Didactic material focused on the curricular unit: fundamentals of mathematics in university students
Keywords:
didactic material, text, teaching, learning, fundamentals of mathematicsAbstract
The study sought to propose a didactic material centered on the curricular unit: fundamentals of mathematics for the strengthening of theoretical-practical knowledge in students of a Venezuelan university. The methodology used was quantitative, projective, with a non-experimental, cross-sectional design. The total sample was 62, to which two questionnaires were applied, and the reliability was obtained by means of Cronbach's Alpha. It was evidenced that teachers use tangible means in a moderate way, focusing on comprehension, motivation, presentation and acquisition of knowledge of all mathematical contents, giving emphasis to facilitation; in the students it was demonstrated that they have a low command of theoretical and practical knowledge because they do not know the components, much less the strategies, affecting the acquisition of competences. It is concluded that teachers should use more frequently didactic material according to the mathematical contents to guide and facilitate the acquisition of theoretical-practical knowledge in students. Meanwhile, students have to overcome the low mastery of theoretical and practical knowledge. The proposal is a conceptual-procedural contribution to guide the teacher's pedagogical work and the acquisition of knowledge in the students' learning.
Downloads
References
Área, M. (2019). Guía para la producción y uso de materiales didácticos digitales. Recomendaciones de buenas prácticas para productores, profesorado y familias. Versión 1.0. Universidad de La Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/16086/Manuel%20Area%20GU%C3%8DA%20PARA%20LA%20PRODUCCI%C3%93N%20Y%20USO%20DE%20MATERIALES%20DID%C3%81CTICOS%20DIGITALES.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Blanco, G. y Belver, J. (2016). El análisis de libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista complutense de educación, 27(1), 199-218. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45688
Brandao, M. (2015). Material didáctico de la matemática en la educación de jóvenes y adultos: desafíos y perspectivas. Revista Lusófona de Educação (29), 161-182. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34941151011
Caamaño, R., Cuenca, D., Romero, A., & Aguilar, N. (2021). Uso de Materiales Didácticos en la escuela “Galo Plaza Lasso” de Machala: un estudio de caso. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 318-329. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1970
Calle, L., García- Herrera, D., Ochoa- Encalada, S. y Erazo-Álvarez, J. (2020). La motivación en el aprendizaje de la matemática: Perspectiva de estudiante de básica superior. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 488-507. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.794
Cárdenas-Soler, R., Piamonte-Conteras, S. y Gordillo-Catellano, P. (2017). Desarrollo del pensamiento numérico: Una estrategia el animaplano. Pensamiento y Acción, (23), 31–48. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/8447
Córdoba, C. (2021). Procesos de enseñanza de las matemáticas en las instituciones educativas municipales de Chigorodo, Antioquia. Revista Franz Tamayo, 3(6), 61-84. https://revistafranztamayo.org/index.php/franztamayo/article/view/314
Crespo, C. (2011). El profesor de Matemática y su Formación, un camino continuo en busca de respuestas. Revista Iberoamericana de Educación Matemática. (28), 11-20. https://www.researchgate.net/publication/271848256_El_profesor_de_matematica_y_su_formacion_Un_camino_continuo_en_busca_de_respuestas
Crespo, C; Lestón, P. (2017). El uso de libros de matemática en la formación docente. Revista Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 30, 1245-1256. http://funes.uniandes.edu.co/12351/
Fernández, M., y Caballero, P. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: fortaleza y debilidades. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 20(1), 201-207. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.229641
García, A. (2014). El Uso del libro de texto de Matemática en el aula. Revisión del Estado Actual de la Cuestión. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/36188/GARCIAMARTINANTONIO.pdf?sequense=1
García, J. (2013). La problemática de la enseñanza y el aprendizaje del cálculo para ingeniería. Revista Educación, 37(1), 29-42. https://doi.org/10.15517/revedu.v37i1.10627
Hernández, C., Arteaga, E. & Del Sol Martínez, J. (2021). Utilización de los materiales didácticos digitales con el Geogebra en la Enseñanza de la Matemática. Revista Conrado, 17(79), 7-14. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1689
Hurtado, J. (2010). Metodología de la Investigación. Guía para una comprensión holística de la ciencia. 4ta. Edición. Caracas: Quirón Ediciones.
Lázaro, N.; Callejas, Z.; Griol, D., & Durán, M. (2017). La deserción estudiantil en educación superior: S.O.S. en carreras de ingeniería informática. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1674
Molina, S., y Alfaro, A. (2019). Ventajas e inconvenientes del uso del libro de texto en las aulas de educación primaria. Percepciones y experiencias de docentes de la región de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 22(2), 179-197. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.2.332021
Murillo, M. (2003). El uso de los libros de texto en la enseñanza secundaria: lo que los profesores opinan (ING). Uniciencia, 20(1), 47-55. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/uniciencia/article/view/5963
Oscco, R., Salome, N., Vilca, W., Olivares, S. del R. y Quispe, M. (2019). Los materiales didácticos y el aprendizaje de la matemática. Revista EDUCA UMCH, 14(1), 5-22. https://doi.org/10.35756/educaumch.201914.104
Pincheira, N. y Vásquez, C. (2018). Conocimiento Didáctico-Matemático para la Enseñanza de la Matemática Elemental en futuros profesores de educación básica: diseño, construcción y validación de un instrumento de evaluación. Revista Estudios Pedagógicos 1, 25-48. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100025
Rama, C. (2020). La nueva educación hibrida. En cuadernos de universidades, (11). México: Unión de Universidades de América Latina y el Caribe. https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2021/03/educacion_hibrida_isbn_interactivo.pdf
UNESCO. (2017). Unesco: 617 millones de niños no son educados en lectura y matemáticas. Ficha informativa 46; http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs46-more-than-half-children-not-learning-2017-sp.pdf
Vigotsky, L. (1995). Pensamiento y Lenguaje. Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.