School management as a catalyst of parental participation: an undeclineable alliance

Authors

Keywords:

school management, parental involvement, alliance

Abstract

School management is a complex and comprehensive process that seeks among its objectives to promote the participation of all educational actors and the improvement of educational quality, which implies a rethinking of the teacher's daily praxis that allows understanding the various situations that affect the academic and personal development of the student to provide a satisfactory response to their needs. Therefore, it is important to investigate the activities promoted by the educational institution around the achievement of more synchronized school-family work; where parents and representatives understand the determinants of their role in the educational event. For this reason, the main purpose of this essay is to generate reflections in relation to school management as a catalyst for parental participation, perceived as an unbreakable alliance; in the educational process of children and young people; while the attention and support of the family is considered essential in the comprehensive formation of the student; Therefore, it is necessary to refer to shared school management, with strategies that allow creating spaces of coexistence for introversion about the irreplaceable role of parents in the education of their children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Blanca Islenia Castillo Romero, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, Barquisimeto-Venezuela

Cursando estudios de Doctorante en Ciencias de la Educación. MSc. en Gerencia Educacional. Especialista en Dirección y Supervisión Educativa. Profesora en Geografía e Historia.

References

Cassasus, J. (2009). Marcos conceptuales para el análisis de los cambios en la gestión de los sistemas educativos. Antología de Gestión escolar. México

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (1999). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.453 (Extraordinario), Marzo 24, 2000.

Durston, R. (2009). La participación comunitaria en gestión educativa: concepto, investigación y desarrollo. Revista CANDIDUS 35(36).

Ibarra, D; Zambrano, O; Piñera, Y; Ortiz, W. (2024). Estrategia pedagógica para la participación parental en el proceso educativo de séptimo año de educación básica. Sinergia Académica. Revista Científica, 7(2) http://www.sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/252/1072

Maturana, H (1997). El sentido de lo humano. Granica. Dolman.

Merchán, G., Mera, C., Márquez, A., & Fuentes, M. (2021). Incidencia de la competencia parental en el proceso de aprendizaje de estudiantes de educación básica media. RECIAMUC, 5(3). https://doi.org/10.26820/reciamuc/5.(3).agosto.2021.233-246

Meza, E., Rodríguez L., & Trimiño, Q. (2020). Participación de la familia en la educación escolar: Resultados de un estudio exploratorio. EduSol, 20(73), 13-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475765806002

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2015). Consulta nacional por la calidad educativa. Resultados. https://ebpfml.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/09/3-consulta-nacional-por-la-calidad-educativa-resultados.pdf

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2023). Plan Victoria Bicentenaria: Educando Para Un Futuro Próspero. https://www.mppe.gob.ve/plan-victoria-bicentenaria/

Ley Orgánica de Educación (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.929 (Extraordinario). http://apps.ucab.edu.ve/nap/recursos/LeyOrganicadeEducacion.pdf

Ley Orgánica para la protección de niños, niñas y adolescentes (2007). Gaceta Oficial N° 5.859 (Extraordinario). https://www.cecodap.org.ve/descargables/prensa/Cecodap_Sala_de_Prensa-LOPNA.pdf

Regader, B. (2024). La Teoría Sociocultural de Lev Vygotsky. Psicología y mente. https://psicologiaymente.com/desarrollo/teoria-sociocultural-lev-vygotsky

Real Academia Española (2023). Catalizador. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed. https://dle.rae.es/catalizador?m=form

Real Academia Española (2023). Gestión. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed. https://dle.rae.es/gesti%C3%B3n

Real Academia Española (2023). Gestionar. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed. https://dle.rae.es/gestionar?m=form

Robbins, S. y Coulter, M. (2005). Administración. México: Pearson Prentice Hall.

Savater, F. (1997) El valor de educar. Colombia. Ariel. https://www.ivanillich.org.mx/Conversar-educar.pdf

Torres, (2024). La Teoría General de Sistemas, de Ludwig von Bertalanffy. Psicología y mente. https://psicologiaymente.com/psicologia/teoria-general-de-sistemas-ludwig-von-bertalanffy.

Universidad Internacional de la Rioja, Ecuador (2021) unir LA UNIVERSIDAD EN INTERNET. Gestión Educativa: tipos, importancia y objetivos. https://ecuador.unir.net/actualidad-unir/gestion-educativa-escolar/

Zambrano, J y Steiner, A. (2010). Estrategias educativas para docentes y padres del siglo XXI. Editorial. Alfa. Venezuela.

Zerpa, F. (2009). ¿Qué es un diagnóstico participativo? https://es.slideshare.net/guest2b0c98/diagnostico-participativo-3462839

Published

2024-12-06

How to Cite

Castillo Romero, B. I. (2024). School management as a catalyst of parental participation: an undeclineable alliance. Revista Honoris Causa, 16(2), 184–202. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/507