Augmented reality: an undefectable technological tool for immersive learning in virtual environments

Authors

Keywords:

augmented reality, technological tool, immersive learning, virtual environments

Abstract

The main objective of this essay is to analyze augmented reality as an unfailing technological tool for immersive learning in virtual environments. The methodology is part of a documentary-type study, in which different documents, both printed and digital, are used, for which relevant information on the subject under study is interpreted. In order to address this research, different theories regarding augmented reality, immersive learning and virtual environments are analyzed. Immersive learning is achieved through the use of technological tools applied in virtual environments, such as augmented reality, allowing the understanding of certain subjects in university students, recreating situations, in which they will help them enhance learning through experience. In short, it can be affirmed that teachers must make use of this important technological tool, since it will be able to guide the learning of skills and abilities, favoring the discovery of information connected to the real world, turning any physical place into a stimulating academic space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, L. y Otuyemi, E. (2020). Análisis documental: importancia de los entornos virtuales en los procesos educativos en el nivel superior. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (17), 57-77. https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/485

Ayala, R.; Laurente, C.; Escuza, C; Núñez, L y Díaz, J. (2020). Mundos virtuales y el aprendizaje inmersivo en educación superior. Revista Propósitos y Representaciones, 8(1). https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/430

Barrio, N. (2016). Aprendizaje inmersivo, una nueva estrategia de aprendizaje. Revista digital INESEM. https://www.inesem.es/revistadigital/educacion-sociedad/aprendizaje-inmersivo/

Calvo, J. (2021). Lo que aporta la realidad aumentada a la educación. Educación 3.0 https://www.educaciontrespuntocero.com/tecnologia/realidad-aumentada-educacion/

Carceller, I. (2019). La Realidad aumentada como herramienta de enriquecimiento del proceso de aprendizaje. Revista EDETANIA, (56), 169-184. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/472/541

Comisión Económica para la América Latina y el Caribe. (27 de abril 2012). Expertos destacan importancia del uso de las TIC en educación para lograr sociedades más equitativas. https://www.cepal.org/es/comunicados/expertos-destacan-importancia-uso-tic-educacion-lograr-sociedades-mas-equitativas

Dorta, D y Barrientos, I. (2021). La realidad aumentada como recurso didáctico en la enseñanza superior. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 15, 146-164. https://www.redalyc.org/journal/3783/378370462010/html/

Hiraldo, R. (6 y 7 de noviembre de 2013). Uso de los entornos virtuales de aprendizajes en la educación a distancia. [ponencia]. Congreso Internacional EDUTEC https://www.uned.ac.cr/academica/edutec/memoria/ponencias/hiraldo_162.pdf

Mendoza, B y Martos, F. (2021). El uso de herramientas tecnológicas en entornos virtuales para el desarrollo de la producción oral en inglés en el departamento de lenguas de la Universidad Nacional Autónoma de Honduras. MLS Educational Research, 5(2), 105-119. https://www.mlsjournals.com/Educational-Research-Journal/article/view/679/1283

Microsoft/Dynamics 365 (2022). ¿Qué es la realidad aumentada o AR? https://dynamics.microsoft.com/es-es/mixed-reality/guides/what-is-augmented-reality-ar/

Montenegro, M. y Fernández, J. (2022). Realidad aumentada en la educación superior: posibilidades y desafíos. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (23), 95-114. https://doi.org/10.51302/tce.2022.858

Mota, K; Concha, C y Muñoz, N. (2020). Educación virtual como agente transformador de los procesos de aprendizaje. Revista on line de Política y Gestión Educacional, 3(24), 1216-1225. https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14358

Peña, G. (2021). Educación Virtual vs Enseñanza Remota de Emergencia: semejanzas y diferencias. Universidad Católica Andrés Bello. https://www.ucab.edu.ve/wp-content/uploads/2021/11/EV-vs-ERE-AV.pdf

Published

2022-12-01

How to Cite

Márquez Olmos, M. V. (2022). Augmented reality: an undefectable technological tool for immersive learning in virtual environments. Revista Honoris Causa, 14(2), 227–238. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/170