The contemporary educational manager

Authors

Keywords:

management; education, innovation, strategic communication, education quality

Abstract

Educational institutions are subordinate to the political, social, cultural, technological and environmental levels. This uncertainty intensifies the challenges faced by the educational manager in response to the demands of the knowledge society, educational quality and the goals of the institution. This essay thinks about the profile of the contemporary educational manager, built with the support of four complementary sections: (1) The emerging educational management model, (2) The educational manager as an organizational strategist, (3) Educational management and strategic conversation, and (4) The management proposal for educational quality. To develop the content, the authors resorted to documentary analysis. The conclusion is that the educational manager will be a strategist that provides a systemic, comprehensive and strategic vision to identify threats and opportunities with the purpose of achieving organizational learning. At the same time, he will use the strategic conversation to motivate an active participation of the human resources, achieve cognitive transformation and realize information and knowledge management to get closer interpretations of social and institutional reality for their transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermeo, F., Hernández J. S. y Tobón S. (2016). Análisis documental de V heurística mediante la cartografía conceptual. Ra Ximhai, 12(6), 103-121. https://www.redalyc.org/pdf/461/46148194006.pdf

Cárdenas, T., Victoria, J., Ogosi Auqui, J. A., Medina, F., Lázaro, J., Osores, V. y Joaquín, J. (2020). Comportamiento del gerente como líder: una visión estratégica en las organizaciones. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 25(91), 1234-1245. https://biblat.unam.mx/hevila/Revistavenezolanadegerencia/2020/Vol.%2025/No.%2091/32.pdf

Cardona, D., Lamadrid, Y. y Brito, C. (2018). La gestión y dirección del talento humano desde el análisis sobre clima organizacional y sus dimensiones. Un estudio de caso. AGLALA, 9(1), 154-176. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6832764

Chiavenato, I. (2014). Teoría general de la administración. México. Editorial Mc Graw Hill.

Dalkir, K. 2005. Gestión del conocimiento en teoría y práctica. Oxford: Elsevier.

Díaz-Barriga, Á. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(2), 3-24. https://www.redalyc.org/pdf/2991/299123992001.pdf

Di Doménico, A. y De Bona, G. (2005). Activos intangibles en organizaciones de educación superior: medición e indicadores del capital intelectual. In Efrón, Marcelo Héctor y Pérez Lindo, Augusto, (Eds.), Aportes al debate sobre la gestión universitaria I (pp. 78-89). Buenos Aires: De los cuatro vientos. http://nulan.mdp.edu.ar/725/

Durán, S., Crissien, J., Virviescas, J. y García, J. (2017). Estrategias gerenciales para la formación de equipos de trabajos en empresas constructoras del Caribe colombiano. Revista Espacios, 38(13), 24-39. https://www.revistaespacios.com/a17v38n13/a17v38n13p24.pdf

Egido, I. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Tendencias pedagógicas, 10, 17-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1407961

Garbanzo, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf

González, J., Salazar, F., Ortiz, R. y Verdugo, D. (2019). Gerencia estratégica: herramienta para la toma de decisiones en las organizaciones. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 21(1), 242-267. http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/3002/3869

Herrera, S. R. y Tobón, S. (2017). El director escolar desde el enfoque socioformativo. Estudio documental mediante la cartografía conceptual. Revista de Pedagogía, 38(102), 164-194. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65952814009

Herzberg, F. (1987). One more time ¿how to motivate employees? Harvard Business Review, 5-16. https://www.insidemarketing.it/wp-content/uploads/2020/08/one_more_time_-_how_do_you_motivate_employees.pdf

Ibáñez, N. y Castillo, R. (2010). Hacia una epistemología de la gerencia. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 6(16), 54-78. https://www.redalyc.org/pdf/709/70916426004.pdf

Kotter, J. (1995). Liderar el cambio: ¿por qué́ fracasan los intentos de transformación? Harvard Business Review, 85(1), 83-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2209643

Landazury-Villalba, L. F., Jaafar-Orfale, H., Cristofani, M. A., y Canales-Cuba, R. (2018). Innovación y modelos de gerencia: su reflexión transformadora desde lo humano y el conocimiento. Revista Espacios, 39(13), 20-39. http://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/1972/Innovación_y_Modelos_de_Gerencia_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

López, A. (2015). El enfoque por competencias. Una perspectiva desde la complejidad para los sistemas educativos terciarios. Revista Ciencias Humanas, 12, 21-29. https://revistas.usb.edu.co/index.php/CienciasHumanas/article/view/2075

Luna Álvarez, D. R. (2019). Cosmovisión gerencial desde la transcomplejidad. Una nueva construcción para las organizaciones actuales. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(1), 180-186. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/109

Martínez-Iñiguez, J.E., Tobón, S., López-Ramírez, E. y Manzanilla-Granados, H.M. (2020). Calidad educativa: un estudio documental desde una perspectiva socioformativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(1), 233-258. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/2296

Martínez, J. E., Tobón, S. y Romero, A. (2017). Problemáticas relacionadas con la acreditación de la calidad de la educación superior en América Latina. Innovación Educativa, 17(73), 79-96. https://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v17n73/1665-2673-ie-17-73-00079.pdf

Massoni, S. (2007). Modelo de Comunicación Estratégica (Tres movimientos y siete pasos para comunicar estratégicamente). http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/bitstream/54000/1150/1/Massoni-%20Comunicación%20estratégica.pdf

Méndez, E. (2022). Gerencia de las organizaciones educativas. Revista Negotium, (23), 202-226. http://ojs.revistanegotium.org/index.php/negotium/article/view/145/123

Ming-Chang, L. y Mei-Wen, H. (2009). Knowledge Value Chain Model Implemented for Supply Chain Management Performance. NCM '09: Proceedings of the 2009 Fifth International Joint Conference on INC, IMS and IDC., 606-611. https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/5331781

Monarca, H. (2018). Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas. España: Dykinson.

Novoa, A. (2004). Promoción y realización social del talento humano como factor de la creatividad e innovación en instituciones formales. http://repiica.iica.int/docs/B0001e/B0001e.pdf

Paz, A., Sánchez, J. y Sánchez, I. (2018). Liderazgo gerencial acción estratégica de las empresas de servicios públicos. Primera edición, Editorial de la Universidad de La Guajira, Colombia.

Pérez, M., Acosta, I. y Acosta, D. (2014). Formación gerencial y epistemológica. Revista formación Gerencial, 13(1), 38-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7178378

Tejada. A, (2003). Los modelos actuales de gestión en las organizaciones. Gestión del talento, gestión del conocimiento y gestión por competencias. Psicología desde el Caribe, (12), 115- 133. https://www.redalyc.org/pdf/213/21301208.pdf

Velásquez Vásquez, F. (2002). Escuelas e interpretaciones del pensamiento administrativo. Estudios gerenciales, 18(83), 31-55. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-59232002000200002&script=sci_abstract&tlng=pt

Zavarce, C., Briceño, M., y Chacín, M. (2009). Descriptores del pensamiento gerencial emergente. Visión Gerencial, (1), 187-201. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=465545880006

Published

2023-06-29

How to Cite

Salas Bustos, . D. A., & Bustos Lozano, . H. L. (2023). The contemporary educational manager. Revista Honoris Causa, 15(1), 110–125. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/285