Managerial management to provide of services in veterinary clinics of Barranquilla, Atlántico – Colombia

Authors

Keywords:

management, services, veterinary clinics

Abstract

The study's objective is to analyze the management for providing services in veterinary clinics in the municipality of Barranquilla, Atlántico - Colombia. With a quantitative positivist paradigm and descriptive field research, non-experimental transactional design. The population consisted of twenty-five (25) veterinary clinic managers and a probabilistic sample of one thousand two hundred and sixty (1260) clients. The data collection used the survey, with two (2) questionnaire-type instruments with simple response alternatives, one aimed at managers and the other at users. Experts judged the validity of the instruments, and their reliability was determined by Cronbach's Alpha internal consistency method, with a result of 0.90 for the first instrument and 0.88 for the second, with descriptive statistical analysis. In conclusion, the management sometimes considers the quality of the service; in contrast, the philosophy and management factors, with weaknesses in the promotion of policies, objectives, as well as permanent training, while the users do not perceive an effective and efficient service. Recommending to reflect with the managers on the importance of optimizing their management by focusing on the philosophy of improving the productivity and profitability of the clinic they manage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arteaga, N (2013). Filosofía de gestión. https://es.slideshare.net/ROYMAYCOL/filosofia-de-la-gestion-21015505

Asociación Mundial de Pequeños Animales para la Protección de Animales de Compañía. (2015). Normas.

Balestrini, M. (2006) Metodología de la Investigación. Caracas: CYPAL.

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. (2da ed.) México: Mc Graw Hill.

Colegio de Veterinarios de Badajoz (s/f). Clínicas Veterinarias. https://www.colegioveterinariosbadajoz.com/index.php/servicios-al-cidadano/listado-de-clinicas-y-veterinarios

Constitución Política de Colombia (1991). Gaceta Constitucional número 114. 4 de julio de 1991. Bogotá, Colombia.

El Heraldo (22 de mayo de 2015). La vida de perros mueve millones. https://www.elheraldo.co/tendencias/la-buena-vida-de-los-perros-mueve-millones-196275

Gremio de Clínicas Veterinarias de Barranquilla (2018). Estadísticas. (Mimeografiado). Barranquilla, Colombia.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: Mc. Graw Hill.

Riquelme, E. y Galeano, J. (2014). Recursos tangibles e intangibles para la competitividad de PYMES: Estudio de caso de empresas industriales del sector gráfico del Gran Asunción. Reportes Científicos, 5(2), 100-1. https://revistascientificas.una.py/index.php/rcfacen/article/view/1073/1072

López, Y. (5 de agosto de 2013). Filosofía organizacional y su importancia. Gestiopolis. https://www.gestiopolis.com/filosofia-organizacional-y-su-importancia/

Medina, A., Nogueira, D., Hernández-Nariño, A. y Comas, R. (2019). Procedimiento para la gestión por procesos: métodos y herramientas de apoyo. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 27(2), 328-342. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052019000200328

Montiel, D. (2016) Gestión Gerencial y Calidad Educativa en Educación Básica Primaria [Tesis de maestría no publicado]. Universidad Rafael Urdaneta, Maracaibo.

Pavón, L. (2015) Análisis comparativo de los procesos de modernización de la seguridad social en centro América: 1990-2014. Tendencias y lecciones aprendidas para el modelo de gestión organizacional del Instituto Hondureño de Seguridad Social. [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Nicaragua]. https://repositorio.unan.edu.ni/7736/1/t837.pdf

Ramos, D. (2016). Propuesta de Estrategias Gerenciales Teóricas de Atención al Cliente. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/58784

Ramírez, T. (2008). Cómo hacer un proyecto de Investigación. Caracas: UPEL.

Tonato, B. (2017). La calidad del servicio público en el Ecuador: caso centro de atención universal del IESS del distrito metropolitano de Quito, 2014-2016 [Tesis de maestría, Instituto de Altos Estudios Nacionales la Universidad de Postgrado de Ecuador]. https://repositorio.iaen.edu.ec/handle/24000/5038

Universidad Pedagógica Experimental Libertador, (2012). Manual para la elaboración de trabajos de grado. Caracas: UPEL-IPB.

Vásconez, S. (2018). Modelo de gestión de calidad para la Empresa “Jardinsa” [Trabajo de grado de Ingeniería, Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/2464/1/76751.pdf

Published

2022-06-08

How to Cite

Joves, E. (2022). Managerial management to provide of services in veterinary clinics of Barranquilla, Atlántico – Colombia. Revista Honoris Causa, 14(1), 51–73. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/77

Issue

Section

Scientific articles