Didactic strategies for virtual management with an environmental focus at the Territorial Polytechnical University
Keywords:
didactic strategies, socio-environmental axis, virtual environment, national training programAbstract
Today university education is conceived as a fundamental space for development and an area of vital importance for individual fulfillment, collective well-being and the development and growth of organizations, hence its strategic role for nations and the need to conceive it as part of public policy. This assessment is shared worldwide and is a basic point of consensus in democratic approaches. At present, one of the challenges of university education is to be able to adapt to the rhythm of changes that are being experienced at the beginning of the 21st century, in a politically changing world, which exceeds the thesis of single individual and end-to-end thinking. the story with which the 20th century closed, as well as facing environmental conditions, for example, COVID-19, still present. For this reason, pedagogy is approached, as an area with relevance for the environmental management of the events that society and organizations directly cause. The environmental dimension must be present in the organizational aspects and considerations that allow responding to the approach to reality, to the origin of the phenomena, because its way of approaching is intrinsically linked to the object of study that involves the human being. For this reason, the article contributes to identify and describe didactic strategies that allow the transversality of the socio-environmental axis in the virtual environment of the National Training Programs (PNF) of the Andrés Eloy Blanco Territorial Polytechnic University of Lara (UPTAEB).
Downloads
References
Andrade, C. (2021). Didáctica mediada por las tic para la educación ambiental un reto para los profesores de quinto grado en tiempos de COVID – 19. [Documento en Línea] Universidad de la Costa. Barranquilla, Colombia. Disponible: https://hdl.handle.net/11323/8233
Aliendre, E. (2015). Estrategia de Operaciones. [Documento en Línea] Disponible: https://docplayer.es/24227219-Estrategia-de-operaciones-msc-freddy-e-aliendre-espana.html [Consulta: 2021, junio 23]
Bastidas Romo, P. (2014). Estrategias y Técnicas Didácticas. Ecuador, Quito: S&A Editores.
Betancourt T., J. R. (2012). Gestión estratégica: navegando hacia el cuarto paradigma. (3° ed.). Porlamar: Eumed.net. Disponible: www.eumed.net/libros/2006c/220/
Brito, J. (2017). Contabilidad Financiera. Caracas, Venezuela: Ed. Centro de Contadores.
Carta de Belgrado. (1975). Belgrado. Seminario Internacional de Educación ambiental. [Documento en línea] Disponible: http://www.mvotma.gub.uy/novedades/noticias/item/download/6740_65ce8610bd2c26444c993597b9912602 [Consulta: 2019, febrero 24]
Chiavenato, I. (2018). Administración Teoría, proceso y práctica. Bogotá, Colombia: Editorial Mc Graw Hill,
Cohen N. (2009) Metodología de la investigación. Introducción a la lógica del Método Científico. Sexta Edición. Buenos Aires, Argentina.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (N°5.453) (1999, diciembre 30). [Transcripción en línea] Disponible: http://www.mppp.gob.ve/wp-content/uploads/2014/01/LeyesOrganicas/GO-36860_constitucion.pdf [Consulta: 2018, noviembre 10]
Elizalde L., (2018). “La contabilidad como una herramienta de gestión empresarial. [Documento en Línea] Revista en línea Contribuciones a la Economía Disponible: https://www.eumed.net/rev/ce/index.html [Consulta: 2020, Julio02]
Fernández, J. (2003). La transversalidad Curricular en el contexto de la enseñanza superior. [Documento en Línea] Universidad de Sevilla. España. Disponible: https://core.ac.uk/download/pdf/51388288.pdf [Consulta: 2019, febrero 22]
Guerra, J. (2018). Estrategias didácticas para el fortalecimiento de la praxis docente en la educación ambiental de la aldea universitaria “Pio Tamayo-Misión Sucre”, parroquia corazón de Jesús del Estado Barinas Municipio Barinas. [Documento en Línea] Universidad Nacional Experimental de los Llanos. Barinas, Venezuela. Disponible: http://opac.unellez.edu.ve/doc_num.php?explnum_id=328
Guizar, R. (2010). Desarrollo Organizacional. México D.F, México: Editorial McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A.
