The educational practice. Epistemological approaches from teaching work

Authors

Keywords:

educational praxis, epistemological approaches, teaching task

Abstract

This essay raises the need to overcome traditional practices and transcend towards a contextual, recursive and dialogical educational praxis oriented towards the local, national and global transformation of the world. For this, we elaborate theoretical constructs derived from hermeneusis on the epistemic and methodical foundations of educational praxis in the light of theorists, metatheoretics and our visions as research teachers in the area of curriculum and teacher training. Subsequently, we reflect on how the construction of pedagogical knowledge obeys the reflection process carried out by the teacher about his professional training, his permanent training, work and family experiences, to generate new ways of self-regulating his own practice. We understood that educational realities are of a complex, dynamic, particular and socially constructed nature, therefore, it is required as a teacher to take a position of the new theoretical and epistemological positions such as critical theory, through action research to promote thinking with the in practice of metacognitive processes as a method of self-reflection and inquiry that facilitates reflection from praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nichol José Alvarado Mendoza, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Barquisimeto, Luis Beltrán Prieto Figueroa UPEL-IPB

Doctor en Educación, UCLA-UNEXPO-UPEL, MCs. en Currículo, Prof. de Educación Integral UPEL-IPB. Prof. de Currículo adscrito al Departamento de Formación Docente UPEL-IPB. Coordinador de la Línea de Investigación Didáctica y Formación Docente UPEL-IPB. nichol.alvarado.ipb@upel.edu.ve - nicholjose8@gmail.com

Milibeth Josefina Villarreal Torres, Universidad de Aconcagua

Doctora en Educación, UNEXPO-UCLA-UPEL, MCs. en Educación Técnica UPEL-IPB, Prof. de Educación Comercial UPEL-IPB, Prof. Educación Técnica y Formación Profesional, Universidad de Chile. Coordinadora de Educación Virtual. Universidad de Aconcagua, Chile. Docente Categoría Agregado, Maestría en Currículo UPEL IPB. milibeth.villarreal@uaconcagua.cl - vmilibeth@gmail.com

References

Alanis, A. (2004). El saber en la profesión docente: formación profesional en la práctica docente. México: Trillas

Alvarado, N. (2020). Quehacer Docente desde la Óptica de los Intereses Constitutivos del Conocimiento. Red de Investigadores Educativos REDINE, 12(2), 46-55. https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/2809

Alvarado, N. y Villarreal, M. (2019). Construcciones Curriculares Emergentes de los Docentes en su Práctica Pedagógica. EDUCARE, 23(1), 4–26. https://doi.org/10.46498/reduipb.v23i1.9

Alvarado, N. (2022). Quehacer Docente en Escenarios Universitarios. Significados Construidos desde la Formación de Profesionales. Tesis Doctoral Publicada. Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Luís Beltrán Prieto Figueroa, Universidad Nacional Experimental Politécnica, Antonio José de Sucre, Barquisimeto.

Bacherlard, G. (1978). El racionalismo aplicado. Buenos Aires: Paidos

Díaz Quero, V. (2006). Construcción del saber pedagógico. San Cristóbal: LitoFormas

Foucault, M. (1997). La arqueología del saber. México: Siglo vientiuno editores.

Franco, F. (2019). Evaluación como un componente del Currículo. Ponencia en las Memorias de la Jornadas de Diseño y Desarrollo Curricular, Una mirada desde la Innovación Pedagógica. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Luis Beltrán Prieto Figueroa, Barquisimeto.

Gallego-Badillo, R. (2000). Saber pedagógico, una visión alternativa. Bogotá: Mesa Redonda Magisterio

Heidegger, M. (1929). Ser y tiempo. Traducción de Jorge Eduardo Rivera de la versión alemana de 1972. Santiago de Chile: Universitaria

Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea, S.A.

Maturana, H. y Nisis R. (1996). Formación humana y capacitación. Santiago, Chile. Editorial Dolmen.

Martínez, M. (2013). Epistemología y Metodología Cualitativa en las Ciencias Sociales. México. Trillas.

Méndez de Garagozzo, A. (2007). La complejidad de los saberes haceres docentes desde la rutina a la cotidianidad. Visión del ser que construye el saber y el saber hacer. Venezuela: Excelencia creativa.

Perafán, G. (2000). Pensamiento docente y práctica pedagógica, una investigación sobre el pensamiento práctico de los docentes. Bogotá: Mesa Redonde Magisterio

Pérez Ferrá, M. (2000). Conocer el currículum para asesorar en centros. Málaga: Ediciones Aljibre.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible, Paris.

Rivas, C. (1995). Nuevos Paradigmas para la Teoría y Praxis Educacional. Revista Investigación y Postgrado, 10(1), 199-262.

Stenhouse, L. (1987). La Investigación como base de la enseñanza, 5ta edición, Ediciones Morata, Madrid.

Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional (3a. ed.). Madrid: Narcea, S.A.

Villarreal, M. (2021). Aproximación Didáctica para la Formación de Formadores. Una Sistematización de Experiencias en Escenarios Ipebistas. Educare, 25(2), 161-186. Disponible en 10.46498/reduipb.v25i2.1344

Villarreal, M. (2021). Conocimiento Pedagógico Emergente de la Praxis Educativa en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Tesis Doctoral. Tesis Doctoral Publicada. Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Luís Beltrán Prieto Figueroa, Universidad Nacional Experimental Politécnica, Antonio José de Sucre, Barquisimeto.

Zemelman, H. (1992). Los horizontes de la Razón I. Dialéctica y apropiación del presente. Barcelona: Anthropos.

Zemelman, H. (2005). Voluntad de Conocer. El Sujeto y su Pensamiento en el Paradigma Crítico. Barcelona: Anthropos.

Published

2023-06-29

How to Cite

Alvarado Mendoza, N. J., & Villarreal Torres, . M. J. (2023). The educational practice. Epistemological approaches from teaching work. Revista Honoris Causa, 15(1), 126–144. Retrieved from https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/286

Most read articles by the same author(s)