Formative and reflective assessment of learning in financial management students, technical baccalaureate of Ecuador
Keywords:
technical baccalaureate, formative assessment, reflective assessmentAbstract
The technical baccalaureate provides graduates with theoretical and practical knowledge in various specialties, while also defining competencies, skills, and interests for their subsequent studies. They also complete professional internships to enter the labor and productive market, contributing to the economy of their families, the province, and the nation. From this perspective, this research aimed to analyze the formative and reflective learning assessment of financial management students at the technical baccalaureate at the Juan de Velasco Educational Unit in Riobamba, Ecuador. The research adopted a positivist paradigm and quantitative approach in a field study with a descriptive level and a non-experimental/transsectional design. The sample consisted of 15 teachers, who provided the requested information by completing a 16-item questionnaire with response options of "always," "sometimes," and "never." The instrument was content-validated (by expert judgment) with very high reliability (0.82, using Cronbach's alpha internal consistency method). Data analysis revealed that 39% of educators sometimes implement guidelines in learning assessment. The main conclusion is that this process lacks essential characteristics for it to be formative and reflective. These professionals display an attachment to traditional methodologies such as written tests, restricting the collection of information through various techniques and instruments, and failing to provide opportunities for students to play an active role, enabling them to develop their autonomy and critical thinking.
Downloads
References
Arias, J. (2020). Técnicas e instrumentos de investigación científica. https://doi.org/http://hdl.handle.net/20.500.12390/2238
Arias, J. & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. https://doi. org/http://hdl.handle.net/20.500.12390/2260
Bizarro, W., Paucar, P. & Chambi, E. (2021). Evaluación formativa: una revisión sistemática de estudios en aula. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 872-891. https://revistahorizontes. org/index.php/revistahorizontes/article/view/265
Caicedo, S., Chalar, K., García, S. & Granados, J. (2025). Estrategia didáctica motivadora para el fortalecimiento de la formación en servicios hoteleros mediante la integración de un LMS Canvas. MQRInvestigar, 9(3), e764. https://www.investigarmqr.com /2025/index.php/mqr/article/view/764
Cruzado, J. (2022). La evaluación formativa en la educación. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(2), 149-160. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672
Cunill, M. & Curbelo, L. (2021). Una aproximación a la autorregulación del aprendizaje desde la evaluación formativa en la educación médica. Educación Médica Superior, 35(1). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2498
Delgado, M. y Zambrano, L. (2021). Técnicas creativas para la evaluación del aprendizaje en los estudiantes de bachillerato. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales. 6(3), 48–62. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/index
Espinoza, E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Universidad y Sociedad,13(4), 389-397. http://scielo.sld. cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400389
Hernández, R., Fernández C, & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). McGraw-Hill Education.
Joya, M. (2020). La evaluación formativa, una práctica eficaz en el desempeño docente. Revista Scientific, 5(16), 179–193. https://www.indteca.com/ojs/ index.php/Revista_Scientific/article/view/438
Luna, M., Bazán, M., Peralta, L. & Gaona, M. (2023). Impacto de la Evaluación Formativa en la Educación Primaria. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 16(2), 335-346. https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.431
Huayamave, A., Macías, D. & Paredes, N. (2025). Estrategias de evaluación educativa en docentes de bachillerato. Revista InveCom, 5(2). https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2739-00632025000202031
Mackintosh, C. (2021). An evaluation of formative feedback and its impact on undergraduate student nurse academic achievement. Nurse Education in Practice, 50. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1471595320310167?via%3Dihub
Manjarrés, P. (2024). Evaluación como proceso en el sistema educativo. Revista Multidisciplinaria. 21(2), 89-105. https://www.revistas.upel.edu. ve/index.php/dialogica/article/ download/3297/3695/7913
Ministerio de Educación de Ecuador. (2016). Currículo de Bachillerato. https://educacion.gob.ec/bachillerato-tecnico/
Ministerio de Educación de Ecuador. (2023). Bachillerato Técnico: Actualización y Fortalecimiento Curricular. https://educacion.gob.ec/bachillerato-tecnico/
Ministerio de Educación de Ecuador (2021). Currículo priorizado bachillerato.https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2025/08/ Curriculo-Priorizado-Bachillerato.pdf
Ordóñez, P., Pulgarín, J., Jiménez, T. & Anzoátegui, S. (2023). Evaluación en el Bachillerato General Unificado de Ecuador. Una mirada crítica a la implementación y sus implicaciones. Revista de la Universidad del Zulia, 14(41), 229-254. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9170430
UNESCO, Banco Mundial y OIT. (2023). Building Better Formal TVET Systems: Principles and Practice in Low- and Middle-Income Countries. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385974
Unidad Educativa Juan de Velasco. (2024). Informe de pertinencia y viabilidad para la modificación del servicio educativo en la oferta de bachillerato técnico con la actualización de la figura profesional de gestión financiera. Riobamba: Autor.
Varga, R., Mejía, M., & Huamancha, M. (2024). Tendencias de la Evaluación Formativa en la Educación Básica. Revista Docentes 2.0, 17(2), 376–389. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/572/1413
Vásquez, R., Rodríguez, R., Buenaventura, E. & Medina, G. (2025). Evaluación formativa y retroalimentación continua en el bachillerato del Ecuador. Revista Polo del Conocimiento, 10(5). https://polodelconocimiento. com/ojs/index.php/es/article/view/10037/html
Velásquez, W. (2024). La Evaluación Formativa y la Retroalimentación: Un reto en los Estudiantes de Secundaria. Aula Virtual, 5(12), 133-160. https://doi.org/ 10.5281/zenodo.11121674
Vizcaíno, P., Cedeño, R. & Maldonado, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723-9762. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7658
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paulina Lorena Ñauñay Ilbay, Vicente Leonardo Sornoza Mendoza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















