Functionality of intellectual creation in the Electrical Engineering career from renewable energy

Authors

Keywords:

functionality, intellectual creation, renewable energy, electrical engineering, academic management

Abstract

The purpose of this work was to propose the functionality of intellectual creation in the electrical engineering career from energy. Some authors point out technological research positions in renewable energy in the engineering career through a methodology that presents a diagnostic phase, supported by descriptive field research on: a) How to identify the needs of intellectual creation in alternative energy, b) The functionality in the intellectual creation in renewable energy, from management, and c) The teacher with a functionality model, to promote and innovate in merits of academic management and technological inventiveness. A survey was applied to a group of 40 teachers in the National Electricity Training Program at 10 UPTs nationwide to diagnose the lack of intellectual creation in the field of renewable energy. The data analysis procedure was carried out using descriptive statistics. The results show insufficiency in teachers' intellectual creation in renewable energy, managerial deficiencies, and propose non-polluting energy technology applicability with the use of functional skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrés, D. (2016). Cultura Científica 4 ESO (LOMCE). España: Editorial Editex, S.A.

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. (5ª. Ed.). Caracas, Venezuela: Editorial Episteme.

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela, (2011). Ley de Uso Racional y Eficiente de la Energía. Gaceta Oficial Nº 39.823, diciembre 19, 2011.Venezuela.

Atencio, E. (2014). Competencias Investigativas con Énfasis en el Campo Tecnológico en Estudiantes Universitarios. Revista electrónica de humanidades, educación y comunicación social. (REDHECS), 18(9), 143-161. http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/2445

Ausubel, D. Novack, J. y Hanesian, H. (1983). Psicología Educativa. México. Editorial Trillas.

Carvajal, H. (2014). Formación en Ingeniería sobre Energías Alternativas y Medio Ambiente para la Sostenibilidad. Revista Educación en Ingeniería, 9(18), 119-129. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7849233

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 36.860. Diciembre 20.

González, J. (2009). Energías Renovables. Barcelona, España: Editorial Reverte, S.A

Hernández, R. Fernández, C y Baptista, M. (6ta Ed.). (2014). Metodología de la Investigación. México. Editorial. McGraw-Hill /interamericana editores, S.A. De C.V.

Ley Orgánica de Ciencia, Tecnología e Innovación (2011). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 37.291, septiembre 26, 2011.

Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria. (2008). (Decreto N° 7567) Documento Rector Constituyente de Universidad Politécnica, Gaceta Oficial Bolivariana de Venezuela 5987, julio 16, 2010.

Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (2014). Energías Renovables para las Reservas de la Biosfera. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/grupos-de-trabajo-y-seminarios/red-espanola-reservas-biosfera/Energ%C3%ADas%20renovables%20para%20las%20RERB_tcm30-169694.pdf

Morales, G. (2013). Propuestas Sobre Desarrollo Energético de Venezuela. En Academia Nacional de Ingeniería y el Habitad (Ed), Libro inter académico (57-63). http://www.innovaven.org/quepasa/ecoana65.pdf

Ordóñez, V. (2013). Campo de Creación Intelectual en Energías Renovables. Buenas Tareas. https://www.buenastareas.com/ensayos/Campo-De-Creacion-Intelectual-De-Energia/38974921.html

Oviedo, P. (2020). Buenas prácticas hacia el cumplimiento del ods 7 “energía asequible y no contaminante”. Revista científica de la Universidad del Cono Sur de las Américas, 7(3), 72-75. http://revista-ucsa-ct.edu.py/ojs/index.php/ucsa/article/view/36/36

Peraza, A. (2016). Gestión del conocimiento en los procesos de investigación en las instituciones universitarias. [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo, Venezuela.

Piaget, J. (1975). Introducción a la Epistemología Genética. El Pensamiento Matemático. Buenos Aires: Paidós.

Posso, F. (2011). Congreso de Eco eficiencia Energética docente e investigador de la Universidad de los Andes. Caracas. Venezuela.

Roldan, J. (2013). Energías Renovables lo que Hay que Saber. España: Editorial Paraninfo, S.A.

Vidal, C. (2016). Formación para la Investigación en Programas de Ingeniería, [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo, Venezuela.

Published

2022-12-01

How to Cite

Ordoñez Navea, V. H. (2022). Functionality of intellectual creation in the Electrical Engineering career from renewable energy. Revista Honoris Causa, 14(2), 198–211. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/168

Issue

Section

Scientific articles