Curriculum and higher education
A review of current and emerging trends in curriculum design
Keywords:
university, training models, current trends, emerging trendsAbstract
Article 107 of the National Constitution defines institutions of higher education as communities that seek truth and promote human values. In order to fulfill this mission, it is essential to establish spaces for interaction between professors and students, which is reflected in the curricular design. This design acts as a meeting point for collaboration and the exchange of knowledge, making it possible to achieve educational objectives through effective policies. The COVID-19 pandemic has accelerated the need to reconfigure curriculum design and practice in a context marked by the fifth industrial revolution. This transformation affects working conditions and the professionalization of human talent, highlighting the obsolescence of traditional pedagogical methods. Against this background, the paper seeks to answer the question about current trends in curriculum design in Venezuelan higher education. A review of the training models that guide the creation of curricular plans is proposed, providing a vision of the situation of the Venezuelan educational system and curricular dynamics. From this analysis, current and emerging trends in the university environment are identified. The conclusions seek to enhance the debate on the curriculum, highlighting its nature as a science of education and the importance of adapting to social and technological changes.
References
Cabero, J. (2006). Tecnología Educativa. Barcelona: Paidós.
Cartuche, N.; Tusa, M.; Agüinsaca, J.; Merino, W. y Tene, W. (2014). El modelo pedagógico en la práctica docente de las universidades públicas del país. Reflexiones sobre la formación y el trabajo docente en Ecuador y América Latina. Quito: Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/11035/1/El%20modelo%20pedagogico%20en%20la%20practica%20docente%20de%20las%20universidades%20publicas%20del%20pais.pdf
Comisión Europea (2020) The European Higher Education area in 2020. Bologna implementation report. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/c90aaf32-4fce-11eb-b59f-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-224631867
Consejo Nacional de Universidades (2001). Normativa Nacional de los Estudios de Postgrado para las Universidades e Instituciones debidamente autorizados por el Consejo Nacional de Universidades. Gaceta Oficial 37.328, noviembre de 2001. https://cnu.gob.ve/wp-content/uploads/2023/07/GO-37328-20nov-2001-INSTRUCTIVO-POSTGRADO.pdf
Consejo Nacional de Universidades (2021). Normativa Nacional de los Sistema Multimodales de Educación Universitaria y Educación Mediada por Tecnologías de Información y Comunicación. Gaceta Oficial 42.209, septiembre de 2021. https://es.slideshare.net/slideshow/gaceta-42609-normativa-multimodal/250409667
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (2000). Gaceta Oficial 5.453, Extraordinario marzo 2000. https://www.ariae.org/sites/default/files/2017-03/01-CONSTITUCI%C3%93N-NACIONAL%20.pdf
Bañuelos, L., Sierra, J. y Guzmán M. V. (2011). Recorrido histórico de los modelos educativos. XV Congreso Internacional de Investigación en Ciencias Administrativas, “La Administración y la Responsabilidad Social Empresarial”. https://goo.gl/eU1tnC
Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (1998). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.
Flórez Ochoa, R. (2010). Pedagogía del Conocimiento. Bogotá: McGraw Hill.
Gagné, R. y Brigs, L. (1978). La Planificación de la Enseñanza. México: Trillas.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review.
INEE (2022). Glosario de términos. https://inee.org/es/glosario-EeE
Ley de Universidades (1970). Gaceta Oficial N° 1.429, Extraordinario. https://www.unimet.edu.ve/wp-content/uploads/2023/08/Ley-de-Universidades-1970.pdf
Ley Orgánica de Educación (2009). Gaceta Oficial N° 5.929 Extraordinario. https://www.unimet.edu.ve/wp-content/uploads/2023/08/Ley-Organica-de-Educacion.-Septiembre-2009.pdf
Parra, K. (2014). El docente y el uso de la mediación en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Revista de Investigación,38(83), pp.155-180. https://ve.scielo.org/pdf/ri/v38n83/art09.pdf
Reglamento del Ejercicio de la Profesión Docente (2000). Gaceta Oficial N° 5.496 Extraordinario. https://docs.venezuela.justia.com/federales/reglamentos/reglamento-del-ejercicio-de-la-profesion-docente.pdf
Oficina de Planificación del Sector Universitario (2004). Instructivo para la Creación de Nuevas Carreras de Instituciones Universitarias ya Existentes. http://www.ucla.edu.ve/viacadem/dtaa/instructivo.pdf
Oficina de Planificación del Sector Universitario (2024). Libro de Oportunidades de Estudios Universitarios. https://loeu.opsu.gob.ve/
Orozco G.; Sosa, M. y Martínez, F. (2018). Modelos Didácticos en la Educación Superior: Una realidad que se puede cambiar. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2), 447–469. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/7732
Sacristán, J. y Pérez Gómez, J. (2008). Comprender Transformar la Enseñanza. Madrid: Morata.
Silva, E. y Ávila, F. (1998). Constructivismo y Aplicaciones en Educación. Maracaibo: Fondo Editorial. Tiot Toc.
Tuning Educational Structures (2004). Informe Final. https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf
Tuning América Latina (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf
Tyler, R. (1949). Principios Básicos del Currículum. Buenos Aires: Troquel.
Villa, A y Poblete, J. (2008) Aprendizaje Basado en Competencias. Bilbao: Deusto.
UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros, un nuevo contrato social para la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa
Zabalza, M. (2004). Didáctica Universitaria. Un espacio disciplinar para el estudio y mejor de nuestra docencia. Santiago de Compostela: USC.



