Reflexivity and Covid 19

Authors

Keywords:

Covid 19, modernity, perceptions, young university students, Chiapas

Abstract

This qualitative article analyzes the perceptions of sixty-four (64) young people from the Autonomous University of Chiapas regarding COVID 19. The proposal is to ponder on the validity and the specificities of reflexivity in the modern societies, relating a particular theory with the reality of the Chiapas’ society in times of COVID-19. The purpose is inquiring how COVID-19 with all its implications have modified the life of young university people. Nevertheless, not only a description is intended, but an analysis of coronavirus’ consequences in the life of subjects in base to a theory of society; so the second purpose is to test a theory to the empirical testing. Texts written during school period by university young people, when the period of social isolation had already begun, were examined based on the categories formulated by Giddens about the risk in traditional and modern societies, and in base to the study by Shehu & Rao about the perception of COVID-19 in Nigeria. The main discover is that the answers of the university students questioned on COVID-19 are different from those of the other social groups. Are the young people reflexive in a traditional society?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blasco, M. (2020, junio 12). El origen del Covid-19. El País. https://elpais.com/economia/2020/06/10/alternativas/1591785378_886137.html

Bourdieu, P. (2011). Cuestiones de sociología. Madrid: Akal.

Consejo de Investigación y Evaluación de la Política Social del Estado (2016). Evaluación de indicadores. Secretaría de Educación- Fondo de Aportaciones para la Nómina Educativa y Gasto Operativo FONE 2015. México: CIEPSE. http://www.educacionchiapas.gob.mx/rendicion_cuentas/Evaluacion_FONE_2015/5.%20INFORME%20FINAL%20DE%20EVALUACION%20FONE.pdf

Fuentes, M., González, M., Padrón, M. y Tapia, E. (2015). Conocimientos, ideas y representaciones acerca de niños, adolescentes y jóvenes. ¿Cambio o continuidad? Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México. http://www.losmexicanos.unam.mx/ninosadolescentesyjovenes/libro/html5forpc.html?page=0

Gaitán, P. (2015). Usos y límites de la reflexividad en la obra de Anthony Giddens. Acta Sociológica, 67, e-1-e-23.

García, A. (2019, Julio 15). Precariedad laboral alcanza nivel récord; persisten brechas regionales. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/empresas/Precariedad-laboral-alcanza-nivel-record-persisten-brechas-regionales-20190516-0088.html

Giddens, A. (2000). Modernidad e identidad del yo. El yo y la sociedad en la época contemporánea. España: Península.

Giddens, A. (2001). Vivir en una sociedad postradicional. En Beck, U., A. Giddens y S.

Lash. Modernización reflexiva. Política, tradición y estética en el orden social moderno. España: Alianza Universidad.

Giddens, A. (2003). La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración. Buenos Aires: Amorrortu.

Giddens, A. (2004). Consecuencias de la modernidad. España: Alianza Editorial.

Gobierno de México. Sistema de Información Cultural. Universidades. https://sic.gob.mx/lista.php?table=universidad&disciplina=&estado_id=7

Guerrero, A. (2017). Identidades religiosas en Chiapas, entre la religiosidad y la tradición.https://pagina3.mx/2017/02/identidades-religiosas-en-chiapas-entre-la-religiosidad-y-la-tradicion/

Gutiérrez, C. (2007). Población “sin religión”. En De la Torre, Renée y Cristina Gutiérrez Zúñiga (coords.). Atlas de la diversidad religiosa en México [Libro en línea]. Congreso del Estado de Jalisco. http://www.asociacionesreligiosas.gob.mx/work/models/AsociacionesReligiosas/Resource/70/1/images/cap2.pdf

Hanafi, S. (2020). Post COVID 19 Sociology. Global Sociology and the Coronavirus. Digital Platform ISA. https://www.isa-sociology.org/frontend/web/uploads/files/Post-COVID-19%20Sociology.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Cuéntame. Información por entidad http://cuentame.org.mx/monografias/informacion/chis/poblacion/distribucion.aspx?tema=me&e=07

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2011). Panorama de las religiones en México 2010. http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/Productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/censos/poblacion/2010/panora_religion/religiones_2010.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2013). Conociendo Chiapas. http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/Productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/estudios/conociendo/Chiapas.pdf

Iqbal, A. y Ahmad, F. (2020) Why COVID 19 is a Pandemic: Seeking Answers from “Sociology of Knowledge and Social Construction”. Journal of Humanities and Social Science.

Lipovetsky, G. (2012). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.

Lyon, D. (2005). Postmodernidad. España: Alianza editorial.

Meza, J. (2020). Risk perception, coronavirus and precariousness. A reflection on fieldwork under quarantine. Health Sociology Review.

Monitor Sur (2020). Más de 7 mil 600 alumnos de nuevo ingreso a la UNACH iniciaron su módulo de nivelación para ingreso a pregrado y el módulo de inducción. https://monitorsur.com/mas-de-7-mil-600-alumnos-de-nuevo-ingreso-a-la-unach-iniciaron-su-modulo-de-nivelacion-para-ingreso-a-pregrado-y-el-modulo-de-induccion/

Santoro, P. (2003). El momento etnográfico: Giddens, Garfinkel y los problemas de la etnosociología. REIS.

Secretaría de Educación Pública. (s/f). Panorama de la educación superior en el estado de Chiapas. Ciclo escolar 2015-2016. http://www.pides.mx/panorama_esmex_2015_2016/08_chiapas_panorama_esmex_m.pdf

Shehu, H. y Rao, P. (2020). Sociology of Covid-19: People Perceptions Regarding the Outbreak of the Pandemic among People of Northern, Nigeria. Sustainable Humanosphere.

Singer, B. (2020, octubre 7). Ningún avance tecnológico es capaz de mitigar la desilusión del hombre moderno. El país. https://elpais.com/cultura/2020/10/07/babelia/1602058857_826450.html

Suárez, E. (2019, julio 14). Sólo 1 de cada 5 jóvenes chiapanecos estudiará una carrera”. El Heraldo. https://www.elheraldodechiapas.com.mx/local/solo-1-de-cada-5-jovenes-chiapanecos-estudiara-una-carrera-3900598.html

Trujano, M. (2011). Giddens y la “individualidad altamente reflexiva”. Argumentos.

World Health Organization. Social Science: Revolutionizing Emergency Response. https://www.who.int/risk-communication/social-science-interventions/en/

World Health Organization. Timeline of WHO’S response to COVID- 19. https://www.who.int/news/item/29-06-2020-covidtimeline

Zhang, H. y Shaw, R. (2020). Identifying Research Trends and Gaps in the Context of COVID-19. International Journal of Environmental Research and Public Healt.

Published

2021-06-28

How to Cite

Acevedo García, M. (2021). Reflexivity and Covid 19. Revista Honoris Causa, 13(1), 04–21. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/40

Issue

Section

Scientific articles