Formative and reflective assessment of learning in financial management students, technical baccalaureate of Ecuador

Authors

Keywords:

technical baccalaureate, formative assessment, reflective assessment

Abstract

The technical baccalaureate provides graduates with theoretical and practical knowledge in various specialties, while also defining competencies, skills, and interests for their subsequent studies. They also complete professional internships to enter the labor and productive market, contributing to the economy of their families, the province, and the nation. From this perspective, this research aimed to analyze the formative and reflective learning assessment of financial management students at the technical baccalaureate at the Juan de Velasco Educational Unit in Riobamba, Ecuador. The research adopted a positivist paradigm and quantitative approach in a field study with a descriptive level and a non-experimental/transsectional design. The sample consisted of 15 teachers, who provided the requested information by completing a 16-item questionnaire with response options of "always," "sometimes," and "never." The instrument was content-validated (by expert judgment) with very high reliability (0.82, using Cronbach's alpha internal consistency method). Data analysis revealed that 39% of educators sometimes implement guidelines in learning assessment. The main conclusion is that this process lacks essential characteristics for it to be formative and reflective. These professionals display an attachment to traditional methodologies such as written tests, restricting the collection of information through various techniques and instruments, and failing to provide opportunities for students to play an active role, enabling them to develop their autonomy and critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulina Lorena Ñauñay Ilbay, Ministerio de Educación de Ecuador

MSc. en Gerencia Educacional. MBA Negociaciones y Comercio Exterior. Lcda. en Ciencias Administrativas, administrador de empresas. Ing. en administración de empresas. Ministerio de Educación de Ecuador.

Vicente Leonardo Sornoza Mendoza, Asesor docente en el ejercicio libre de su profesión

Ing. en Diseño Gráfico. MSc. en Gerencia Educacional. Doctorante en Gerencia. Asesor docente en el ejercicio libre de su profesión.

References

Arias, J. (2020). Técnicas e instrumentos de investigación científica. https://doi.org/http://hdl.handle.net/20.500.12390/2238

Arias, J. & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. https://doi. org/http://hdl.handle.net/20.500.12390/2260

Bizarro, W., Paucar, P. & Chambi, E. (2021). Evaluación formativa: una revisión sistemática de estudios en aula. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 872-891. https://revistahorizontes. org/index.php/revistahorizontes/article/view/265

Caicedo, S., Chalar, K., García, S. & Granados, J. (2025). Estrategia didáctica motivadora para el fortalecimiento de la formación en servicios hoteleros mediante la integración de un LMS Canvas. MQRInvestigar, 9(3), e764. https://www.investigarmqr.com /2025/index.php/mqr/article/view/764

Cruzado, J. (2022). La evaluación formativa en la educación. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(2), 149-160. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672

Cunill, M. & Curbelo, L. (2021). Una aproximación a la autorregulación del aprendizaje desde la evaluación formativa en la educación médica. Educación Médica Superior, 35(1). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2498

Delgado, M. y Zambrano, L. (2021). Técnicas creativas para la evaluación del aprendizaje en los estudiantes de bachillerato. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales. 6(3), 48–62. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/index

Espinoza, E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Universidad y Sociedad,13(4), 389-397. http://scielo.sld. cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400389

Hernández, R., Fernández C, & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). McGraw-Hill Education.

Joya, M. (2020). La evaluación formativa, una práctica eficaz en el desempeño docente. Revista Scientific, 5(16), 179–193. https://www.indteca.com/ojs/ index.php/Revista_Scientific/article/view/438

Luna, M., Bazán, M., Peralta, L. & Gaona, M. (2023). Impacto de la Evaluación Formativa en la Educación Primaria. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 16(2), 335-346. https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.431

Huayamave, A., Macías, D. & Paredes, N. (2025). Estrategias de evaluación educativa en docentes de bachillerato. Revista InveCom, 5(2). https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2739-00632025000202031

Mackintosh, C. (2021). An evaluation of formative feedback and its impact on undergraduate student nurse academic achievement. Nurse Education in Practice, 50. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1471595320310167?via%3Dihub

Manjarrés, P. (2024). Evaluación como proceso en el sistema educativo. Revista Multidisciplinaria. 21(2), 89-105. https://www.revistas.upel.edu. ve/index.php/dialogica/article/ download/3297/3695/7913

Ministerio de Educación de Ecuador. (2016). Currículo de Bachillerato. https://educacion.gob.ec/bachillerato-tecnico/

Ministerio de Educación de Ecuador. (2023). Bachillerato Técnico: Actualización y Fortalecimiento Curricular. https://educacion.gob.ec/bachillerato-tecnico/

Ministerio de Educación de Ecuador (2021). Currículo priorizado bachillerato.https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2025/08/ Curriculo-Priorizado-Bachillerato.pdf

Ordóñez, P., Pulgarín, J., Jiménez, T. & Anzoátegui, S. (2023). Evaluación en el Bachillerato General Unificado de Ecuador. Una mirada crítica a la implementación y sus implicaciones. Revista de la Universidad del Zulia, 14(41), 229-254. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9170430

UNESCO, Banco Mundial y OIT. (2023). Building Better Formal TVET Systems: Principles and Practice in Low- and Middle-Income Countries. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385974

Unidad Educativa Juan de Velasco. (2024). Informe de pertinencia y viabilidad para la modificación del servicio educativo en la oferta de bachillerato técnico con la actualización de la figura profesional de gestión financiera. Riobamba: Autor.

Varga, R., Mejía, M., & Huamancha, M. (2024). Tendencias de la Evaluación Formativa en la Educación Básica. Revista Docentes 2.0, 17(2), 376–389. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/572/1413

Vásquez, R., Rodríguez, R., Buenaventura, E. & Medina, G. (2025). Evaluación formativa y retroalimentación continua en el bachillerato del Ecuador. Revista Polo del Conocimiento, 10(5). https://polodelconocimiento. com/ojs/index.php/es/article/view/10037/html

Velásquez, W. (2024). La Evaluación Formativa y la Retroalimentación: Un reto en los Estudiantes de Secundaria. Aula Virtual, 5(12), 133-160. https://doi.org/ 10.5281/zenodo.11121674

Vizcaíno, P., Cedeño, R. & Maldonado, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723-9762. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7658

Published

2025-12-08

How to Cite

Ñauñay Ilbay, P. L., & Sornoza Mendoza, V. L. (2025). Formative and reflective assessment of learning in financial management students, technical baccalaureate of Ecuador. Revista Honoris Causa, 17(2), 21–41. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/735

Issue

Section

Scientific articles