Pedagogical accompaniment of management in the improvement of teacher performance

Authors

Keywords:

pedagogical support, management, teacher performance

Abstract

This article aims to analyze the pedagogical accompaniment of directive management in the improvement of teaching performance in basic education through a quantitative approach in a field study, non-experimental transectional design. The selected population is classroom teachers in a school in Ecuador. The information was collected through the survey technique that was applied by a questionnaire-type instrument structured in twenty-two (22) closed items submitted to content validity by expert judgment, as well as reliability with Cronbach's Alpha internal consistency method (0.80). The analysis of the results was carried out with descriptive statistics, which allowed concluding that the directive management is not efficient and effective, failing to comply with the pedagogical accompaniment, which limits the improvement of teaching performance concerning the professional performance standards in force in Ecuador; an aspect that affects the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aburto, M., Allende, A., Zepeda, C., Arce, A., Rojas, M. y Escamilla, R. (2017). Efectividad de una intervención educativa semipresencial para la formación docente en el área de salud pública. Revista de la Fundación Educación Médica, 20(6), 12. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322017000600004

Alarcón, J., Gotelli, C. y Díaz, M. (2020). Inclusión de estudiantes migrantes: un desafío para la gestión directiva escolar. Revista Praxis Educativa. Ponta Grossa, 15, 1-24. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15092.04

Ayvar, Z. (2016). Liderazgo pedagógico del director y evaluación del desempeño docente en las instituciones educativas del nivel secundario de la red n° 09 del Distrito de Villa María del Triunfo, lima 2014. Logos, 6(1), 1-10. http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/LOGOS/article/view/1317/1294

Brigg, D. (2009). Desarrollo pedagógico. Caracas: Oasis.

Chiavenato, I. (2009). Gestión de Talento Humano (3ª ed.). México: McGraw Hill.

Escobar, M. (2005). Las Competencias Laborales: ¿La estrategia laboral para la competitividad de las organizaciones? Estudios Gerenciales, 21(96), 31-55. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232005000300002

Gorrochotegui, A. (2010). Cómo asumir el liderazgo de un centro educativo. Caracas: Monteávila.

Koontz, H. (1994). La Administración, Una perspectiva global. México: McGraw Hill Internacional.

Huamani, F. (2017). Acompañamiento Pedagógico y Desempeño Docente en la Institución Educativa Manuel Gonzales Prada, 2016. Logos, 7(1). http://dx.doi.org/10.21503/log.v7i1.1431

Hurtado, L. y Paredes, C. (1999). La importancia del Acompañamiento Docente. Movimiento Pedagógico, 20 (Año VII). Maracaibo: Ediciones Fe y Alegría.

López, I., López, E., Martínez, E. y Tobón, S. (2018). Gestión Directiva: Aproximaciones a un Modelo para su organización institucional en la educación media superior en México. Revista Espacios, 39(29), 22. https://www.revistaespacios.com/a18v39n29/a18v39n29p22.pdf

Márquez, A. (2018). Compromiso ético en el desempeño de los docentes de postgrado de la FACE-UC. Universidad de Carabobo, Facultad de Ciencias de la Educación: Dirección de Postgrado Maestría Gerencia Avanzada en Educación. http://riuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/123456789/6642/1/amarquez.pdf

Mendoza, E. (2020). Coaching como estrategia de la gestión del directivo para el mejoramiento del desempeño profesional docente [Trabajo de Maestría no publicado] Universidad Yacambú, Venezuela.

Ministerio de Educación de Ecuador (2012). Manual de Estándares de Calidad. Quito: Autor.

Miranda, S. (2016). La gestión directiva: un concepto construido desde las comprensiones de los directivos docentes de las escuelas públicas bogotanas. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 562-589. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672016000200562

Ramírez, T. (2008). Cómo hacer un proyecto de investigación. Caracas: Panapo.

Rodríguez, E. (2017). Dirección escolar en Ecuador. Breve análisis. Revista Gestión de la Educación, 7(2), 20-42. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/download/30600/30489/

Soubal, S. (2008). La gestión del aprendizaje: Algunas preguntas y respuestas sobre en relación con el desarrollo del pensamiento en los estudiantes. POLIS, Revista Latinoamericana, (21),0. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30502115

Torres, J. (2021). Gestión Estratégica para la Calidad Educativa. [Trabajo de Maestría no publicada] Universidad de Loja, Ecuador.

Valle, S. y Pérez, L. (2020). La mejora continua de la educación. Principios, marco de referencia y ejes de actuación. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/principios.pdf

Velásquez, C. La motivación gerencial para la ejecución de las actividades docentes. Revista Trascendere Didáctica y Tecnología Educativa, 1(1), 138-155. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/trascendere/article/download/8458/5066

Villegas, T. (2017). Gestión Directiva y Calidad Educativa. Bogotá: Universidad Javeriana.

Published

2022-06-08

How to Cite

Ushiña, G., & Colmenarez, T. (2022). Pedagogical accompaniment of management in the improvement of teacher performance. Revista Honoris Causa, 14(1), 95–108. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/100

Issue

Section

Scientific articles