Playful strategies in early childhood education for interculturality in the Fiscomisional Educational Unit “Don Bosco”

Authors

Keywords:

playful strategies, early childhood education, interculturality

Abstract

Initial education covers the first years of a child's life, it is a fundamental pillar for their comprehensive development. During this stage, the brain experiences exponential growth and is highly receptive to new stimuli, with lasting impact on the cognitive, emotional and social aspects. Hence, the objective of this research was to analyze the recreational strategies in initial education for interculturality in the “Don Bosco” Fiscomisional Educational Unit, located in the Morona canton, in the province of Morona Santiago, Ecuador, assuming the guidelines of the positivist paradigm. quantitative approach, in a field study, with a descriptive level, non-experimental design. The population was made up of the teachers of said institution, assuming intentional sampling, to address as subjects the ten (10) professionals who attend to initial education, who provided the requested information through a questionnaire of twelve (12) items, validated in its content and with high reliability. The analysis of the data shows 50% of educators who sometimes implement music, games or dramatizations to promote the principles and values of interculturality. It is concluded that, in the scenario addressed, in essence, in the scenario investigated, early education teachers do not show a tendency to implement playful strategies; which is evidence of a lack of consistency when addressing these contents within the axes and areas of learning established in the initial education curriculum in force in the nation. As specified, a series of recommendations are given so that pedagogical action is focused on the recognition of the comprehensive development of boys and girls, belonging to a family, community and culture, valuing the plurality and expression of other peoples.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Fernando Jaramillo Rivadeneira, Ministerio de Educación de Ecuador

Lcdo. en Educación. MSc. en innovación a la educación. Doctorante en Gerencia. Docente contratado de la Universidad Estatal Amazónica, docente adscrito al Ministerio de Educación de Ecuador.

References

Aguerrondo, I. y Chiribiga, C. (2023). La gestión de la reforma global de la educación en Ecuador. https://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042023000206206

Alonzo, N. (2021). El juego como recurso educativo: teorías y autores de renovación pedagógica. Repositorio documental. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/51451

Candela, Y. y Benavides, J. (2020). Actividades lúdicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de básica superior. 2020. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 5(3), 90-98. https://scielo.senescyt.gob.ec/script=sci_arttext&pid=S2550-65872020000300090

Castañeda, A. (2019). Importancia de los valores y la interculturalidad en los estudiantes. 2019. Revista Apuntes de Ciencia y Sociedad. 9(1). https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/721

Constitución De La República Del Ecuador (2008). Registro Oficial No 449. Octubre 20, 2008

Espinoza, E. (2019). La interculturalidad en la educación básica de Ecuador. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas 2(2). 20–26. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/80

Espinoza, E. y Ley, N. (2020). Educación intercultural en el Ecuador: Una revisión sistemática. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26 https://www.redalyc.org/journal/280/28064146018/28064146018.pdf

Fondo De Las Naciones Unidas Para La Infancia UNICEF, s/f). Educación intercultural bilingüe. https://www.unicef.org/lac/la-educacion-intercultural-bilingue-eib-en-ecuador

Hernández, R. , Fernández, C. y Baptista, L.(2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Gram Hill. Interamericana

Illaquiche, R. y Alvarado, D. (2023). La Educación Intercultural en el Ecuador de frente a las normativas que la regulan. Revista Conrado, 19(S3), 578-586. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3544/3382

Ley Orgánica De Educación Intercultural Del Ecuador (2011). Registro Oficial 417, Marzo 31, 2011.

Ministerio de Educación de Ecuador. (2016). Currículo de Educación Inicial. http://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/CURRICULO-DE-EDUCACION-INICIAL.pdf

Ministerio de Educación de Ecuador (2019). Sistema de Educación intercultural bilingüe. El nuevo Ecuador. https://educacion.gob.ec/educacion-intercultural-bilingue-princ/

Monsalve, M., Foronda, R. y Mena, S. (2016). La lúdica como instrumento para la enseñanza-aprendizaje. Los libertadores, fundación universitaria. DSpace. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/910

Montalvo, A. (2021). Actividades lúdicas asadas en la aplicación de recursos recreativos para mejorar los patrones de comportamiento de los niños y niñas de la Unidad Educativa Particular San Francisco de Sales en Cuenca. Universidad Politécnica Salesiana. Ecuador. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20115

Pedrero-García, E., Moreno-Fernández, O. y Moreno-Crespo, P. (2017). Educación para la diversidad cultural y la interculturalidad en el contexto escolar español. 2017. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXIII(2), 11-26.

Plan Nacional Para El Buen Vivir (2013 – 2017). https://observatorioplanificacion.cepal.org/es/planes/plan-nacional-del-buen-vivir-2013-2017-de-ecuador

Vega, G., Guijarro, R., Sánchez, T. y Henríquez, E. (2023). Actividades lúdicas en el desarrollo de la interculturalidad en estudiantes de noveno de básica. Revista Universidad y Sociedad 15(6). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600196&lang=es

Velasco, M. (2023). Intercultural en la educación inicial. Instituto Tecnológico Universitario Cordillera. Yuracomplexus. https://yura.website/index.php/interculturalidad-en-la-educacion-inicial/#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20intercultural%20busca%20que,la%20libertad%20y%20la%20tolerancia

Villegas, C. & Alfonzo, N. (2018). Paradigmas y Métodos de Investigación. Venezuela: Universidad Bicentenaria de Aragua. https://uba.edu.ve/wp-content/uploads/2022/03/6.-LIBRO-PARADIGMAS-Y-M%C3%89TODOS-SERIE-NODO-13-09-2021.pdf

Yagué, M. (2018). El método lúdico para la formación de valores ético-cívicos en secundaria básica. Revista Conrado, 14(1), 106-111. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000500106

Published

2025-06-25

How to Cite

Jaramillo Rivadeneira, L. F. (2025). Playful strategies in early childhood education for interculturality in the Fiscomisional Educational Unit “Don Bosco”. Revista Honoris Causa, 17(1), 5–20. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/579

Issue

Section

Scientific articles