Situational leadership in teaching management at the Faculty of Dentistry, University of Carabobo, Venezuela
Keywords:
situational leadership, teaching management, universityAbstract
In an increasingly dynamic and demanding educational environment, university leaders play a crucial role in the pursuit of excellence. Consequently, this was the central theme of the present research, with the objective of analyzing situational leadership in the management of undergraduate teachers at the Faculty of Dentistry of the University of Carabobo in Venezuela, attending to the positivist paradigm, quantitative approach, in field work, with a descriptive level. The procedures of the non-experimental, transectional design were followed; addressing a population of 35 teachers, who answered a 14-item questionnaire with alternatives always, sometimes and never with content validity and 0.82 reliability. The analysis of the results was carried out with descriptive statistics, highlighting the majority tendency of educator’s equivalent to 49% always assume a directing style, defining tasks, making decisions and supervising students in the fulfillment of both theoretical and practical activities for patients. This is concluded by limiting effective academic management; productivity and competitiveness goals are not achieved; leaving teachers to delegate to team members in the classroom to make decisions and complete tasks.
References
Bello, S. & Pérez, M. (2012). Elementos a considerar por el docente clínico en odontología para la elaboración de estrategias de enseñanza clínica. Revista Ciencia Odontológica, 9(2). https://produccioncientificaluz.org/index.php/cienciao/article/view/33858
Calle, S. (2023). Diseños de investigación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7016
Casari, L. (2020). Diseños Cuantitativos de Investigación en Psicología. Revista Investigaciones en Psicología, 25(2). https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/16391/1/disenos-cuantitativos-investigacion.pdf
Condori, P. (2020). Universo, población y muestra. https://www.aacademica.org/cporfirio/18
Cubela, J. (2023). Gestión docente y educativa en la educación superior por la calidad de la formación. Revista de Ciencias Sociales y Humanas. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0229
Duarte, R. (2020). Liderazgo educativo en el siglo XXI. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 1(2). https://redip.iesip.edu.ve/ojs/index.php/redip/article/view/
Escalona, O. (2022). La gestión y el compromiso social: una nueva misión para la universidad venezolana en el siglo XXI. Revista arbitrada del CIEG -Centro de investigación y estudios gerenciales. https://revista.grupocieg.org/wpcontent/uploads/2022/11/Ed.58-246-261-Escalona-Omaira.pdf
Fernández, A. & Vela, L. (2021). Los paradigmas y las metodologías usadas en el proceso de Investigación. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/119978
González, Y., Manzano, O. & Torres, M. (2021). Liderazgo: una práctica sistémica en el futuro empresarial. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro. https://doi.org/10.22463/24221783.3161
Marín-García, J. (2016). Modelo de liderazgo situacional de Hersey y Blanchard. https://riunet.upv.es/handle/10251/66715
Rivera, G. & Delgado, L. (2021). La eficacia del liderazgo situacional y la gestión educativa en la unidad educativa San Benildo La Salle. Digital Publisher, 6(22). https://doi.rg/10.33386/593dp.2021.2-2.589
Rodríguez, H. (2024). Responsabilidad social universitaria y liderazgo situacional para la transformación social. Revista Gestión y Gerencia, 18(1), https://revistas.uclave.org/index.php/gyg/article/view/4953/3176
Rico, A. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización. http://www.scielo.org.co/pdf/sph/v12n1/v12n1a04.pdf
Rivera, G. (2021). La eficacia del liderazgo situacional y la gestión educativa en la unidad educativa San Benildo La Salle. https://www.researchgate.net/publication/351699225_La_eficacia_del_liderazgo_situacional_y_la_gestion_educativa_en_la_unidad_educativa_San_Benildo_La_Salle
Vega, V. (2020). Gestión educativa y su relación con el desempeño docente. Ciencia y educación. http://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal
Villarreal, Y. & Agrazal, J. (2022). Estilo de liderazgo situacional en el profesional de enfermería y su relación con factores laborales. Enfoque, 30(26), 21–38. https://revistas.up.ac.pa/index.php/enfoque/article/view/2806
Zumba, R., Erazo, J., Andrade, G. Y Erazo, C. (2021). Gestión del conocimiento y competitividad. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencias y Tecnología, 12(7). https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.454



