Environmental showcase of the virtual community of collaborative learning Universidad Yacambú

Authors

Keywords:

environmental showcase, virtual communitiy, collaborative learning

Abstract

In the doctoral research I had the opportunity to delve into interpretive knowledge, based on a qualitative approach using the phenomenological method supported by hermeneutics, assuming the research as a dialogical adventure, with the purpose of generating a theoretical approach to praxeology of collaborative learning in knowledge management in virtual environments of the Yacambú University (UNY). In this sense, I obtained as a product the Environmental Showcase of the Virtual Community of Collaborative Learning of the Yacambú University, which consists of creating a virtual classroom in the environmental area at the disposal of the national and international professional community, which effectively offers the opportunity to share knowledge in a real journey, in virtual time. It is concluded that knowledge management in the environmental window is specified through a simultaneous process of active intervention of participants, teachers / facilitators and coordinators who, supported by their experiences and skills, will generate new knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ángel, W. (2015). Los estilos de aprendizaje y el trabajo colaborativo en los ambientes virtuales. Tesis Doctoral. Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), Madrid-España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=64975

Cardosi, E. (2017). Gestión del conocimiento basada en entornos personales de aprendizaje desde la comunidad digital. Tesis Doctoral no publicada. Universidad Yacambú, Cabudare-Venezuela.

Celaya, G. (1971). Operaciones poéticas. 1era Edición. Editorial Visor. Madrid.

Drucker, P. (1993). La sociedad poscapitalista. Editorial Norma. Bogotá. Colombia.

Godoy, M. y Briceño, M. (2008). Constructos teóricos que fundamentan las competencias del docente universitario para la gestión del conocimiento en contextos virtuales de aprendizaje. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida-Venezuela. ISSN 1316-9505. Enero-diciembre. Nº 13 (2008):81-100. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65216719005

Henríquez, G. (2002). El uso de herramientas de internet en la investigación social. Cinta Moebio 13: 74-85 www.moebio.uchile.cl/13/henriquez.htm

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2015). Metodología de la Investigación. (5ta Edición.). México: McGraw-Hill Internacional. https://www.esup.edu.pe/ descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Kaliniuk, A. y Obez, R. (2017). Los formularios en línea en la recolección y análisis de datos de la investigación cualitativa. Universidad Nacional del Nordeste, Argentina. https://ciaiq.org/2017/wp-content/uploads/2013/11/Workshop_CIAIQ2017_ KaliniukObez_150317.pdf

Martínez, M. (2004). Ciencia y arte de la metodología cualitativa. México: Trillas.

Martínez, J. (2011). Métodos de Investigación Cualitativa. Revista Silogismo, Más que conceptos. N°08, 2011. Julio-Diciembre ISSNN 1909-955X. http://www.cide. edu.co/doc/investigacion/3.%20metodos%20de%20investigacion.pdf

Mirabal, J. (2015). Gestión dinámica de conocimiento organizacional. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento. https://dialnet. unirioja.es/descarga/articulo/5178415.pdf

Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1995). La organización creadora del conocimiento. Como las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación. Traducido por Martín Hernández Kock. https://eva.fcs.edu.uy/pluginfile.php/86017/mod_resource/content/1/Nonaka%20y%20Takeuchi_cap%203.pdf

Orellana, D. y Sánchez, M. (2006). Técnicas de recolección de datos en entornos virtuales más usadas en la investigación cualitativa. Revista de Investigación Educativa, vol. 24, N° 1. Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica Murcia, España https://www.redalyc.org/pdf/2833/283321886011.pdf

Pérez, T. (2016). Episteme de la gestión del conocimiento mediante el uso de las TIC en los docentes de la UPEL-IPB. Tesis doctoral no publicada. Universidad Yacambú, Cabudare-Venezuela.

Ponjuán, G. (2011). La gestión de información y sus modelos representativos. Valoraciones Ciencias de la Información, vol. 42, núm. 2, mayo-agosto, 2011, pp. 11-17 Instituto de Información Científica y Tecnológica La Habana, Cuba. https://www.redalyc.org/pdf/1814/181422294003.pdf

Vaca, J. (2017). Sistema de recomendación de tareas basados en competencias educativas registradas en un portafolio electrónico. Tesis Doctoral. Universidad de Extremadura, España. http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/5553/TDUEX_2017_Vaca_Sanchez.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2021-06-28

How to Cite

Arismendi Collantes, L. I. (2021). Environmental showcase of the virtual community of collaborative learning Universidad Yacambú. Revista Honoris Causa, 13(1), 22–34. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/42

Issue

Section

Scientific articles