Knowledge management and virtuality in post-pandemic times in territorial polytechnic universities
Keywords:
virtual education, knowledge management, pandemic, territorial universities, virtualityAbstract
This article addresses knowledge management and virtuality in the post-pandemic COVID-19 university environment. Territorial universities have implemented strategies and technological tools to ensure the continuity of the teaching-learning process in virtual environments. The purpose of the article is to analyze the relationship between knowledge management and virtuality in this context. It presents an overview, highlighting the challenges and opportunities faced by territorial universities in managing knowledge and virtuality. Among the key aspects highlighted in the article are collaboration and co-creation of knowledge, adaptation to the virtual environment, the use of emerging technologies, and the importance of virtual education. The health crisis has posed significant challenges for territorial universities but has also opened up opportunities to improve knowledge management and virtual education. To develop the analysis, a recent and rigorous literature review methodology was used, allowing for the collection and analysis of updated information on knowledge management and virtuality in territorial universities in the post-pandemic context. Various documentary sources were consulted, including databases, specialized repositories, books, and articles, to provide a critical and updated perspective on the topic.
Downloads
References
Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. (2009). Ley Orgánica de Educación Superior. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela Nº 39.190, 30 de julio de 2009.
Barrutia, I., Carbajal, O., Caycho, F., & Olano, R. (2021). Impacto de la educación virtual en el aprendizaje de estudiantes universitarios en tiempos de pandemia. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informação, (E32), 211-222. https://doi.org/10.17013/risti.e32.211-222
Britto, F., Monasterios, C., & Carro, A. (2021). La universidad en pandemia: impacto del COVID-19 sobre la extensión y transferencia tecnológica. Revista de la Educación Superior, 50(3), 1-19. https://doi.org/10.1016/j.resu.2021.07.003
Carruido, M., Ochoa, R., Guerrero, E., Flores, J., & Morales, M. (2023). Gestión del conocimiento en la virtualidad: Una mirada prospectiva desde la educación universitaria. Mount Scopus Journal, 3(5), 59-83.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (N°5.453) (1999, diciembre 30). http://www.mppp.gob.ve/wpcontent/uploads/2014/01/LeyesOrganicas/GO-36860_constitucion.pdf
García, F, Corell, A., & García, V. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Educación XX1 23(2), 191-214. https://doi.org/10.5944/educXX1.24942
Jiménez, V. (2018). Gestión del conocimiento en la educación a distancia. Revista Científica de Administración, Finanzas e Informática, 4(2), 44-52. https://doi.org/10.5281/zenodo.3244711
Lomelí, L., & Casanova, H. (2020). Universidad y futuro: los retos de la pandemia. Fondo de Cultura Económica.
Medina, G (2018). Calidad educativa: engranaje entre la gestión del conocimiento, la gestión educativa, la innovación y los ambientes de aprendizaje. REXE. Revista de estudios y experiencias en educación, 17(35), 91-103.
Ministerio para el poder popular para la educación universitaria. (2021). Normativa Nacional de los Sistemas Multimodales de Educación Universitaria y Educación Medida por las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Caracas, Venezuela.
Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria, Ciencia y Tecnología. (2013). Plan Nacional de Educación Universitaria 2013-2019. Caracas, Venezuela.
Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria, Ciencia y Tecnología. (2009). Lineamientos Curriculares para Programas Nacionales de Formación. Caracas: Autor.
Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria. Plan Rector de los Programas Nacionales de Formación (PNF). (2014). Ciencia y Tecnología.
Nagles, N. (2009). La gestión del conocimiento en escenarios virtuales. Itinerario Educativo: revista de la Facultad de Educación, 23(54), 123-140.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1999). La organización creadora de conocimiento: Cómo las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación. Oxford University Press.
Ochoa, R. (2022). Guía didáctica para la transversalidad del eje socio ambiental en el entorno virtual del programa nacional de formación en administración. Universidad politécnica territorial Andrés Eloy Blanco. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Lara.
UNESCO. (2020). Educación en un mundo posterior al COVID-19: Nueve ideas para la acción pública. París: UNESCO.
UNESCO. (s/f). Evaluación para mejorar los resultados del aprendizaje. Garantizar que los sistemas educativos ayuden realmente a los educandos a alcanzar su pleno potencial. UNESCO. Evaluación para mejorar los resultados del aprendizaje | UNESCO
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Alejandra Carruido Tua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.