Knowledge in the action of the public manager
A look from transcomplexity
Keywords:
management, actions of the public manager, transcomplexityAbstract
At present, we start from a new paradigm, transcomplexity, as a proposed approach for the integration of management, technology and knowledge of human groups in continuous learning. Likewise, it raises the emergence of leaders with different management styles, who with their knowledge guide the effectiveness of the people in the organization through a comprehensive perspective in order to generate relevance in the management strategies to be designed. For this reason, assuming a new conception of public management demands transformative actions from its managers for public spaces, where dialectical principles such as diversity feed the coexistence with different values present in managerial practices, recognizing in the proposed objectives a modern concept of participatory public management. Thus, to respond to a number of concerns regarding the how of modern managerial actions, this essay is exposed, with the purpose of glimpsing the knowledge in the actions of the public manager from transcomplexity, which requires characterizing transparency in its praxis, guarantee the organizational balance based on managerial ethics, be responsible in the administrative activities carried out; provide a better quality of life to the community, providing services without any racial, ideological, ethnic, religious or political condition.
Downloads
References
Alfonzo, N. (2016). Perspectiva transcompleja de la cultura de investigación en la universidad. Tesis Doctoral. San Joaquín de Turmero: UBA.
Balza, A. (2010). Investigación. Una visión transcompleja. Postdoctorado en Investigación.
Balza, A. (2013). Pensar la investigación postdoctoral desde una perspectiva transcompleja. San Juan de los Morros: REDIT.
Gairin, J. (2005). La descentralización educativa: una solución o un problema. Madrid: Praxis.
Gascón, M. (2009). Aproximación teórica a la ontología del liderazgo gerencial de las PYMES Lara, en el contexto de la globalización y los cambios socio-económico-políticos del país desde una visión transmoderna. Tesis doctoral no publicada. Barquisimeto: Universidad Yacambú.
González, R. (2007). Los procesos de construcción del conocimiento desde una visión compleja. México D.F.: Editores McGraw-Hill/Interamericana.
Guerrero, O. (2004). Gerencia pública: Una aproximación plural. Primera edición. México: México D.F.
Lozano, A. (2005). La gerencia y las organizaciones en Venezuela. Barquisimeto. Material mimeografiado. Universidad Yacambú. Venezuela.
Morin, E (2003). Introducción al Pensamiento Complejo. Barcelona, España: Ed. Gedisa.
Morín, E. (2005). Educar en la era planetaria. España: Gedisa.
Morín. E. (1996). El método III. El conocimiento del conocimiento. España: Edición Cátedra.
Muaje, G. (2010). Pensamiento educativo. Buenos Aires: Editorial Ediciones Nueva Visión.
Nederr, I. (2015). La aventura semiológica de la trama teórica transcompleja. Diálogos transcomplejos. San Joaquín de Turmero, UBA. Venezuela.
Rosales G. (2010). Acción gerencial y la disposición al cambio administrativo en las instituciones universitarias tecnológicas. Tesis doctoral. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Venezuela.
Schavino N. (2010). Epistemología de la investigación transcompleja. San Joaquín de Turmero: UBA-REDIT.
Silva, M. (2015). Teorías referenciales del enfoque integrador transcomplejo. Diálogos transcomplejo 1(3). San Joaquín de Turmero, UBA. Venezuela.
Tobón, L. (2009). Competencias en la Educación Superior. Políticas hacia la calidad. Primera Edición. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Villegas, C. (2004). La nueva ciencia transcompleja. Postdoctorado en Ciencias de la Educación. Venezuela:
Villegas, C. (2012). La transcomplejidad. Una tendencia de la investigación educativa en América Latina. Diálogos Transcomplejo. San Joaquín de Turmero, UBA. Venezuela.
Villegas, C. y Otros. (2005). La Investigación: Un enfoque integrador transcomplejo. Universidad Bicentenaria de Aragua. Venezuela.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.