The educational practice. Epistemological approaches from teaching work
Keywords:
educational praxis, epistemological approaches, teaching taskAbstract
This essay raises the need to overcome traditional practices and transcend towards a contextual, recursive and dialogical educational praxis oriented towards the local, national and global transformation of the world. For this, we elaborate theoretical constructs derived from hermeneusis on the epistemic and methodical foundations of educational praxis in the light of theorists, metatheoretics and our visions as research teachers in the area of curriculum and teacher training. Subsequently, we reflect on how the construction of pedagogical knowledge obeys the reflection process carried out by the teacher about his professional training, his permanent training, work and family experiences, to generate new ways of self-regulating his own practice. We understood that educational realities are of a complex, dynamic, particular and socially constructed nature, therefore, it is required as a teacher to take a position of the new theoretical and epistemological positions such as critical theory, through action research to promote thinking with the in practice of metacognitive processes as a method of self-reflection and inquiry that facilitates reflection from praxis.
Downloads
References
Alanis, A. (2004). El saber en la profesión docente: formación profesional en la práctica docente. México: Trillas
Alvarado, N. (2020). Quehacer Docente desde la Óptica de los Intereses Constitutivos del Conocimiento. Red de Investigadores Educativos REDINE, 12(2), 46-55. https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/2809
Alvarado, N. y Villarreal, M. (2019). Construcciones Curriculares Emergentes de los Docentes en su Práctica Pedagógica. EDUCARE, 23(1), 4–26. https://doi.org/10.46498/reduipb.v23i1.9
Alvarado, N. (2022). Quehacer Docente en Escenarios Universitarios. Significados Construidos desde la Formación de Profesionales. Tesis Doctoral Publicada. Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Luís Beltrán Prieto Figueroa, Universidad Nacional Experimental Politécnica, Antonio José de Sucre, Barquisimeto.
Bacherlard, G. (1978). El racionalismo aplicado. Buenos Aires: Paidos
Díaz Quero, V. (2006). Construcción del saber pedagógico. San Cristóbal: LitoFormas
Foucault, M. (1997). La arqueología del saber. México: Siglo vientiuno editores.
Franco, F. (2019). Evaluación como un componente del Currículo. Ponencia en las Memorias de la Jornadas de Diseño y Desarrollo Curricular, Una mirada desde la Innovación Pedagógica. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Luis Beltrán Prieto Figueroa, Barquisimeto.
Gallego-Badillo, R. (2000). Saber pedagógico, una visión alternativa. Bogotá: Mesa Redonda Magisterio
Heidegger, M. (1929). Ser y tiempo. Traducción de Jorge Eduardo Rivera de la versión alemana de 1972. Santiago de Chile: Universitaria
Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea, S.A.
Maturana, H. y Nisis R. (1996). Formación humana y capacitación. Santiago, Chile. Editorial Dolmen.
Martínez, M. (2013). Epistemología y Metodología Cualitativa en las Ciencias Sociales. México. Trillas.
Méndez de Garagozzo, A. (2007). La complejidad de los saberes haceres docentes desde la rutina a la cotidianidad. Visión del ser que construye el saber y el saber hacer. Venezuela: Excelencia creativa.
Perafán, G. (2000). Pensamiento docente y práctica pedagógica, una investigación sobre el pensamiento práctico de los docentes. Bogotá: Mesa Redonde Magisterio
Pérez Ferrá, M. (2000). Conocer el currículum para asesorar en centros. Málaga: Ediciones Aljibre.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible, Paris.
Rivas, C. (1995). Nuevos Paradigmas para la Teoría y Praxis Educacional. Revista Investigación y Postgrado, 10(1), 199-262.
Stenhouse, L. (1987). La Investigación como base de la enseñanza, 5ta edición, Ediciones Morata, Madrid.
Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional (3a. ed.). Madrid: Narcea, S.A.
Villarreal, M. (2021). Aproximación Didáctica para la Formación de Formadores. Una Sistematización de Experiencias en Escenarios Ipebistas. Educare, 25(2), 161-186. Disponible en 10.46498/reduipb.v25i2.1344
Villarreal, M. (2021). Conocimiento Pedagógico Emergente de la Praxis Educativa en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Tesis Doctoral. Tesis Doctoral Publicada. Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Luís Beltrán Prieto Figueroa, Universidad Nacional Experimental Politécnica, Antonio José de Sucre, Barquisimeto.
Zemelman, H. (1992). Los horizontes de la Razón I. Dialéctica y apropiación del presente. Barcelona: Anthropos.
Zemelman, H. (2005). Voluntad de Conocer. El Sujeto y su Pensamiento en el Paradigma Crítico. Barcelona: Anthropos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.