Infodemia, the media pandemic virus
The case of Chiapas
Keywords:
infodemic, pandemic, social networks, ChiapasAbstract
This work carries out an analysis of one of the social phenomena that has attracted substantial attention in the context of the Covid-19 pandemic, which is the performance of the mass media among the population. In this sense, after the health aspect and its protocols of action, it is the behavior of the media in the face of the emergency that has the greatest impact among sectors of the population. Consequently, this study analyzed five emblematic cases of false messages, sent at times of major contingency, and widely circulated through social networks. Since the declaration of suspension of non-essential activities and the beginning of the quarantine, decreed by the Mexican authorities in the first months of the year 2020, the publication and dissemination of pernicious content about Covid-19 have been notorious. In this context, the purpose of this article is to demonstrate the impact that Fake News has on society. In this sense, the exercise of analyzing a certain number of fake news that have circulated about Chiapas through concepts such as post-truth, allows us to discern a broad picture of how manipulation and fiction can lead to malicious and vandalistic actions that produce fear and uncertainty.
Downloads
References
Agamben, G., et al. (2020). Sopa de Wuhan. Libro colectivo. Editorial ASPO.
De Sousa Santos, B. (2020). La Cruel Pedagogía del virus. Consejo Latinoamericano de Coencias Sociales (Clacso). Buenos Aires, Argentina.
Díaz, L. (26 de agosto de 2020). Programas televisivos desfasados con contenidos docentes. EDOMÉX.
https://www.trespm.mx/edomex/programas-televisivos-desfasados-con-contenidos-de-docentes
Fisher, M. (13 de abril de 2020). Teorías de la conspiración del coronavirus: por qué prosperan y por qué son peligrosas. The Interpreter, The New York Times. https://www.nytimes.com/es/2020/04/13/espanol/mundo/coronavirus-conspiracion-fake-news.html
Glifos Comunicaciones A. C. (30 de mayo 2020). Sobre los sucesos en el municipio de Venustiano Carranza, Chiapas. http://www.glifoscomunicaciones.org/439490104
González, M. (2019). Fake News: desinformación en la era de la sociedad de la información. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación. 45, 29-52. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i45.03
Gualda, E. y Ruas, J. (2019). Teorías de la Conspiración, credibilidad y confianza en la información. Comunicación y Sociedad. 32, (1). Pamplona, España. 179-195. https://doi.org/10.15581/003.32.1.179-195
Harsin, J. (2015). Regimes of posttruth, postpolitics and attention economies. Communication, culture & Critique, 8(2), 327-333. https://www.doi.org/10.1111/cccr.12097.
Hernández, J. (20 de octubre 2016). La teoría de la Conspiración. ¿Por qué es tan popular la “explicación” del EZLN mediante teorías de la conspiración? Centro de Documentación sobre Zapatistmo. http://www.europazapatista.org/index.php?post_id=8849
Hernández, A. (2017). Resiliencia de la organización de la información en la era de la posverdad. Alcance 6(14), 47-59. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702017000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Howell, W. L. (2013). Digital wildfires in a hyperconnected world. World Economic Forum, Tech. Rep. Global. https://reports.weforum.org/global-risks-2013/risk-case-1/digital-wildfires-in-a-hyperconnected-world/
INEGI (2018). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH) del Instituto Nacional de Estadística y Geografía. https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2018/
Kappes, A.; Harvey, A., Lohrenz, T., Montague, P. y Sharot, T. (2020). Confirmation bias in the utilization of others’ opinion strength. Nature neuroscience, 23, (11), 130-137. https://doi.org/10.1038/s41593-019-0549-2
Keyes, R. (2004). The Post-Truth Era: Dishonesty and Deception in Contemporary Life. St. Martin's Press. New York.
Narcía, E. (3 de junio 2020). ¿Se dispara número de muertos por Covid-19 en Comitán, Chiapas? Noticias Alfaro https://alfaronoticias.com.mx/se-dispara-numero-de-muertos-por-covid-19-en-comitan-chiapas/
Narcía E. (2019). Potencial vacuna para Covid-19 en fase de prueba. Glifos Comunicaciones, http://www.glifoscomunicaciones.org/439490113.
Organización Mundial de la Salud, OMS (2020). Novel coronavirus (2019-nCoV). Situation report - 13. 2 February. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200202-sitrep-13-ncov-v3.pdf.
Pérez, T. (2005). La conspiración gachupina en el Hijo del Ahuizote. Escuela Nacional de Antropología e Historia. Colegio de México.
Infobae (28 de mayo, 2020). Mensaje falso sobre el Covid-19 provoca destrozos en Chiapas. https://www.infobae.com/america/mexico/2020/05/28/noticias-falsas-sobre-covid-19-provocaron-disturbios-en-el-municipio-de-venustiano-carranza-chiapas/
RAE. Real Academia de la Lengua Española (2019). Palabra conspiración. https://dle.rae.es/conspirar#4LrGF0l.
Raffio, V. (15 de junio 2020). El miedo al Covid dispara las teorías de la conspiración. El periódico. https://www.elperiodico.com/es/ciencia/20200615/teorias-de-la-conspiracion-7997516.
Rúas, J., Mazaira, A. & Rodríguez, A. (2018). Nuevos medios y medios tradicionales en la red. Espacios de opinión e interacción política en la era Trump. Revista Ícono 14, 16(1), 86-113. https://www.doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1118.
Rúas, J. & Capdevila, A. (2017). La comunicación política hoy: retos y amaenzas. Communication & Society, 30(3) Pág. 145-153. https://www.researchgate.net/publication/322956279_La_comunicacion_politica_hoy_retos_y_amenazas
Salaverría, R.; Buslón, N.; López-Pan, F.; León, B.; López-Goñi, I. y Erviti, M. (2020). “Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19”. El profesional de la información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15
Slavof, Z. (2020). “La invención de una epidemia”. En Sopa de Wuhan. Editorial ASPO.
Tuñón, J. (2017). Comunicación Internacional. Información y desinformación global en el siglo XXI. Madrid: Fragua.
Wason, P. (1960). “On the failure to eliminate hypotheses in a conceptual task”. Quarterly journal of experimental psychology, 12(3), 129-40. https://doi.org/10.1080/17470216008416717
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.