Hernández, G. y Díaz, F. (2013). Una mirada psicoeducativa al aprendizaje: Qué sabemos y hacia dónde vamos. [Revista en Línea] Sinéctica. Universidad Jesuita de Guadalajara, México. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/998/99827467003.pdf
Hidalgo, C. (2013 junio). Gestión ambiental universitaria: avances desde la universidad centroccidental Lisandro Alvarado. ULA. Venezuela [Documento en Línea]. Disponible: http://www.eventos.ula.ve/ciudadsostenible/pdf_foro/DeCareliaUCLA.pdf [Consulta: 2019, febrero 10]
Leff, E. (2006 enero). Complejidad, racionalidad ambiental y diálogo de saberes. España [Documento en Línea] Disponible: https://www.miteco.gob.es/en/ceneam/articulos-de-opinion/2006_01eleff_tcm38-163650.pdf [Consulta: 2019, Febrero 10]
Ley de Universidades. (N°1429) (1970, septiembre 08) [Transcripción en línea] Disponible:http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/comision_electoral/Normativa_legal/index.htm [Consulta: 2019, febrero 10]
Ley del Plan de la Patria de la República Bolivariana de Venezuela. (N°6.442) (2019, abril 03) [Transcripción en línea] Disponible: http://www.mppp.gob.ve/wp-content/uploads/2019/04/Plan-Patria-2019-2025.pdf [Consulta: 2020, noviembre 10]
Ley Orgánica de Educación de la República Bolivariana de Venezuela. (N°5929) (2009, agosto 05) [Transcripción en línea] Disponible: http://www.minci.gob.ve/wp-content/uploads/2018/08/Ley-Org%C3%A1nica-de-Educaci%C3%B3n.pdf [Consulta: 2018, noviembre 11]
Ley Orgánica del Ambiente de la República Bolivariana de Venezuela. (N°5833) (2006, diciembre 22) [Transcripción en línea] Disponible: http://www.uc.edu.ve/mega_uc/archivos/leyes/a_ley_organica_ambiente_2007.pdf [Consulta: 2018, noviembre 04]
Mackay, R., Franco, D. y Villacis, P. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. [Documento en línea] Universidad y Sociedad. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000100336&lng=es&nrm=iso
Mattos, L. (2014). Compendio de didáctica general. Argentina, Buenos Aires: Kapelusz.
Mejía E., & Ceballos O. (2016). Medición contable de la sustentabilidad organizacional desde la Teoría Tridimensional de la Contabilidad. Revista Científica General José María Córdova, 29.
Ministerio para el poder popular para la educación universitaria. (2009). Lineamientos Curriculares para Programas Nacionales de Formación. Versión 2.0. Caracas. Venezuela.
Ministerio para el poder popular para la educación universitaria. (2021). Normativa Nacional de los Sistemas Multimodales de Educación Universitaria y Educación Medida por las Tecnologías de la Información y la comunicación. Caracas, Venezuela.
Morales, R. (2009). La contabilidad ecológica y las normas ambientales. Disponible: https://www.gestiopolis.com/contabilidad-ecologica-normas-ambientales/
Morin, E., Ciruana, E., y Motta, R. (2002). Educar en la era planetaria. [Libro en línea] Disponible: https://programa4x4-cchsur.com/wp-content/uploads/2016/11/64291196.Morin-Ciurana-Educar-en-La-Era-Planetaria-1.pdf
Morrison A. (2010). Aprendizaje Significativo: Un Concepto Subyacente. Actas Del Encuentro Internacional Sobre El Aprendizaje Significativo, 19, 44.
Obregón, L. S. (2017). La ética, el desarrollo sostenible y la responsabilidad social, en las organizaciones. Dictamen Libre, (20), 59-64.
Sánchez, L. (2013) Modelos educativos en el mundo. Caracas, Venezuela: Editorial Trillas
Serna, A. (2005). El método didáctico. Educación Física y Deporte. Medellín, Colombia.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, (1987). Congreso Internacional de Educación y Formación sobre Medio Ambientales. [Documento en Línea] París. Francia. Disponible: http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000750/075072sb.pdf [Consulta: 2017, agosto 28]
Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Vicerrectorado de Investigación y Posgrado. (2016). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. 5ta Edición. FEDUPEL. Caracas
Universidad Politécnica Territorial de Lara Andrés Eloy Blanco. (2010). Documento Rector para la creación Programa Nacional de Formación en Administración. Gaceta Oficial N° 39.032 7 de octubre de 2008.
Universidad Politécnica Territorial de Lara Andrés Eloy Blanco. (2019). Plan rector de desarrollo institucional 2014-2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rosana del Valle Ochoa Figueroa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.