Integration of immersive technologies in higher education

Challenges and perspectives

Authors

Keywords:

immersive technologies, augmented reality, immersive learning, strategic perspective, scenario planning

Abstract

This article presents research on the incorporation of immersive technologies, specifically Augmented Reality (AR), in higher education at the Instituto Tecnológico Superior del Occidente (ITSOEH) in the State of Hidalgo. The issue centers on the financial and technological challenges faced by the institution, characterized by limited resources and a dependence on federal support, which has decreased in recent years. To explore the opportunities and obstacles in the implementation of immersive learning practices, the strategic foresight methodology of Dubin's scenario planning model was used for theoretical development in eight steps. This allowed for the analysis of financial, human, material, and technological variables. This allowed for the proposal of future scenarios that allowed for planning the institution's current situation and strengthening academic relevance in a context of digital and labor transformation, facilitating the effective integration of AR into the institution's teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Karen Moctezuma Hernández, Instituto Tecnológico Superior del Occidente del Estado de Hidalgo, México

Doctorado en Alta Dirección y Negocios. MSc. en Logística y Cadenas de Suministro e Ingeniería Industrial. Certificada como Six Sigma Yellow Belt. Docente por Asignatura con horas de investigación.

References

Bimber, O., & Raskar, R. (2005). Realidad Aumentada Espacial: Fusionando Mundos Reales y Virtuales. Editorial A K Peters/CRC Press.

Chermak, P. (2005). Previsión y Planeación de Escenarios: Enfoque Aplicado. Springer.

Dubin, R. (2010). Construcción de Teorías en Áreas Aplicadas. Routledge.

Jonassen, D., & Land, S. M. (2012). Fundamentos Teóricos de los Entornos de Aprendizaje. Routledge.

Dede, C. (2009). Interfaces inmersivas para la participación y el aprendizaje. Science, 323 (5910), 66-69. https://doi.org/10.1126/science.1167311

CerebrosPro. (2021). Innovaciones tecnológicas para el aprendizaje. CerebrosPro. Recuperado el 18 de noviembre de 2025, de https://www.cerebrospro.com/innovaciones-tecnologicasDialnet. (2024). Realidad Aumentada vs Realidad Virtual: Un Análisis Comparativo en la Educación Superior. recuperado dehttps://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9903900.pdf

Escuela de Negocios OBS. (2023, 26 de abril). ¿Qué son las tecnologías inmersivas y qué aplicaciones tienen? recuperado dehttps://www.obsbusiness.school/blog/que-son-las-tecnologias-inmersivas-y-que-aplicaciones-tienen

Conceptos sencillos. (sf). ¿Qué es la realidad inmersiva y cómo usarla para sorprender? dehttps://www.plainconcepts.com/es/que-es-tecnologia-inmersiva/

Telcel Empresas. (sf). ¿Qué son las tecnologías inmersivas? dehttps://www.telcel.com/empresas/tendencias/notas/que-son-tecnologias-inmersivas

Porter, ME (1985). Ventaja competitiva: Creación y mantenimiento de un rendimiento superior. Free Press página 458.

Published

2025-12-10

How to Cite

Moctezuma Hernández, A. K. (2025). Integration of immersive technologies in higher education: Challenges and perspectives. Revista Honoris Causa, 17(2), 237–254. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/722

Issue

Section

Scientific articles