Español The collective being as an epistemological foundation in the research training of the new military citizen

Authors

Keywords:

collective being, research training, military citizen, philosophy of education

Abstract

This article analyzes the concept of Collective Being as an epistemological foundation for the investigative training of the new military citizen, from a philosophical and educational perspective that responds to contemporary challenges to national security. The study is developed under a quantitative paradigm, using descriptive documentary research and a bibliographic design, employing the analysis of doctrinal, philosophical, and educational sources. It examines the role of the military subject as a co-responsible agent in the construction of the new Venezuelan identity, articulating republican values, historical awareness, and civic-military commitment. The findings demonstrate the need to redefine Military Being from an ethical and pedagogical perspective, demystifying traditional paradigms of research in military education and proposing a new formative vision for the 21st-century military citizen. A decolonial proposal is put forward that promotes excellence and virtue as pillars for historical-critical reflection and logical-prospective thinking, essential for military leadership.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marlon Álvarez Sánchez, Vicario Episcopal de la GNB y Párroco de Santa Rosa de Lima

Doctor en Ciencias Pedagógicas Militares, Filosofía y Teología. Postdoctorado en Seguridad de la Nación. Vicario Episcopal de la GNB y Párroco de Santa Rosa de Lima. Ordinariato Militar de Venezuela. Caracas. Venezuela.

References

Aguana, R (2010). En la Construcción de la Militaridad. Una Perspectiva emergente en el Bicentenario de la Academia Militar de Venezuela, en Columnata Nº 2, septiembre. Caracas: Academia Militar de Venezuela.

Aguana, R. y Sayegh, S. (2014). La Militaridad en el Estado democrático y social de derecho y de justicia. (3ra Edición). Caracas: Fondo Editorial Hormiguero.

Aguana, R. (2015). Ontología de la pedagogía militar: un aporte para una nueva dimensión de la venezolanidad, Tesis Doctoral, Universidad Latinoamericana y del Caribe “ULAC” Universidad Latinoamericana Y Del Caribe, ULAC, Caracas.

Álvarez, M. (2021). Enfoque Teórico Emergente para la Praxis Educativa en el Marco de la Seguridad de la Nación. Tesis de Grado para optar al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas Militares. Universidad Militar Bolivariana, Instituto de Altos Estudios de Seguridad de la Nación. Caracas.

Biblia de Jerusalén (2009). (Cuarta edición). Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer.

Chacín, M., Cobos, L. y Aray, M. (s/f). Los Colectivos De Investigación: Una Propuesta Para Integración De Saberes Comunidad – Universidad. Caracas: UPEL.

Comando Estratégico Operacional (2011). Concepto Estratégico Operacional para la Defensa Integral. Primera Parte.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial Nº 5453 (Extraordinario).

García Gual, Carlos (2010). Protágoras de Platón. Editorial Gredos. Barcelona, España.

Jiménez-Rattia (2020). Guerra Difusa. Una Guerra Multidimensional y Multiforme de carácter no convencional, en Guerra Difusa. Una Guerra Multidimensional y Multiforme de carácter no convencional aplicada a la República Bolivariana de Venezuela. Caracas: Fondo Editorial Hormiguero.

Juárez, J. (2012). Educar es la Respuesta. Caracas: Publicaciones UCAB.

Ley Constitucional De La Fuerza Armada Nacional Bolivariana (2020). Gaceta oficial extraordinaria No. 60508. 30 de enero 2020.

Ley Orgánica de Seguridad de la Nación (2014). Gaceta Oficial Extraordinaria Nº 6.156. 19 de enero 2022.

Marín, J. (2018). Desarrollo académico del personal docente y de investigación de la Universidad Central de Venezuela. Período 2007-2015. Areté: Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 4(7),123-146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6833698

Napolitano, D. (2003). Educación en valores éticos: Guía metodológica para docentes. Instituto Interamericano de Derechos Humanos.

Priscilla. H. P (2000). Introducción a la Filosofía de la Educación. Santo Domingo. República Dominicana. Material de internet.

Quintero, I. y Romero, A. (2009). Antonio José de Sucre. De mi Propia Mano. Caracas: Fundación Ayacucho.

Rodríguez, M.G. y Marín, J. (2023).Resiliencia del docente universitario: una mirada desde la labor pedagógica y tecnológica. Revista Educ@ción en Contexto, 9(18), 9-36. https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/210

Rodríguez, M., Marín, J. y Sánchez, D. (2021). Praxis Pedagógica Universitaria: Una mirada en tiempos de pandemia en Revista ARA MACAO, 4(8). https://n9.cl/09t2n

Villavicencio de Aular, R. M. (2025). Liderazgo y participación comunitaria: Consideraciones desde una experiencia universitaria. Revista Honoris Causa, 17(1), 137–149. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/509

Published

2025-12-10

How to Cite

Álvarez Sánchez, M. (2025). Español The collective being as an epistemological foundation in the research training of the new military citizen. Revista Honoris Causa, 17(2), 281–297. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/724

Issue

Section

Scientific articles