Emerging management strategies to strengthen educational management in university institutions in Venezuela
Keywords:
emerging management strategies, educational management, universityAbstract
The purpose of the research is to describe emerging management strategies to analyze educational management in university institutions in Venezuela. The methodological procedure was articulated from a positivist paradigm of a quantitative nature through the research method based on the documentary study modality. The material published between January 2020 and December 2023 was consulted in the electronic databases Google Academic, Scopus, Redalyc, Dialnet, Scielo, and Jstore, applying the material source counting technique. The bibliographic review allowed us to understand that educational management in Venezuela faces a complex panorama with great potential for improvement, requiring an effort by educational actors in order to overcome the challenges and take advantage of the opportunities present in daily practice. It is concluded that implementing emerging strategies contributes to strengthening educational management in university institutions, allowing them to respond efficiently to the challenges and opportunities presented in a context marked by economic openness, globalization, and market competitiveness.
References
Abreu, J., Marín, C. y Bennasar, M. (2020). Pensamiento Gerencial Transcomplejo en Empresas Emergente del Siglo XXI. Metrópolis. Revista de Estudios Globales Universitarios, 1(2), 338-357. https://www.metropolis.metrouni.us/index.php/metropolis/article/view/45
Abreu, O. (2023). UNELLEZ: Una Visión Multimodal del Aprendizaje en Línea Aplicando la Tecnología Digital en el Contexto Venezolano. Revista de Innovaciones y Tecnologías en Educación a Distancia Ezequiel Zamora, 1(1), 18-27. https://tinyurl.com/ycx9bj6j
Alvarado, N. (2020). Quehacer Docente desde la Óptica de los Intereses Constitutivos del Conocimiento. REDINE UCLA, 12(2), 46 - 55. https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/2809
Andrade, P., Sandoval, H., Arzuaga, M. y Ardila, J. (2023). Modelo de Gerencia Disruptiva para el Cambio Organizacional en la Industria Postmoderna. Revista Temario Científico, 3(1). 26-41 https://doi.org/10.47212/ rtcAlinin.1.123.3.
Cárdenas, M., Callinapa. E., Canaza, C., Caterino, A. Cayllahua, J. y Calsin, A. (2022). Gestión Educativa: Dimensiones, Factores y Desafíos para la Transformación de la Escuela. Revista Revoluciones, 4(9), 102-134. https://doi.org/10.35622/j.rr.2022.09.008
Carbonell, J. (2014). La Aventura de Innovar. El Cambio en la Escuela. Madrid: Morata.
Chipantiza, S., Viteri, A. Chipantiza, A. y Chipantiza, C. (2023). La Gestión Educativa como Factor Importante en la Eficacia del Clima Organizacional en Instituciones Educativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 10199-10210. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6112.
De Pelekais, C.; Finol, M.; Neuman, N. y Belloso, O. (2007). El ABC de la Investigación. Una aproximación teórico-práctica. Maracaibo: Ediciones Astro Data, S.A.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Bogotá: McGraw Hill.
Herrera, B. (2022). Estrategias y Herramientas de Gestión para la Internacionalización de la Educación Universitaria. PAIAN, 13(1), 110-124. https://doi.org/10.26495/rcp.v13i1.2302.
Infante, L., Armada, J., Oseda, D. Mendivel, R. y Patiño, A. (2023). Una Innovación Curricular Emergente ante el COVID-19: Propuestas para la Educación Universitaria. e-Revista Multidisciplinaria del Saber, 1(1). https://doi.org/10.61286/e-rms.v1i.2.
Fermín, E. (2023). El Gerente Venezolano Convertido en Agente de Cambios Organizacionales. Honoris y Causa, 15(2), 104–115. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/321
Kuhn, T. (1992). Las Estructuras de las Revoluciones Científicas. Fondo de Cultura Económica de México. https://www.bfa.fcnym.unlp.edu.ar/catalogo/doc_num.php?explnum_id=2721
Lule, M., Serrano, M. y Montenegro, N. (2023). La Gestión Educativa: Factor Clave en la Calidad Educacional. Revista Científica UISRAEL, 10(3), 57-71. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.893.
Maza, C. (2021). Gestión Educativa y el Desempeño Docente en las Instituciones Educativas de Castilla, 2015. Revista Peruana de Educación, 3(5), 11-24. https://doi.org/10.33996/repe.v3i5.273.
Meléndez, H. (2022). Gerencia Emergente: Una Visión Transdisciplinaria para el Fortalecimiento de la Inteligencia Emocional en las Instituciones Públicas. Revista Científica CIENCIAEDUC. 10(1). http://portal.amelica.org/ameli/journal/480/4803731017/4803731017.pdf.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible, Paris.
Pacheco, C., Niebles, W. y Hernández, H. (2020). Gestión Educativa Estratégica como Eje para la Transformación de Comunidades de Aprendizaje. Revista Espacios, 41(44), 1-14. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n44.
Pirela, W. (2022). Brecha digital y calidad de la educación universitaria Latinoamérica durante el Covid-19. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(11), 43-57. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061104
Reyes, R. (2021). Estrategias Didácticas Innovadoras para Mejorar el Desempeño Docente. Journal of Latin American Science, 5(2), 853-883. http://dx.doi.org/10.46785/lasjournal.v5i2.108.
Rodríguez, F. (2021). Gerente Resiliente. Visión Prospectiva desde el Pensamiento Gerencial Emergente en el Contexto Actual Venezolano. Revista Gerentia, 1(3). 91-104. https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/Gerentia/article/view/547.
Torres, M. (2023). Gerencia Participativa y la Direccionalidad hacia el Abordaje Comunitario. En Prospectiva, 4(2), 65–76. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/en-prospectiva/article /view/363
Vega, L. (2020). Gestión Educativa y su Relación con el Desempeño Docente. Ciencia y Educación, 1(2), 18-28. https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/ 0102202008.
Viteri, D.; Gómez, C.; Álvarez, G.; Álvarez, L. y Ponce, D. (2020). Las Estrategias Gerenciales para el Desarrollo Humano Integral en la Universidad. Conrado, Cienfuegos 16(75), 432-458 http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000400431&script=sci_arttext
Zambrano-Zambrano, W. y Vegas-Meléndez, H. (2021). Estrategias Gerenciales Basadas en la Perspectiva de la Diferenciación. Reflexiones desde el Contexto Ecuatoriano. Sociedad Académica de Redes de Revistas Científicas e Investigación, 5(8), 87-104. https://doi.org/10.46296/yc.v5i8edespen.0104V