Management strategies to recover the technological space at the Cipriano Barrios Elementary School

Authors

Keywords:

management strategies, technological space, primary education

Abstract

The objective of this study was to propose managerial strategies to recover the technological space in the Cipriano Barrios Educational Unit, located in the Libertador parish, Baralt municipality, Zulia state. The subjects of transformation were two directors and 24 teachers of the aforementioned institution. In accordance with its purpose, it was located in the qualitative approach, framed in a participatory action research. The results allowed us to point out that the management should plan strategies that make it possible not only to comply with the requirements of the Ministry of Popular Power for Education, but also to improve the quality of the service provided by the institution, seeking the maximum benefit for the students. In relation to the use of the technological space, the participants stated that it has been abandoned, since the project that led to its endowment was not continued, but that they are willing to collaborate in its recovery to give it both academic and administrative use and that many of them do not have a personal computer, which is why they require the services of third parties to prepare their planning and administrative procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yarily Carolina Gil Carrizo, Unidad Educativa Estadal Cipriano Barrios

Directora actualmente. Coordinadora docente. Lcda. en educación mención integral. MSc. en innovaciones educativas. MSc. en docencia para educación superior

Karendiane de la Chiquinquira Mendoza Moreno, Secretaria de Educación estado Zulia

Coordinadora de comunidades educativas del programa educativo zuliano PEZ Baralt. Lcda. en educación básica. MSc. Innovaciones educativas

Rubziel Agnelly Gallardo Espeniza

Docente universitario. Lcda. en administración, mención gerencia industrial. Componente internacional superior en dirección y planificación estratégica. MSc. en gerencia de recursos humanos. Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. Venezuela

References

Álvarez, M. (2020) Estrategias gerenciales para motivar el desempeño de los docentes de las escuelas técnicas. Trabajo de grado no publicado. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Valera

Arias, F. (2019) Proyecto de investigación. Caracas: Episteme

Barberá, E. (2019) Educar en aulas virtuales. Madrid: Machado Libros

Bernal, C. (2020) Metodología de la investigación. Bogotá: Mc Graw Hill

Borda, F. (2019) Investigación Acción. Madrid: Popular

Briones, G. (2018) La investigación de la comunidad. Bogotá: ICFES

Cordero, A. (2020) Estrategias gerenciales y motivación laboral de los docentes en las primarias. Trabajo de grado no publicado. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Valera

Delgado, X. (2019) Las TIC y la enseñanza en el siglo XXI. Buenos Aires: Granica

Dibut y Valdés, V. (2018) Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación como mediadoras del proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana: Universidad de Cienfuegos

Edvinson-Malone, R. (2019) Uso educativo de las TIC. Madrid: Octaedro

Frances, J. (2019) La gerencia del siglo XXI. Bogotá: Norma

Gairic, D. (2019) Estrategias para la gestión. Madrid: Aique

González, M. (2019) La Canaima educativa como una herramienta tecnológica de enseñanza en la educación primaria bolivariana. Maracaibo: Universidad Cecilio Acosta

Guerra, A. (2019) Principios y competencias del líder. México: Trillas

Miratia (2019) La tecnología de la información y comunicación en la educación. Buenos Aires: Homosapiens

Palomo, C; Ruiz, F. y Sánchez, E. (2019) Las TIC en la escuela. Madrid: Fundación Telefónica

Rivero, A. (2018) Impacto de las TIC en educación. Buenos Aires: Kapesluz

Rojas, B. (2019) Investigación cualitativa. Fundamentos y praxis. Caracas: Fondo Editorial UPEL

Said, E. (2019) Hacia el fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia. Barranquilla (Colombia): Universidad del Norte

Secretaría de Educación del estado Zulia (2019) Aulas Virtuales. Maracaibo: Autor

Silem, M. (2019) Administración. México: Prentice Hall

Tamayo, P. (2019) Investigación en las ciencias sociales. Buenos Aires: Granica

Published

2023-06-29

How to Cite

Gil Carrizo, Y. C., Mendoza Moreno, K. de la C., & Gallardo Espeniza, R. A. (2023). Management strategies to recover the technological space at the Cipriano Barrios Elementary School. Revista Honoris Causa, 15(1), 44–63. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/281

Issue

Section

Scientific articles

Most read articles by the same author(s)