Organizational environment, school coexistence, and professional performance: important triad in the ecuadorian educational context
Keywords:
organizational climate, school coexistence, professional performanceAbstract
This article is the product of research whose objective was to analyze the organizational climate and school coexistence in the professional teaching performance of the Millennium Educational Unit "Jorge Rodríguez Román" of the Francisco de Orellana, Ecuador canton. The study was carried out from a quantitative non-experimental transactional design; a population of 44 teachers from the aforementioned educational institution participated in it. To which a questionnaire consisting of 38 questions with a scale of answers Likert type, the results were processed through descriptive statistics, presented in statistical graphs, and analyzed in the light of theory. Findings concluded that the most relevant aspects of the organizational climate in professional performance were structure, rewards, relationships, and identity. Likewise, the organizational climate factors and coexistence with the most significant impact on performance are monetary remuneration, recognition, and motivation.
Downloads
References
Arnoletto, E. (2019). Cultura, clima organizacional y comportamiento humano en las organizaciones. Folletos Gerenciales, 8(I). https://edoc.tips/download/cultura-clima-organizacional-y-edu_pdf
Arón, A. M. y Milicic, N. (2017). Clima social escolar y desarrollo personal. Santiago, Chile: Ediciones UC.
Buitrago, M. (2018). Factores que afectan la convivencia escolar en la institución educativa técnica agroindustrial Juan XXIII [Trabajo de grado no publicado]. Universidad del Tolima, Colombia. http://repository.ut.edu.co/handle/001/2270
Camacho, N. (2021). La convivencia como potenciadora del clima en el aula de clases: Una visión fenomenológica. Revista Honoris Causa, 13(2), 3–16. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/63
Canchari, Y. (2017). Motivación Laboral y Desempeño Laboral en Docentes de la Faculta de Enfermería de la Universidad Nacional de Huancavelica [Tesis de Especialización, Universidad Nacional de Huancavelica]. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1394
Carbajal, P. (2013). Convivencia democrática en las escuelas. Apuntes para una reconceptualización. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6 (2), 13-35. https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/3403
Chiavenato, I. (2011). Administración de recursos humanos. El capital humano de las organizaciones. México: McGrawHill/Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Colmenarez, D. (2018). Clima organizacional y su relación con la satisfacción laboral de los docentes de educación básica [Trabajo de maestría no publicado]. Universidad Yacambú, Venezuela.
Delors, J. (1996). L’éducation, un trésor est caché dedans. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el siglo 21. Paris: UNESCO.
Fernández, J. (2015). Convivencia escolar. Un estudio en la provincia de Sevilla (España). IJERI: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, (3), 78–93. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1445
Figueroa, E., Ornelas. M; González M. y Luna, G. (2018). El clima organizacional en una institución de educación superior privada. Revista Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/11/clima-organizacional-educacion.html
López, J. y García, P. (2011). Valores y convivencia ciudadana: Una responsabilidad de formación compartida y derivada. Bordón: Revista de Pedagogía, 59 (2-3), 261-312. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36527
Martini, S. (2009). Participación y calidad educativa. Santiago de Chile: Expansiva.
Medina, A. (2017). Incidencia del clima organizacional en el desempeño docente de la Unidad Educativa Particular Santo Domingo de Guzmán – Quito [Trabajo de Maestría, Unidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador]. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/5611/1/T2266-MDTH-Medina-Incidencia.pdf
Méndez, M.; Aquino, M. y Purcell, V. (2019). Convivencia escolar: un factor determinante en los aprendizajes de los estudiantes. https://www.reduca-al.net/noticias/la-convivencia-escolar-un-factor-1757
Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Reforma Curricular. Quito.
Rivera, C., Cegarra, O., Vergara, H. y Matos, Y. (2016). Clima Organizacional en el Contexto Educativo. Revista Scientific, 1(2), 316–339. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2016.1.2.18.316-339
Munive, M. (2013). Clima organizacional / ambiente laboral de la institución educativa Nuestra Señora de las Flores Agustín Codazzi. http://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstream/10819/1555/1/Clima_Organizacional_Ambiente_Munive_2013.pdf
OREALC/ UNESCO. (2013). Análisis del clima escolar: ¿Poderoso factor que explica el aprendizaje en América Latina y el Caribe? http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/analisis-del-clima-escolar.pdf
Palaci, F. (2005). Psicología de la Organización. Madrid, España: Pearson Prentice Hall.
Programa de Promoción de Reformas Educativas en América Latina y el Caribe PREAL (2019). Maestros en América Latina: Nuevas Perspectivas sobre su Formación y Desempeño. Chile: PREAL. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2016/03/2004-Maestros-en-America-Latina-Nuevas-Perspectivas-sobre-su-Formacion-y-Desempeno.pdf
Real Academia Española. (2015). Diccionario de la lengua española (22.a ed.) en http://www.rae.es/rae.html
Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Última década, 22(41), 153-178. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362014000200007
Tardif, M. (2018) Identidad profesional docente. Narcea: España.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.