Situational leadership in teaching management at the Faculty of Dentistry, University of Carabobo, Venezuela

Authors

  • Ludiana Andreina Isler Lopez Docente Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela
  • Andreina Beatriz Curiel Álvarez Universidad de Carabobo. Valencia, Venezuela https://orcid.org/0000-0002-3026-6251

Keywords:

situational leadership, teaching management, university

Abstract

In an increasingly dynamic and demanding educational environment, university leaders play a crucial role in the pursuit of excellence. Consequently, this was the central theme of the present research, with the objective of analyzing situational leadership in the management of undergraduate teachers at the Faculty of Dentistry of the University of Carabobo in Venezuela, attending to the positivist paradigm, quantitative approach, in field work, with a descriptive level. The procedures of the non-experimental, transectional design were followed; addressing a population of 35 teachers, who answered a 14-item questionnaire with alternatives always, sometimes and never with content validity and 0.82 reliability. The analysis of the results was carried out with descriptive statistics, highlighting the majority tendency of educator’s equivalent to 49% always assume a directing style, defining tasks, making decisions and supervising students in the fulfillment of both theoretical and practical activities for patients. This is concluded by limiting effective academic management; productivity and competitiveness goals are not achieved; leaving teachers to delegate to team members in the classroom to make decisions and complete tasks.

Author Biographies

Ludiana Andreina Isler Lopez, Docente Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela

Odontólogo. Especialista en Ortopedia Dentofacial y Ortodoncia. MSc. en Gerencia educacional. Docente Ordinario del área de Oclusión de la facultad de Odontología de la Universidad de Carabobo. 

Andreina Beatriz Curiel Álvarez, Universidad de Carabobo. Valencia, Venezuela

Odontólogo. Especialista en Endodoncia. MSc. en Gerencia educacional. Docente Ordinario del área de Oclusión de la facultad de Odontología de la Universidad de Carabobo. Valencia, Venezuela.

References

Bello, S. & Pérez, M. (2012). Elementos a considerar por el docente clínico en odontología para la elaboración de estrategias de enseñanza clínica. Revista Ciencia Odontológica, 9(2). https://produccioncientificaluz.org/index.php/cienciao/article/view/33858

Calle, S. (2023). Diseños de investigación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7016

Casari, L. (2020). Diseños Cuantitativos de Investigación en Psicología. Revista Investigaciones en Psicología, 25(2). https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/16391/1/disenos-cuantitativos-investigacion.pdf

Condori, P. (2020). Universo, población y muestra. https://www.aacademica.org/cporfirio/18

Cubela, J. (2023). Gestión docente y educativa en la educación superior por la calidad de la formación. Revista de Ciencias Sociales y Humanas. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0229

Duarte, R. (2020). Liderazgo educativo en el siglo XXI. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 1(2). https://redip.iesip.edu.ve/ojs/index.php/redip/article/view/

Escalona, O. (2022). La gestión y el compromiso social: una nueva misión para la universidad venezolana en el siglo XXI. Revista arbitrada del CIEG -Centro de investigación y estudios gerenciales. https://revista.grupocieg.org/wpcontent/uploads/2022/11/Ed.58-246-261-Escalona-Omaira.pdf

Fernández, A. & Vela, L. (2021). Los paradigmas y las metodologías usadas en el proceso de Investigación. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/119978

González, Y., Manzano, O. & Torres, M. (2021). Liderazgo: una práctica sistémica en el futuro empresarial. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro. https://doi.org/10.22463/24221783.3161

Marín-García, J. (2016). Modelo de liderazgo situacional de Hersey y Blanchard. https://riunet.upv.es/handle/10251/66715

Rivera, G. & Delgado, L. (2021). La eficacia del liderazgo situacional y la gestión educativa en la unidad educativa San Benildo La Salle. Digital Publisher, 6(22). https://doi.rg/10.33386/593dp.2021.2-2.589

Rodríguez, H. (2024). Responsabilidad social universitaria y liderazgo situacional para la transformación social. Revista Gestión y Gerencia, 18(1), https://revistas.uclave.org/index.php/gyg/article/view/4953/3176

Rico, A. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización. http://www.scielo.org.co/pdf/sph/v12n1/v12n1a04.pdf

Rivera, G. (2021). La eficacia del liderazgo situacional y la gestión educativa en la unidad educativa San Benildo La Salle. https://www.researchgate.net/publication/351699225_La_eficacia_del_liderazgo_situacional_y_la_gestion_educativa_en_la_unidad_educativa_San_Benildo_La_Salle

Vega, V. (2020). Gestión educativa y su relación con el desempeño docente. Ciencia y educación. http://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal

Villarreal, Y. & Agrazal, J. (2022). Estilo de liderazgo situacional en el profesional de enfermería y su relación con factores laborales. Enfoque, 30(26), 21–38. https://revistas.up.ac.pa/index.php/enfoque/article/view/2806

Zumba, R., Erazo, J., Andrade, G. Y Erazo, C. (2021). Gestión del conocimiento y competitividad. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencias y Tecnología, 12(7). https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.454

Published

2025-12-15

How to Cite

Isler Lopez, L. A., & Curiel Álvarez, A. B. (2025). Situational leadership in teaching management at the Faculty of Dentistry, University of Carabobo, Venezuela. Revista En Prospectiva | Universidad Yacambú, 6(2), 26–42. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/en-prospectiva/article/view/639

Issue

Section

Artículos científicos