Pedagogical mediation of the initial education teacher from neuro-learning
Keywords:
Pedagogical mediation, early education teacher, neurolearningAbstract
The purpose of this essay is to analyze the pedagogical mediation of the Early Education teacher from Neurolearning, considering pedagogical mediation as that process of social, historical and cultural interaction as Vygotsky points out and as the fundamental axis of the learning that the teacher develops in the classroom. According to Ausubel statements, all this in order to promote the learning process of boys and girls at the level of Initial Education, an educational process complemented by neurolearning, which takes into account brain function as a basis for the development of activities at carried out in the classroom and outside of it, stimulating not only the interest, but also the creativity and brain function of the boys and girls in their care, so that they obtain meaningful experiences that awaken their curiosity and the desire to learn considering the fundamental aspects that arise through neurolearning.
Downloads
References
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós.
Barizo, E (2020) ¿Qué es el neuroaprendizaje y cómo afecta en la formación? https://www.gofluent.com/es-es/blog/que-es-el-neuroaprendizaje-y-como-afecta-en-la-formacion/
Conrado, l; Gómez, P y Pérez, M (2022). Mediación pedagógica y plasticidad cerebral. Una mirada desde el neuro-aprendizaje. Universidad de la Costa. Colombia.
Gil, R. (2015). Neuroeducación, un nuevo paradigma educativo. El nuevo diario. https://www.elnuevodiario.com.ni/opinion/362850-neuroeducacion-nuevo-paradigma-educativo/
Lotito, F (2023). Neurociencia y neuroaprendizaje en los niños. https://www.semanariolocal.cl/?p=12672
Menchen, F. (2018). El Aprendizaje Creativo y el Cerebro. Rescatar el Concepto de “Aprehender”. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(2), 47-59. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.2.003
Ministerio del Poder Popular para la Educación (2005) Currículo de Educación Inicial. Bases Curriculares. Caracas, Autor
Miquelena, A (2021). Mediación de la destreza para la producción escrita de los niños en la etapa preescolar. Reflexiones desde el hacer didáctico del docente. Tesis Doctoral. Universidad Pedagogica Experimental Libertador. UPEL-IPB. Barquisimeto. Venezuela.
Montessori, M (1991). La educación para el desarrollo humano. D.F, México: Diana.
Mora, F. (2017). Cómo funciona el cerebro. Madrid: Alianza.
Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: SM
Shulman, G. (2002). Un modo predeterminado de función cerebral. EE.UU.: Academia Nacional de Ciencias.
Vargas, N y Orozco, C. (2020). Mediación pedagógica y evaluación: Una mirada desde un modelo de marco abierto en educación inicial. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(3), 1-33. Doi. 10.15517/aie.v20i3.43672
Vygotsky, L. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona. Crítica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Keila Yrevic Prince Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.