Unveiling the meaning
From analysis to theoretical Construction in the qualitative approach
Keywords:
meaning, analysis, theoretical construction, qualitative approachAbstract
The objective of this essay is to explain how qualitative research leads to detailed descriptions that help generate understanding and explanations, in order to improve the reliability and significance of the findings. The arguments are based on Sandín's (2003) interpretive paradigm, Martínez's (2004) qualitative approach, and Heidegger's (1997) hermeneutic phenomenological method. This argumentative essay is based on a study of documents, from an interpretive point of view. It is organized around the qualitative approach of ontological, epistemological, and methodological levels, views information through a hermeneutic phenomenological lens, emphasizes reliability and credibility through data collection techniques with social actors, and employs categorization and triangulation for validity in qualitative research. The conclusion is that revealing meaning requires two different interpretive processes, such as data interpretation and attribution of sense or meaning. Recognizing and critically thinking about reflexivity is essential to ensuring the rigor and credibility of findings and emerging theory.
References
Coffey, A. y Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos: Estrategias complementarias de investigación. Medellín: Universidad de Antioquía.
Cohen, N. y Gómez, G. (2019). Metodología de la investigación, ¿para qué? La producción de los datos y los diseños. Ediciones Teseo. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20190823024606/Metodologia_para_que.pdf
Creswell, J. y Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872017000300012
Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Aldine Publishing Company.
Guba, E. y Lincoln, Y. (1998). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. 2da ed. Londres: Sage.
Heidegger, M. (1997). La pregunta por la técnica, en Filosofía, ciencia y técnica. Chile.
Husserl, E . (1986). Meditaciones cartesianas. Madrid: Tecnos.
Kemmis, S. (2008). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.
Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial Trillas. México. https://www.academia.edu/29811850/Ciencia_y_Arte_en_La_Metodologia_Cualitativa_Martinez_Miguelez_PDF
Nicol, E. (1980). La reforma de la filosofía. México, FCE.
Pérez, S. (2009). Investigación Cualitativa Retos e Interrogantes. II Técnicas y Análisis de Datos. Editorial La Muralla. España.
Piaget, J. (1976). Teoría del desarrollo cognitivo de Piaget. México: Siglo XXI Editores. https://www.terapia-cognitiva.mx/wp-content/uploads/2015/11/Teoria-Del-Desarrollo-Cognitivo-de-Piaget.pdf
Sandín, M. (2003). Investigación Cualitativa en la educación, fundamentos y tradiciones. McGraw Hill, Madrid.
Stewart, L. (2025a). Análisis cualitativo. Definición, pasos y ejemplos. https://atlasti.com/es/research-hub/analisis-cualitativo
Stewart, L. (2025b). Por qué es importante la triangulación de investigadores. https://atlasti.com/es/research-hub/investigador-triangulacion
Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. https://www.academia.edu/22605912/Metodos_cualitativos_investigacion_Taylor_y_Bogdan
Wilber, K. (2001). Una teoría de todo: Una visión integral de la ciencia, la política, la empresa y la espiritualidad. Editorial Kairós, S.A. https://datelobueno.com/wp-content/uploads/2014/05/Una-teor%C3%ADa-de-todo.pdf



