Higher education in Chiapas from the perspective of digital inequality in times of the covid-19 pandemic

Authors

Keywords:

distance education, digital inequality, Covid-19, higher education

Abstract

This article presents the results of a research conducted in 2020 on technological inequality in "online education" during Covid-19 pandemic among students of the Autonomous University of Chiapas. Questions of this research: Does the modality of "online education" widen the educational inequalities of university students? What were the strategies of teachers and students to give continuity to pedagogical communication, and what were the strategies of teachers and students to give continuity to pedagogical communication? Methodology used was socio-anthropological with a qualitative approach, the methodological strategy contemplated the following stages: a) choosing of students and teachers, b) interviews with students, through “Google Meet” application and chat, c) interviews with teachers through Zoom application and chat d) transcription of the interviews and systematization of the information in Microsoft Access. Results show the deepening of inequality among students as a result of "online education" and "virtualization". Most used technology by university teachers in this modality were social networks and WhatsApp, but not the university educational platform.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha Patricia Ochoa, Universidad Autónoma de Chiapas - México

Tuxtla Gutiérrez-Chiapas

References

Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.

Berardi, F. (2020). Más allá del colapso: tres meditaciones sobre las condiciones resultante posibles. Capitalismo y pandemia. Φ Filosofía Libre, (pp. 38-44). https://kehuelga.net/IMG/pdf/Capitalismo-y-Pandemia.pdf

Díaz-Barriga, A. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En Aguilar, J., Alcántara, A. Barrón, C. y Casanova, H. (Eds.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 19-29). UNAM. México. https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia

Casanova, H. (2020). Presentación. En Aguilar, J. Alcántara, A. Barrón, C. y Casanova, H. (Eds.), Educación y pandemia. Una visión académica. (pp. 10-18). UNAM, México. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2018). Informe de pobreza y evaluación 2018. Chiapas. https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/Chiapas

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2019). Informe de pobreza y evaluación 2020 Chiapas. https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/Chiapas/PublishingImages/Pob reza_2020/Pobreza_2018-2020_CHIS.jpg

Giddens, A. y Sutton, P. (2015). Conceptos esenciales de Sociología. Madrid: Alianza Editorial.

Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática. (2015). Encuesta intercensal 2015. Encuesta en hogares. http://www.beta.inegi.org.mx/proyectos/enchogares/especiales/intercensal/

Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática. (2019). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la información en los Hogares (ENDUITH) 2019. https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2019/#Tabulados

Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática. (2020). Censo de Población y Vivienda 2020. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/default.html

Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de Covid-19. En Aguilar, J. Alcántara, A. Barrón, C. Casanova Cardiel, H. (Eds.) Educación y pandemia. Una visión académica. (pp.115-121). UNAM, México.

https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia

Mancera, C., Serna, L. y Barrios, M. (2020). Pandemia: maestros, tecnología y desigualdad. Revista Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/?p=2286

Red de Estudios de Desigualdades. (2018). Informe de desigualdades en México 2018. México: Colegio de México/Fundación Colmex y BBVA. Bancomer/BBVA Research. https://desigualdades.colmex.mx/informe-desigualdades-2018.pdf

Sarlo, B. (2020). Depende de nosotros. En Llamosas, G. Gullo, E. y Kern, A.(Eds.), El futuro después del COVID 19. (pp.109-114). https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/el_futuro_despues_del_covid-19_0.pdf

Universidad Autónoma de Chiapas. Educación a distancia. Coordinación General de Universidad Virtual. https://www.uv.unach.mx/about

Valcárcel, A. (2020). Toda nuestra cultura tiene su origen en las pestes. En Capitalismo y pandemia, (pp. 76-82). Φ Filosofía Libre. https://kehuelga.net/IMG/pdf/Capitalismo-y-Pandemia.pdf

Published

2021-12-15

How to Cite

Ochoa, M. P. (2021). Higher education in Chiapas from the perspective of digital inequality in times of the covid-19 pandemic. Revista Honoris Causa, 13(2), 17–25. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/64

Issue

Section

Scientific articles