The society of consumer and ignorance
Keywords:
knowledge society, critical thinking, intelligence, ignoranceAbstract
This essay pursues a critical analysis of contemporary societies. First, a questioning of what has been called the Knowledge Society, based on the growth of new information technologies (ICTs) and second, the trivialization to which we are led by the consumer and spectacle society, which unfortunately predominates as an expression of culture and human communication today. Starting from a recognition of the advantages of new technologies, we warn about the dangers of their magnification and manipulation, by turning them into the epicenter and ultimate goal of modern society and not into technological means and attempting to neutralize them by decontextualising them from their capitalist rationality. Together with authors such as Jean Baudrillard, Antoni Brey, Gonçal Mayos, Guy Debord, Zygmunt Bauman, Gilles Lipovetsky, Ulrich Beck, Vargas Llosa, Martín Barbero, Álvaro Cuadra, Gabriel Ugas and Pascual Mora, among others, we reflect on the intellectual shortcomings, gaps and weaknesses of current culture.
Downloads
References
Aristizábal García, D. (2020). Estudios sociales sobre el consumo. Trayectorias disciplinares de un campo de estudio en construcción. Revista de Estudios Sociales 71; pp. 87-99. https://doi.org/10.7440/res71.2020.07
Azuaje, F. (1997). Abordar la Superautopista desde una Carretera de tierra. Nueva Sociedad 147; pp. 132 – 145. Caracas. https://static.nuso.org/media/articles/downloads/2569_1.pdf
Baudrillard J. (2009) La Sociedad de Consumo. Sus mitos, sus estructuras. Siglo XXI editores, s. a. España
Bauman, Z. (2005). Amor líquido. Fondo de Cultura Económica. Madrid.
Beck, U. (2006). La sociedad del riesgo Hacia una nueva modernidad. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires.
Brey, Innerarity & Mayos (2009). La Sociedad de la Ignorancia. Creative Commons editores. Barcelona España.
Cuadra, Á. (2008). Los silencios de Caín. El Ocaso de la intelligentsia. http://www.labrechadigital.org
Debord, G. (1999). La sociedad del espectáculo. Editorial Pretextos. Valencia, España.
González, Q. (1998). Anatomía de una Fascinación. Revista de Occidente. 206. pp.144 – 156. Barcelona, España.
Innerarity, D. (2022). La sociedad del desconocimiento. Editorial: Galaxia Gutenberg.
Lipovetsky, G. (1986). La era del vacío. Anagrama Editores. Barcelona, España
Marcos, A. (2022), ¿Lo técnico como factor de deshumanización?, Cuadernos de pensamiento, 35, pp. 53-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8767824
Martín-Barbero, J. (2002). La educación desde la comunicación (en) Tecnologías de Información y Comunicaciones para Enseñanza Básica y Media. Editorial Norma. Buenos Aires.
Mora P. (1997). La Escuela del Día Después. Grupo de Investigación de Historia de las Mentalidades. ULA. Táchira.
Ortiz, J. (2023). Crisis del autor. De su muerte a la indiferencia. Estudios de Teoría Literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades, 12(27), pp. 151-164. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/5138/7095
Pérez Zúñiga, R., Mercado Lozano, P., Martínez García, M., Mena Hernández, E. & Partida Ibarra, J. (2018). La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como la piedra angular en la innovación tecnológica educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), pp. 847-870. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.371
Rojas Fernández, J. C. (2021). Las adicciones en “La era del vacío” y “la sociedad liquida”. Revista Colombiana Salud Libre, 16(2), e509527. https://doi.org/10.18041/1900-7841/rcslibre.2021v16n2.9527
Vargas Llosa, Mario (2012). La civilización del espectáculo. Alfaguara editores. Madrid
Ugas, G. (1997). La Ignorancia Educada. Un modo de ser del pensamiento. ULA-Táchira. Venezuela.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pedro Rodríguez Rojas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.