The three axes that move the world of the entrepreneur's management

Authors

Keywords:

axes, management movement, entrepreneur

Abstract

The entrepreneur in management plays a fundamental role, because the success of the venture depends on it. For this, there are three (3) axes to take into account: decision making, financial capacity and competitiveness, which are interrelated with the attitude of the entrepreneur, his management style and the way he manages financial resources. Through this article we present the interpretation made to the three axes that move the entrepreneur's management to improve the management of the enterprises, located in the Libertador Municipality of the Mérida state. The research has a qualitative approach, an interpretive paradigm, the method used was the phenomenological-hermeneutical. The inquiries were taken from five (5) entrepreneurs, with five (5) years established the ventures. This was achieved using an in-depth interview with a script of six (6) questions, two for each axis. The final considerations show strategies to improve the entrepreneur's managerial practice. It was recommended that you must have the responsibility, strength and passion as the basis for making effective decisions based on the appropriate resource, thus facilitating constant innovation and positively influencing the company, therefore, in the competitiveness demanded by the market and today's management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, S. y Ocampo, L. (2018). De emprendedor a empresario. Haga que su negocio ¡sea negocio! (1a ed.). México: Grupo Editorial Patria, S.A. de C.V.

Alvares, C.; Muñiz, L.; Morán, J.; Merchán, L.; Conforme, G; Nevárez, E; Romero, R. (2019). Las ideas de negocios, el emprendimiento y el marketing digital. [Libro en Línea]. (1a ed.). Alicante- España: Editorial área de Innovación y desarrollo, S.L.

Amaya, A. (2010). Toma de decisiones gerenciales métodos cuantitativos para la administración. [Libro en Línea]. (Segunda Edición). Bogotá: D.C. ECOE Ediciones.

Arteta, C. (2017). Hermenéutica, pedagogía y praxeología. Universidad Libre Seccional Barranquilla. Barranquilla-Colombia: Editorial Kimpres S.A.S. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/17663/HERMENEUTICA%20%286%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arias, F. (2016). El proyecto de investigación: introducción a la metodología científica. (Séptima edición). Venezuela: Editorial Episteme, C.A.

Bachelard, G. (2004). La formación del espíritu científico. (25a ed.). México: Siglo XXI Editores, S.A. de C.V.

Barrios, K.; Contreras, J.; Olivero, E. (2019). La Gestión por Procesos en las Pymes de Barranquilla: Factor Diferenciador de la Competitividad Organizacional. Scielo, Inf. Tecnol. 30(2) https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S071807642019000200103&script=sci_arttext&tlng=n

Blank, S. y Dorf, B. (2018). El manual del emprendedor: La guía paso a paso para crear una gran empresa. España: Centro Libros PAPF. https://www.3ciencias.com/wpcontent/uploads/2018/05/Fundamentos-de emprendimiento.pdf

Casillas, T. y Martí, J. (2011). Guía para la Creación de Empresas. (Primera Edición). Madrid – España: Escuela de Organización Industrial- Colección EOI.

Castillo, N. (2021). Fenomenología como método de investigación cualitativa: preguntas desde la práctica investigativa. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, ReLMIS, 20(10), pp. 7-18. http://relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/fenomenologia_como_metodo

Drucker, P. (2002). Los desafíos de la gerencia para el siglo XXI. Bogotá: Editorial Norma.

Herrera, J. (2016). Impacto emprendedor: La fuerza que mueve al mundo. [Libro en Línea]. Santiago, Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Herrera, A.; Betancourt, V.; Herrera, A. H; Vega, S.; Vivanco, E. (2016). Razones financieras de liquidez en la gestión Empresarial para toma de decisiones. QUIPUKAMAYOC. 24(46), pp. 151-160. UNMSM, Lima – Perú. Facultad de Ciencias Contables.

Kotler, P. y Armstrong, G. (2013). Fundamentos de Marketing. (11a ed.). México: Prentice Hall, INC.

Montenegro, M.; Vega, S. y Rivera, L. (2019). Los emprendedores de la zona 3 del Ecuador: un análisis comparativo desde sus competencias. Boletín de Coyuntura, (20), pp. 9-15. UTA – Ecuador. https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/685/667

Parra, M., Rubio, G., López, L. (2017). Emprendimiento y Creatividad: Aspectos Esenciales para Crear Empresa. (Primera Edición). Bogotá: Ecoe Ediciones.

Phillips, T. y Clare, R. (2016). Juego de tronos para los negocios: 5 lecciones del mundo de los 7 reinos: estrategia, ética y liderazgo. España: Editorial Conecta.

Quispe, C. (2017). Influencia de los Estados Financieros en la Toma de Decisiones Estratégicas de las Empresas de Distribución Eléctrica del Perú. Tesis doctoral. Universidad Nacional del Centro del Perú Escuela de Posgrado Unidad de Posgrado de la Facultad de Ciencias de la Administración. http://repositorio.uncp.edu.pe/bitstream/handle/UNCP/4127/Quispe%20Anccasi.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sornoza, D.; Parrales, M.; Sornoza, G.; Cañarte, T.; Castillo, M.; Guaranda, V.; Delgado, H. (2018). Fundamentos de emprendimiento. (Primera Edición). Alicante – España: Editorial Área de Innovación y Desarrollo, S.L. https://www.3ciencias.com/wpcontent/uploads/2018/05/Fundamentos-de emprendimiento.pdf

Ramírez, C. (2010). Fundamentos de administración. (3a ed.). Bogotá- Colombia: Ecoe Ediciones.

Strauss, A. y J. Corbin (2016). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial de la Universidad de Antioquia.

Tarziján, J. (2018). Fundamentos de estrategia empresarial. (5a ed.). Santiago, Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Torres, N. (2019). Epistemología de la gerencia avanzada. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales.

Ezequiel Zamora (UNELLEZ). Revista Científica Gerens. (5), 57-64. Ensayo 6.

Landazury, L.; Basso, M.; Neugovsen, G.; Mercant, S.; Jaafar, H.; Ruz, A. (2018). Toma de decisiones y sus repercusiones sobre costos transaccionales en las empresas. Espacios, 39 (24), p. 7. https://www.revistaespacios.com/a18v39n24/a18v39n24p07.pdf 17

Van de Berghe, É. (2016). Gestión gerencial y empresarial aplicadas al siglo XXI. (4a ed.). Bogotá: Ecoe Ediciones.

Vallmitjana, N. (2005). La Actividad Emprendedora de los Graduados IQS. Tesis Doctoral. Universidat Ramón Llull. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/145034/Tesis%20Nuria%20Vallmitjana%20Palau.pdf?sequence=1

Zaid, A. (2017). Somos resilientes. (1a ed.). Murcia- España: CreateSpace Independent Publishing Platform.

Zamora, C. (2018). La importancia del emprendimiento en la economía: el caso de Ecuador. Revista ESPACIOS. 39(07), p. 15. https://www.revistaespacios.com/a18v39n07/a18v39n07p15.pdf

Zavala, C. y López, J. (2019). La alta gerencia como elemento relevante en la competitividad del emprendedor en el estado de Guanajuato. Jóvenes en la ciencia. 6, 1-10. Universidad de Guanajuato. http://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/3113/2578

Published

2021-06-28

How to Cite

Arias Presilla, L. (2021). The three axes that move the world of the entrepreneur’s management. Revista Honoris Causa, 13(1), 35–51. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/43

Issue

Section

Scientific articles