PHENOMENAL VISION OF NEUROLEADERSHIP IN THE MANAGERIAL ACTION OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS

Authors

Keywords:

neuroleadership, managerial action, educational organizations

Abstract

The research is conceived under the qualitative approach with the interpretive paradigm, and the phenomenological method with the support of hermeneutics, to generate knowledge, assuming neuroleadership in managerial action at the Technical School "Carlos José Mujica" as a dynamic, complex process, resulting from the intersubjective relationships of educational actors with the members of the organizations that coexist in their environment. The fundamental purpose is to contribute to a theoretical approach to neuroleadership in managerial action in the educational organization of the technical secondary level. Three (3) educational actors participated, with a directive and coordination function of the educational institution under study, being a criterion-based sample. The in-depth interview technique was used, with a protocol to collect information, until its saturation, it was coded, categorized, and triangulation was carried out by educational actors, theorists and the researcher's position. The theoretical approach: Neuroleadership for Managerial Action in Medium-Technical Organizations, was generated from a phenomenological perspective. Among the findings, it is important to consider that neuroleadership offers us knowledge on how to self-regulate emotions to cope with changes and make assertive decisions in the face of adversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emilia Ramona Caruci Lozada, Universidad Yacambu. Venezuela

Postdoctorado en Hermenéutica y la Interpretación Científica. Postdoctorado en Filosofía e Investigación. Postdoctorado en Estudios Libres. Doctor en Gerencia Avanzada. Doctor en Educación. MSc. en Gerencia Educacional. Prof. en Ciencias Sociales. Docente Universitaria. Investigadora. Universidad Yacambú.

References

Arana, A (2012). Neuroliderazgo una Perspectiva Innovadora del Liderazgo. http://www.glcconsulting.com.ve/articulos/Articulo_Neuroliderazgo_unaperspectiva_Innovadora_del_liderazgo_Arnoldo_Arana.pdf

Alvarado, I. (2024). Autoconciencia, Automotivación y Empatía: Elementos de la Inteligencia Emocional En El Éxito de la Gerencia Educativa. Revista Científica REDINE, 16(5). https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/4649/3027

Andrade, F y Ramírez F (2018). Activación Neuronal como Estrategia de Apalancamiento Gerencial en las Instituciones de Educación Superior. Revista Global Negotium, 1(1). https://publishing.fgu-edu.com/ojs/index.php/RGN/article/view/19

Braidot, N (2008). NeuroManagement. Cómo utilizar a pleno el Cerebro en la conducción exitosa de las organizaciones. Buenos Aire. Ediciones Granica, S. A.

Braidot, N (2009). Neuromarketing en Acción. Buenos Aire. Granica

Braidot, N (2013). Neuromanagement y Neuroliderazgo. Cómo se Aplica los Avances de las Neurociencias a la Conducción y Gestión de Organización. Ciencias Administrativas. Revista Digital FCE/UNLP. https://revistas.unlp.edu.ar/CADM/article/view/7 06/674

Braidot, N (20014). Neuromanagement: La Revolución Neurocientífica en las Organizaciones, Management al Neuromanagement. (Segunda edición). Buenos Aire. Ediciones Granica.

Braidot, N (2016). Neurociencias para tu Vida. Buenos Aires- Argentina: Editorial Granica.

Carucí, E. (2021). Aporte de la Neurociencia al liderazgo en la Acción Gerencial de las Organizaciones. Revista Gerentia 2. ISSN Electrónico: 16903153. https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/Gerentia/article/view/150

Cedeño, S. Macias, A. Silva, G. Matamoros M. (2025). La neuroplasticidad como una herramienta neuropedagogía para mejorar la enseñanza en Ecuador. Una revisión sistemática. Revista Recimundo. Disponible: https://recimundo.com/index.php/es/article/view/2478

Delgado, J. Miranda, M. Mora, N. (2022). Actualización sobre Neuroplasticidad Cerebral. Revista médica sinergia, 7(6). http://revistamedicasinergia.com/

Drucker, P. (2006). Drucker para todos los días. Bogotá. Normas S. A.

Husserl, E. (2005). Ideas Relativas a una Fenomenología Pura y una Filosofía Fenomenológica. Traducción de Zirión A. México. Fondo de Cultura Económica.

Lamus, T. Moreira, J y Lamus-Garcia, R. (2023). Influencia del Neuroliderazgo sobre la gestión educativa del departamento de idioma de la UNEFM. Revista científica UISRAEL, 10(3). http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rcuisrael/v10n3/2631-2786-rcuisrael-10-03-00037.p

López- Casares, H. (2025). Neurociencia Cognitiva Organizacional: Orígines y Alcances. Revista de economía y administración DINAURIUS, 48. https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/denarius/v12025n48/Lopez-Casares. https://denarius.izt.uam.mx/index.php/denarius/article/view/590/466

Martínez, M. (2009). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México. Trillas

Menas, M (2014). Neuroliderazgo: Clave para la Generación de la Neuroplasticidad autodirigida en la Gerencia. Revista Renovat, 1(1). ISSN- 2390-0660. http://revistas.sena.edu.co/index.php/rnt/article/view/497

Mendoza, N (2020). Aproximación Teórica Al Significado Del Liderazgo Resiliente En La Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Revista Educare. 24(1). Pág. 6-27. Disponible:https://revistas.investigacionupelipb.com/index.php/educare/article/view/1224/1223

Ministerio de Educación (1999). Resolución Nº 177. Decreto por el Ejecutivo Nacional. Gaceta Oficial Nº 36793. Caracas: Autor

Ministerio de Educación y Deporte (2004). Escuelas Técnicas Robinsonianas. Caracas, Venezuela.

Moreno, L (2024). Más allá de las habilidades gerenciales: El neuroliderazgo como ventaja competitiva para líderes universitarios. Revista Crítica con Ciencia. 2. https://uptvallesdeltuy.com/ojs/index.php/revista_criticaconciencia/article/view/404/187

Montoya, I. y Montoya, L. (2023). Perspectivas de las neurociencias y sus aplicaciones en las organizaciones. https://revistas.unal.edu.co/index.php/dyna/article/view/111697

Peña, J. (2024). Estrategias basadas en el neuroliderazgo y su influencia en el clima organizacional de instituciones educativas. Revista Ciencias Sociales. UMECIT. 5(1). https://socialinnovasciences.org/ojs/index.php/sis/article/view/154/210

Placencia, A. (2025). Meta-análisis del impacto de la inteligencia emocional en el trabajo en Latinoamérica durante los años de 2014 a 2024. LATAM. Revista latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, Asunción y Paraguay. VI(2) Universidad Católica Andrés Bello. Ecuador. DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v6i2.3627

Ramírez, B. Ceballos, P. Y Miranda, J. (2020) El Neuroliderazgo y su importancia en la gestión organizacional. Revista de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7808650

Sandín, M. (2003). La Investigación Cualitativa En Educación Y Tradiciones. Madrid. Mc Graw-Hill.

Segura, J. Cacheiro, M. y Domínguez, M (2020). Habilidades Emocionales En Profesores y Estudiantes De Educación Media y Universitaria de Venezuela. Revista Educare, 24(1), Pág. 6-27. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1232/1231

Torres, O y Solis, M (2019). Cerebro y Aprendizaje. Revista Atlante. ISSN: 1989-4155. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/cerebro-aprendizaje2.html

Published

2025-12-08

How to Cite

Caruci Lozada, E. R. (2025). PHENOMENAL VISION OF NEUROLEADERSHIP IN THE MANAGERIAL ACTION OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS. Revista Honoris Causa, 17(2), 42–69. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/654

Issue

Section

Scientific articles