Higher education in Chiapas from the perspective of digital inequality in times of the covid-19 pandemic
Keywords:
distance education, digital inequality, Covid-19, higher educationAbstract
This article presents the results of a research conducted in 2020 on technological inequality in "online education" during Covid-19 pandemic among students of the Autonomous University of Chiapas. Questions of this research: Does the modality of "online education" widen the educational inequalities of university students? What were the strategies of teachers and students to give continuity to pedagogical communication, and what were the strategies of teachers and students to give continuity to pedagogical communication? Methodology used was socio-anthropological with a qualitative approach, the methodological strategy contemplated the following stages: a) choosing of students and teachers, b) interviews with students, through “Google Meet” application and chat, c) interviews with teachers through Zoom application and chat d) transcription of the interviews and systematization of the information in Microsoft Access. Results show the deepening of inequality among students as a result of "online education" and "virtualization". Most used technology by university teachers in this modality were social networks and WhatsApp, but not the university educational platform.
Downloads
References
Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
Berardi, F. (2020). Más allá del colapso: tres meditaciones sobre las condiciones resultante posibles. Capitalismo y pandemia. Φ Filosofía Libre, (pp. 38-44). https://kehuelga.net/IMG/pdf/Capitalismo-y-Pandemia.pdf
Díaz-Barriga, A. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En Aguilar, J., Alcántara, A. Barrón, C. y Casanova, H. (Eds.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 19-29). UNAM. México. https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia
Casanova, H. (2020). Presentación. En Aguilar, J. Alcántara, A. Barrón, C. y Casanova, H. (Eds.), Educación y pandemia. Una visión académica. (pp. 10-18). UNAM, México. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2018). Informe de pobreza y evaluación 2018. Chiapas. https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/Chiapas
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2019). Informe de pobreza y evaluación 2020 Chiapas. https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/Chiapas/PublishingImages/Pob reza_2020/Pobreza_2018-2020_CHIS.jpg
Giddens, A. y Sutton, P. (2015). Conceptos esenciales de Sociología. Madrid: Alianza Editorial.
Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática. (2015). Encuesta intercensal 2015. Encuesta en hogares. http://www.beta.inegi.org.mx/proyectos/enchogares/especiales/intercensal/
Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática. (2019). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la información en los Hogares (ENDUITH) 2019. https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2019/#Tabulados
Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática. (2020). Censo de Población y Vivienda 2020. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/default.html
Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de Covid-19. En Aguilar, J. Alcántara, A. Barrón, C. Casanova Cardiel, H. (Eds.) Educación y pandemia. Una visión académica. (pp.115-121). UNAM, México.
https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia
Mancera, C., Serna, L. y Barrios, M. (2020). Pandemia: maestros, tecnología y desigualdad. Revista Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/?p=2286
Red de Estudios de Desigualdades. (2018). Informe de desigualdades en México 2018. México: Colegio de México/Fundación Colmex y BBVA. Bancomer/BBVA Research. https://desigualdades.colmex.mx/informe-desigualdades-2018.pdf
Sarlo, B. (2020). Depende de nosotros. En Llamosas, G. Gullo, E. y Kern, A.(Eds.), El futuro después del COVID 19. (pp.109-114). https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/el_futuro_despues_del_covid-19_0.pdf
Universidad Autónoma de Chiapas. Educación a distancia. Coordinación General de Universidad Virtual. https://www.uv.unach.mx/about
Valcárcel, A. (2020). Toda nuestra cultura tiene su origen en las pestes. En Capitalismo y pandemia, (pp. 76-82). Φ Filosofía Libre. https://kehuelga.net/IMG/pdf/Capitalismo-y-Pandemia.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.