Knowledge management, organizational learning, sustainability: realities and challenges of universities in emerging environments
Keywords:
Knowledge management, Organizational learning, Sustainability, Emerging environmentsAbstract
This essay aims to present a theoretical, critical-reflective compendium on knowledge management and organizational learning as pillars of sustainability of the university in emerging environments; it is based on the documentary review carried out to formally structure the thesis within the framework of the doctorate in Educational Sciences of the Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, Barquisimeto nucleus, focused on the Organizational Learning research line of this house of studies. Its extension includes the introduction as a thematic preamble, exposition of the reasons for its importance and the structuring of the scientific product; the argumentative development with the interpretative statement of the topic, based on its key words to theoretically relate the corresponding prospective approaches; in the closing of the production, although it is an unfinished section given the mutable vision of the new scenarios, considerations are made regarding the realities and challenges of university educational institutions in emerging environments and finally, the consulted references are presented.
Downloads
References
Consejo Latinoamericano de Escuelas de Administración (CLADEA) (2020). 55° Asamblea Anual. https://cladea.org/wp-content/uploads/2021/12/CLADEA2020paper33.pdf
Correa, A.; Benjumea, M. y Valencia, A. (2019). La Gestión de Conocimiento. Una alternativa para la Solución de problemas educacionales. Revista Electrónica Educare. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7002105.pdf
González, A. (2019). Incidencia de las Organizaciones Inteligentes en la Gestión del Conocimiento. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonia. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7062659
Guglielmo, E. (2023). Sostenibilidad Organizacional en Escenarios Emergentes como desafíos del Sistema de Gestión de Calidad ISO9001:2015. Revista Gerentia. https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/Gerentia/article/view/1017/1346
Holtshouse, D. (2010). Trabajo del conocimiento 2020: reflexiones sobre el trabajo del conocimiento en el futuro. Revista On the Horizon. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/10748121011072645/full/html
Ibarra, J. , Velarde, M. y Gálvez, L. (2017). La Sustentabilidad en las Organizaciones como resultado de la condición Postmoderna de la Cultura. https://www.researchgate.net/publication/316862575Lasustentabilidadenlasorganizacionescomounacondicionpostmodernadelacultura_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
Kap, M. (2022). Tiempos Híbridos: Escenarios Educativos Emergentes. En Koreck, A. y Vogler, R. Revista Psicoanálisis-Educacion. https://www.aacademica.org/miriamkap/40.pdf
Rodríguez-Llora, V. y Herrera-Caballero, J. (2021). El Aprendizaje Organizacional en Instituciones de Educación Superior. Caso de estudio de un grupo de investigación. Revista Electrónica Educare. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v25n3/1409-4258-ree-25-03-39.pdf
Martínez, M., González, D. y Herrera, C. (2022). El aprendizaje organizacional en el mejoramiento del desempeño institucional de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. [Revista en Línea]. Revista Estrategia y Gestión Universitaria. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2309/4111
Villasana, L., Hernández, P. y Ramírez, E. (2021). La gestión del conocimiento, pasado, presente y futuro. Una revisión de la literatura. Revista Trascender, Contabilidad y Gestión. https://www.scielo.org.mx/pdf/tcg/v6n18/2448-6388-tcg-6-18-53.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mary Ynocente Cedeño Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.