Knowledge management in institutions of Lara state university education
Keywords:
knowledge management, university education, social responsibility, teacher and studentAbstract
The present research was intended to carry out a study in the university sector about the management of knowledge from the spaces of university functions, in accordance with the provisions of Venezuelan legislation. In this sense, the purpose consisted in interpreting the knowledge management developed in the Libertador Experimental Pedagogical Universities, the Pedagogical Institute of Barquisimeto and Yacambú, based on the perception of its university actors. The ontoepistemic and methodological stance was the interpretive paradigm with a qualitative approach. Likewise, epistemically the theory started from social constructionism, revealing what was pointed out by university actors; the method assumed was the phenomenological-hermeneutical. Among the categories that emerged, the following stand out: research at the service of society, university knowledge management, the student within the community context and the teacher as a socializer of knowledge. As a contribution to this research, it stands out that the leading role of universities in the development of the country is indisputable, the generation of knowledge as a product of the investigative activity of the members of the university community responds to the social needs that arise, for which it becomes operational with activities of social responsibility and training planned and immersed in the dynamics of each institution.
Downloads
References
Baca, H. (2015). La responsabilidad social universitaria: propuesta conceptual y medición en el ámbito de una Universidad Privada de Lima – Perú. Tesis Doctoral no Publicada. Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/38435/TESIS%20definitiva.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Báez, J. (2009). Investigación cualitativa. 2da ed. España: ESIC Editorial.
Bautista, N. (2011). Proceso de la investigación cualitativa. Epistemología, metodología y aplicaciones. Colombia: Manual Moderno.
Becerra, R. (12 de Febrero 2012). Heidegger. Aportes en la construcción de la investigación cualitativa. Blogger. http://becerrarafael.blogspot.com/2012/02/heidegger-aportes-en-la-construccion-de.html
Da Costa, C. (2015). Gestión del conocimiento y Comunidades de Práctica. Tesis Doctoral no Publicada. Universidad de León. http://buleria.unileon.es/xmlui/handle/10612/4391
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Hernández, N. (2014). Teoría de la gestión del conocimiento. https://www.gestiopolis.com/teoria-de-la-gestion-del-conocimiento
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGrawHill-Interamericana.
Larrea, M. (2006). La gestión del conocimiento y la universidad del futuro. Revista FACES, 17(1), Universidad de Carabobo. http://servicio.bc.uc.edu.ve/faces/revista/vol27n1/art%202.pdf
León, E. (2009). El giro hermenéutico de la fenomenológica en Martín Heidegger. Polis, 8(22). http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682009000100016
Ley de Universidades. (1970). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, Número 1.429 (Extraordinario), septiembre, 1970.
Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.
Martínez, M. (2011). Comportamiento Humano. México: Trillas.
Nieves, Y. y León, M. (2001). La gestión del conocimiento: una nueva perspectiva en la gerencia de las organizaciones. ACIMED, 9(2), 121-126 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352001000200004
Otter, T. y Cortez, M. (2003). Gestión del Conocimiento. Conceptos, Ideas, Herramientas. http://www.kas.de/wf/doc/kas_21114-1522-4-30.pdf?101203155653
Padrón, J. (2014). Notas sobre enfoques epistemológicos, estilos de pensamiento y paradigmas. La Universidad del Zulia. http://padron.entretemas.com.ve/Notas_EP-EnfEpistPdigmas.pdf
Rodríguez y otros (1999). Metodología de la investigación cualitativa. España: Algive.
Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. España: McGrawHill.
Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Universia, 12(5), http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v5n12/v5n12a6.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.