Criteria for the selection of techniques and instruments for data collection in mixed research
Keywords:
qualitative, quantitative, mixed research, data collection, techniques and instrumentsAbstract
The purpose of the study was to analyze the criteria for the selection of data collection techniques and instruments in mixed research. A qualitative, documentary and hermeneutic methodology was used to analyze a series of texts that provided the researcher with the selection criteria. The information was collected through the documentary analysis technique, using content cards as instruments. The findings highlight the importance of those conducting a study having a mastery of both qualitative and quantitative data collection techniques, which will allow them to appropriately select those that can be applied in a mixed study. To achieve this, it is essential to consider the objectives of the study, the population, the sample, the nature of the data, the availability of resources and the experience of the researcher in its application. In conclusion, mixed studies can be carried out sequentially, starting with qualitative research and then quantitative, or vice versa. In addition, it should be noted that the data collection techniques and instruments are selected by the researcher according to the questions and objectives established in the research.
Downloads
References
Acosta, S. (2023). Los Enfoques de Investigación en las Ciencias Sociales. Revista Latinoamericana Ogmios, 3(8), 82-95. https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i8.084
Acosta, S. F. (2023). Los Paradigmas de Investigación en las Ciencias Sociales: Capítulo 4. Puno: Editorial Idicap Pacífico, 60-79. https://doi.org/10.53595/eip.007.2023.ch.4
Arenas, A. C. (2021). Métodos Mixtos de Investigación. Bogotá: Magisterio.
Arias, F. (2016). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. 7ma. Edición. Caracas: Episteme.
Barrantes, R. (2014). Investigación, Un camino al Conocimiento, Un Enfoque Cualitativo, Cuantitativo y Mixto. San José, Costa Rica: Editorial EUNED.
Blanco, L., y Acosta, S. (2023). La Argumentación en los Trabajos de Investigación: un Aporte Científico al Discurso Académico. Delectus, 6(1), 29-38. https://doi.org/10.36996/delectus.v6i1.205
Blanco, N., y Pirela, J. (2022). La Complementariedad Metodológica: Estrategia de Integración de Enfoques en la Investigación Social. Espacios públicos, 18(45), 97-116 https://espaciospublicos.uaemex.mx/article/view/19296
Bezanilla, M., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S., y Campo, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 89-113. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089
Cadena, P. Rendón, R. Aguilar, J. Salinas, G. Morales, F. y Sangerman, D. (2017). Métodos Cuantitativos, Métodos Cualitativos o su Combinación en la Investigación: Un Acercamiento en las Ciencias Sociales. Revista mexicana de ciencias agrícolas. 8(7), 1603-1617. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-09342017000701603&script=sci_abstract&tlng=pt
Cerda, H. (2021). Los Elementos de Investigación. Bogotá: Editorial Magisterio.
Chaves Montero, A. (2018). La Utilización de una Metodología Mixta en Investigación Social. En: Kenneth Delgado, Santa Gadea, Walter Federico Gadea, Sara Vera - Quiñonez, coordinadores. Rompiendo Barreras en la Investigación. 1ª ed. en español. Machala: UTMACH. pp. 164-184
Durán, D. (2019). Instrumentos de Investigación Cualitativos y Cuantitativos Frente a la Investigación Mixta o Complementaria. Consensus: Revista Interdiscipliaria de Investigación, 3(2), 41-56. http://www.pragmatika.cl/reviw/index.php/consensus/article/view/38
Escudero, C., y Cortez, L. (2018). Técnicas y Métodos Cualitativos para la Investigación Científica. Machala: Ediciones UTMACH.
Fábregues, S., Meneses, J., Rodríguez-Gómez, D., y Paré, M. (2016). Técnicas de Investigación Social y Educativa. Catalunya: Editorial UOC.
Finol, M., y Vera, J. (2020). Paradigmas, Enfoques y Métodos de Investigación: Análisis Teórico. Revista Mundo Recursivo, 3(1), 1-24. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38
Flick, U. (2018). Diseño de Investigación Cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. 6ta. Ciudad de México: Edición McGraw-Hill Interamericana.
Hernández-Sampieri, R., Méndez S; Mendoza; C. y Cuevas, A. (2017). Fundamentos de Investigación. Ciudad de México: Edición McGraw-Hill Interamericana.
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: Las Rutas Cuantitativas, Cualitativas y Mixtas. 7ma. Ciudad de México: Edición McGraw-Hill Interamericana.
Maldonado, J. (2018). Metodologías de la Investigación Social. Paradigmas Cuantitativo, Sociocrítico, Cualitativo, Complementario. Bogotá: Ediciones de la U.
Jiménez, I. (2020). El Triángulo Lógico. Una Ecuación Didáctica Emergente para Aprender Metodología de la Investigación. Bogotá: Universidad de La Sabana.
Lee, N., y Lings I. (2008). Doing Business Research. A Guide to Theory and Practice. California: Edition SAGE Publications.
Martínez, M. (2009). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. Métodos Hermenéuticos, Métodos Fenomenológicos, Métodos Etnográficos. Ciudad de México: Trillas
Martínez, M. (2010). Nuevos Paradigmas en la Investigación. Caracas: Alfa
Neill, D., y Cortez, L. (2018). Procesos y Fundamentos de la Investigación Científica. Machala: Editorial UTMACH.
Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., y Romero, H. (2018). Metodología de la Investigación: Cuantitativas-Cualitativas y Redacción de Tesis. 5ta. Bogotá: Edición. Ediciones de la U.
Padua, J. (2018). Técnicas de Investigación Aplicadas a las Ciencias Sociales. Ciudad de México: Fondo de cultura económica.
Palella, S., y Martins, F. (2017). Metodología de la Investigación Cuantitativa. 4ª edición. Caracas: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (FEDUPEL)
Piñero, M, Rivera, M, y Esteban, E. (2019). Proceder del Investigador Cualitativo: Precisiones para el Proceso de Investigación. Revista Complutense de Educación. 32(2), 297-298. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7861837
Rojas B. (2014). Investigación Cualitativa. Fundamentos y Praxis. Caracas: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (FEDUPEL).
Samaja, J. (2018). La Triangulación Metodológica (Pasos para una Comprensión Dialéctica de la Combinación de Métodos). Revista cubana de salud pública, 44(2), 431-443. https://www.scielosp.org/article/rcsp/2018.v44n2/431-443/es/
Sordini, M. V. (2019). La Entrevista en Profundidad en el Ámbito de la Gestión Pública. Revista reflexiones, 98(1), 75-88. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592019000100075
Suárez, I., Varguillas, C., y Roncero, C. (2022). Técnicas e Instrumentos de Investigación: Diseño y Validación desde la Perspectiva Cuantitativa. Barquisimeto: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (FEDUPEL).
Urbano, C., y Yuni, J., (2020). Metodología y Técnicas para Investigar: Recursos para la Elaboración de Proyectos, Análisis de Datos y Redacción Científica. Buenos Aires: Brujas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Savier Fernando Acosta Faneite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.