Latina y el Caribe. (LC/G.2331-P). Santiago de Chile: Naciones Unidas.
CEPAL/UNESCO (2005). Invertir mejor para invertir más. Financiamiento y gestión de la educación en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: CEPAL/Naciones Unidas.
Cobo Y Moravec (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Colección Transmedia XXI UBE.
Davenport (1995). The future of knowledge management. CIO Magazine, January 1996. http://www.cio.com/archive/010196/davenpor_content.html.
Declaración de Lorcano (1997). Hacia una evolución transdisciplinar de la Universidad Congreso Internacional De Lorcano. Centre International de Recherches et Études Transdisciplinaires CIRET http://ciret-transdisciplinarity.org/locarno/loca7sp.php
Delors y otros (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. París: UNESCO.
Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. México, DF: Correo de la UNESCO.
Jabonero, M. (2009). «La universalización de la alfabetización y de la educación básica para todos. La Iberoamérica necesaria y posible», en M. JABONERO y J. RIVERO (coords.), Alfabetización y educación básica de jóvenes y adultos. Madrid: OEI.
Madruga A. (2009). ¿Cómo enfrentar los retos del siglo XXI? http://cibersociedad.wordpress.com/2009/02/27/llamada-a-reflexiones-de-profesionales-de-la-educacion-sobre-el-proyecto-metas-2021/
Madruga A. (2014). Crisis en el siglo XXI, kindle edition.
Martínez, A. (2009). El desarrollo profesional docente y la mejora en la escuela, en C. VÉLAZ DE MEDRANO y D. VAILLANT (coords.), Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Madrid: OEI.
Martínez, M. (2009), Hacia una epistemología de la complejidad y transdisciplinariedad Universidad Simón Bolívar, Venezuela Revista Utopía y Praxis Latinoamericana / Año 4. N° 46 (Julio-septiembre, 2oo9) Pp. 11 - 31
Morín, E. (1995). Introducción al Pensamiento Complejo. Argentina: Gedisa.
Morín, E. (1996). Articular saberes. Qué saberes Enseñar en la Escuela. Argentina: Universidad del Salvador.
Morín, E. (1999). Los Siete Saberes Necesarios de la Educación del Futuro. Colombia. Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura.
Morín, E. (2006). La Cabeza Bien Puesta: Repensar la Reforma. Reformar el Pensamiento. Argentina, Buenos Aires: Nueva Visión.
Nicolescu (S/F). La Transdisciplinariedad. Manifiesto. Ediciones Du Rocher.
Ugas G. (2010) La Complejidad de lo Efímero/ Prolegómenos a una Pedagogía de la Imagen. Ediciones Gema. 1era edición Barquisimeto. Venezuela
Paradela (2001). Una Metodología para la gestión de conocimiento. España: Universidad Politécnica de Madrid.
Prusak, L., (2001), En: IBM. Systems Journal, 40(4). http://www.research.ibm.com/journal/sj/404/prusak.txt
Ravela, P. (2009). «La evaluación del desempeño docente para el desarrollo de las competencias profesionales», en E. MARTÍN y F. MARTÍNEZ RIZO (coords.), Avances y desafíos en la evaluación educativa. Madrid: OEI.
Reimers, F. Y Villegas-Reimers, E. (2006). «Sobre la calidad de la educación y su sentido democrático», en Revista PRELAC, n.º 2 febrero. Santiago de Chile: UNESCO/OREALC.
Rueda, A. (2009). «Competencia, cualificación, sistema de cualificaciones profesionales y formación asociada a las cualificaciones», en F. DE A. BLAS y J. PLANELLS (coords.), Los retos actuales de la educación técnico-profesional. Madrid: OEI.
UNESCO/OFICINA REGIONAL DE EDUCACIÓN PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (OREALC) (2008a). Convivencia democrática, inclusión y cultura depaz. Santiago de Chile: UNESCO/OREALC.
UNESCO/OFICINA REGIONAL DE EDUCACIÓN PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (OREALC). (2008b). Situación educativa de América Latina y el Caribe: garantizando la educación de calidad para todos. Informe Regional de revisión y evaluación del progreso de América Latina y el Caribe hacia la Educación para Todos en el marco del Proyecto Regional de Educación (EPT/PRELAC) 2007. Santiago de Chile: UNESCO/OREALC
Universidad Bicentenaria de Aragua (2006). La Investigación, un enfoque integrador transcomplejo. Revista del Decanato de Investigación. Extensión y posgrado. Maracay
Villegas, C. (Coord.) (2006). La Investigación: un enfoque Integrador Transcomplejo. Universidad Bicentenaria de Aragua Vicerrectorado Académico. Decanato de Investigación, Extensión y Postgrado. Maracay, Venezuela. pp. 88
Wiig. (1999). Knowledge Management Foundations: thinking about thinking. How people and organizations create, represent, and use knowledge. USA: Schema Press.



